ایجاد دفاتر مختلف صنعتی در واحد کرج/ ورود به صنعت خودروسازی و ساخت هواپیماهای سبک

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: دانشگاه آزاد واحد کرج برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، از صنایع فعال در استان البرز دعوت کرده تا با ایجاد دفاتر مختلف در این واحد دانشگاهی حضور پیدا کنند.

محمدحسن برهانی‌‌‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش هر یک از واحدهای دانشگاهی در حل مشکلات و مسائل پیرامون خود گفت: بدون تردید، نقش دانشگاه‌‌‌‌‌ها در حل مشکلات و مسائل کشور، امری مهم و غیرقابل انکار است. بنابراین ماموریت اصلی کلیه مراکز آموزش عالی، تولید علم، رفع مشکلات و چالش‌‌‌های کشور از این طریق خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی، خصوصا در چند سال اخیر به طور جدی در زمینه حل مسائل کشور ورود پیدا کرده است.

وی افزود: در حقیقت، دانشگاه‌‌های نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم پژوهش محور با رویکرد پژوهش‌‌های کاربردی بوده و چالش‌‌های کشور را حل می‌‌کنند و به طور عملیاتی باید گره‌‌گشای مسائل جامعه باشند. عمل به کلیه این موارد مورد پذیرش مراکز آموزش عالی دنیا قرار گرفته و امروز صحبت از دانشگاه‌های نسل چهارم مطرح است؛ تا اشتغال و کار برای جوانان ایجاد کنند و به عبارت دیگر دربردارنده آموزش و پژوهش و ایجاد اشتغال مبتنی بر دانش برای جوانان باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در ادامه درباره آشتی دانشگاه با صنعت و اثرات آن یادآور شد: متاسفانه سال‌ها ارتباط دانشگاه با صنعت دور از هم بوده است؛ اما در سال‌‌‌‌های اخیر ایجاد ارتباط نزدیک میان دانشگاه و صنعت مورد توجه قرار گرفته و اگر این ارتباط تقویت شود بسیاری از مسائل جامعه حل شده و اشتغال‌‌‌‌زایی برای فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان دانشگاه ایجاد خواهد شد.

برهانی‌‌‌فر در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه، هنوز آشتی دانشگاه با صنعت، آن‌‌‌‌‌‌طور که شایسته بوده اتفاق نیفتاده و نیارمند اعتماد متقابل میان طرفین است. در حقیقت، نزدیکی دانشگاه با صنعت، فضای مراکز آموزش عالی را از آموزشی صرف خارج کرده و به سمت پژوهش محوری و توجه به پژوهش‌‌های کاربردی برده که این اتفاق، آغازی برای ورود به حل مسائل جامعه است. برای توسعه این امر باید یک اتاق فکر مناسب تشکیل دهیم و نمایندگانی از صنعت را در دانشگاه داشته باشیم و از دانشگاه هم نماینده‌‌ای در صنایع گوناگون داشته باشیم تا ارتباطی متقابل و تنگاتنگ میان این دو ایجاد شود.

وی درباره ارتباط دانشگاه آزاد استان البرز با صنایع فعال در این استان تاکید کرد: در حال حاضر، قراردادهای مختلفی با کارخانجات موجود در سطح استان منعقد کردیم و با توجه به دستاوردهایی که در امور گوناگونی چون تولید خودرو برقی و ساخت هواپیمای سبک داشتیم، درصددیم در تولید این امور با کارخانجات خودروسازی و صنایع هواپیمایی کشور وارد مذاکره و تبادل شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: از جمله محصولات دانش‌بنیانی که در واحد کرج داشتیم و قرار است به تولید انبوه برسد، کیت استخراج دی ان ای بوده که در مرحله تولید انبوه و تجاری‌‌سازی قرار دارد همچنین ساخت دستگاه توپوگرافی برای تشخیص پوکی داخل درختان و جلوگیری از سقوط درختان در برابر باد و طوفان از دیگر دستاوردهای دانش‌‌‌بنیان ما در واحد کرج بوده که مورد توجه شهرداری هم قرار گرفته است. قطعا تولید این محصولات منجر به گسترش ارتباط با صنایع گوناگون و ایجاد اعتماد به دانشگاه و درآمدزایی برای ما خواهد شد.

برهانی‌‌‌فر متذکر شد: از صنایع فعال در استان البرز دعوت کردیم تا در دانشگاه آزاد واحد کرج با ایجاد دفاتر مختلف حضور پیدا کنند تا گامی مهم در جهت ارتباط نزدیک با صنایع مختلف برداریم به این ترتیب، صاحبان صنایع از دانش موجود در دانشگاه بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند می‌‌‌‌‌‌شوند و استادان و دانشجویان با حضور در صنایع مختلف، کسب تجربه علمی در محیط صنعت را خواهند داشت.

وی در پایان تصریح کرد: امسال برای اولین‌‌‌بار، مسئولیت برگزاری هفته پژوهش را به دانشگاه آزاد استان البرز واگذار کردند. در سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل، مسئولیت برگزاری این همایش به دانشگاه آزاد واگذار نشده بود. در حقیقت، برگزاری این رویداد در واحد کرج، برگ افتخاری در تاریخ این واحد دانشگاهی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024577

وب گردی

وب گردی