پوشش‌های مقاوم‌ساز «ایران‌ساخت» شد

یک شرکت دانش‌بنیان توانست پوشش‌های پلی‌اوره را بومی سازی کند که این پوشش در مقاوم‌سازی و جلوگیری از خوردگی سازه‌های مهندسی و ساختمانی کاربرد دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، خوردگی و زنگ‌زدگی آفت مرگبار سازه‌های فلزی است. هزینه‌ای که برای جایگزینی سازه‌های پوسیده و بازسازی آن‌های می‌شود سر به فلک می‌کشد. ماجرا وقتی غم‌انگیزتر است که این آفت به جان سازه‌های عظیم نفتی، خطوط لوله انتقال آب و یا نفت بیفتد.

اما فناوری برای حل این مشکل به کمک آمده و پوشش‌های نانویی، راه را بر پوسیدگی، خمیدگی و ضربه بسته‌اند. پوشش پلی اوره یکی از محصولاتی است که می‌تواند سازه‌های فولادی را در برابر خوردگی‌، آتش، الکتریسیته و حتی زلزله عایق کند‌.

این پوشش در سازه‌های بتنی هم کاربردش را به خوبی نمایان کرده است و این نوع سازه‌ها را در برابر ضربه‌، خوردگی شیمیایی‌، آتش و دیگر آسیب‌ها مقاوم می‌کند.آب بندی و عایق در برابر نشت و نفوذ، از دیگر کاربردهای پوشش پلی اوره به شمار می‌رود.

پلی‌اوره جایگاه و کاربردهای گسترده خود را در صنایع پیشرفته دنیا یافته و به عنوان یک محصول وارداتی، در کشورمان استفاده می‌شود. اما فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان «رودآب پژوهان اروند» این محصول را با دانش فنی بومی، ایران‌ساخت کرده‌اند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در کاربردهای وسیع پوشش پلی اوره در صنایع نفت، پتروشیمی و آب گفت: با استفاده از این پوشش مخزن‌هایی که نفت و فرآورده‌های شیمیایی را نگهداری می‌کنند‌، لوله‌هایی که این مواد یا دیگر سیالات را منتقل می‌کنند و همچنین سازه‌ها پالایشگاه‌ها در برابر آسیب‌ها حفظ می‌شود.

سیدمحسن سجادی، با بیان این‌که استفاده از پوشش پلی اوره هزینه‌های هنگفت برای تعویض سازه‌های فرسوده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، تصریح کرد: در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، هزینه سرمایه‌گذاری اولیه را قدری افزایش می‌دهند اما برای مدت طولانی‌تری از زیر‌ساخت‌ها استفاده می‌کنند. به طور مثال خطوط عظیم انتقال نفت یا آب شرب، جزو پروژه‌های کلان به شمار می‌رود که عمر مفیدی حداکثر 50ساله دارند. اما اگر این پوشش روی خطوط لوله سوار شود، عمر مفیدشان قطعا به بالای 100 سال خواهد رسید.

این فعال فناور، از تولید این پوشش با دانش فنی بومی گفت: ماده اولیه این پوشش‌ها در داخل کشور ترکیب و فرآوری شده و به روی سازه مورد نظر پاشیده می‌شود حتی در مناطق زلزله‌خیز می‌تواند مقاومت دیواره‌ها را تا میزان 10 برابر افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رودآب پژوهان اروند» به کاربردهای این محصول در حوزه‌های دفاعی تحت شرایط خاص اشاره کرد و افزود: در صنایع دفاعی و نظامی نیز می‌توان این محصول را تحت شرایط فرآوری خاصی به عنوان پوشش ضدگلوله، با کارآمدی بسیار بالا استفاده کرد.

سجادی به مثالی در کاربردهای این محصول دانش‌بنیان در صنایع و پروژه‌های کشور اشاره کرد و افزود: در یکی از خطوط انتقال آب شرب جنوب کشور، به طول 70 کیلومتر و قطر 900 میلی متر، نیاز به جایگزینی به دلیل فرسودگی وجود دارد. این کار بالغ بر 200میلیارد تومان هزینه در پی دارد اما با همین شرایط و صرف هزینه‌ای کم‌تر از 30 میلیارد تومان می‌توان با استفاده از این پوشش، همین سازه را تا 50 سال دیگر مورد استفاده قرار داد.

این فعال فناور درباره ضرورت ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری‌های نو در صنایع و اهمیت آن گفت: استفاده از محصولات دانش‌بنیان و فناور باید به طور جدی در صنایع فرهنگسازی شود، چراکه عمده صنایع نسبت به تحولات مقاومت نشان می‌دهند و عمدتاً از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند، این در حالی است که صنعت باید پویاترین بخش جامعه باشد.

سجادی به نقش نهادهای متولی حوزه علم و فناوری در ترویج این موضوع تأکید کرد و افزود: نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان یک متولی و سیاستگذار این حوزه، سازنده و اثربخش است. کار ترویجی این معاونت می‌تواند نقش مهمی در آماده سازی و همراه کردن بخش صنعت با فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024649

وب گردی

وب گردی