ظهور آدم آهنی در علوم شناختی

مردی که فانتزی‌های تخیلی را به واقعیت تبدیل می‌کند این بار به دنبال نوعی از پیوند اعضا است که در تارخ بشریت سابقه ندارد. این بار او در اندیشه ظهور در قالب آدم آهنی در علم شناختی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تصور کنید در هنگام نگارش این متن نگارنده در رختخواب آرمیده است و به نگارش چنین متنی و کنار هم گذاشتن کلمات فقط «فکر می‌کند» و بدون آنکه هیچ دکمه‌ای از صفحه کلید کامپیوتر را لمس کند این متن به لطف همراه و ملازم خود در اندک زمانی نوشته و ویرایش می‌شود. همراهی از جنس هوش مصنوعی که افکار نگارنده را می‌خواند و به جای او عمل می‌کند و کار را مطابق فکر او انجام می‌دهد.

کمی به آن بیندیشید. تحقق چنین آرزویی شاید در نگاه نخست تجملاتی و مصرف گرایانه به نظر برسد؛ اما اگر دست بر قضا نگارنده صاحب افکار بسیار خاص و ارزشمندی باشد یا در ذهن خود پاسخ یک مساله را به دست آورده باشد که به کمک بشر می‌آید؛ اما در عین حال به سبب معلولیت جسمی نمی‌تواند آن‌ها را روی کاغذ بیاورد و حتی برای دیگری تقریر کند تا به نیابت از خود نوشته شوند. آیا مجهز کردن انسان به چنین قدرتی به صرفه نیست؟تصور کنید که یک آدم آهنی همواره در کنار شماست تا به عنوان یک پیشکار به یاری‌تان بشتابد و در عین حال تماما توسط ذهن شما کنترل شود.

به نظر شما آیا بشر روزی به این دستاورد خواهد رسید؟ برای یک انسان عادی، فکر کردن به این رویا در مقوله فانتزی‌های کتب علمی - تخیلی و انیمیشن‌های سرگرم کننده می‌گنجد اما برای «ایلان ماسک» مجهز کردن بشر به چنین سلاحی تنها چند سال زمان، صدها میلیون دلار سرمایه همکاری ،صدها دانشمند و استخدام هزاران کارشناس را می‌طلبد. مردی که فانتزی‌های تخیلی را به واقعیت تبدیل می‌کند این بار به دنبال نوعی از پیوند اعضا است که در تارخ بشریت سابقه ندارد. همانگونه که او الهام بخش فانتزی بازان و نویسندگان برای خلق شخصیت آدم آهنی بود. این بار اما او در اندیشه ظهور در قالب آدم آهنی در علم شناختی است.

سرمستی ناشی از به بار نشستن ایده‌های جاه طلبانه یا به دست آوردن سرمایه‌های فراوان که از استارتاپ‌های او خصوصا تسلا موتور به دست می‌آمد. ایلان ماسک را به ایراد نظریه‌های بزرگتری واداشت. او که همواره به فکر نسل آینده است معتقد است که هوش مصنوعی برای آدمی یک تهدید به حساب می‌آید.

*عضو ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1024581

وب گردی

وب گردی