توافق دانشگاه تهران با  وزارت نفت و شرکت فولاد مبارکه برای حمایت مالی از پایان‌نامه‌ها

رئیس دانشگاه تهران گفت: با وزارت نفت و شرکت فولاد مبارکه توافق کردیم قبل از پذیرش دانشجو، عناوین مورد نیاز را اعلام کنند و این شرکت‌ها از هزینه‌های مالی پایان‌نامه‌ها حمایت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمودنیلی احمدآبادی در نشست با خبرنگاران که در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: محور تمامی رسانه‌ها، خبرنگاران هستند. امروزه تولید و پخش خبر افزایش یافته است و ما به لحاظ محتوا به خبرهای خبرنگاران اعتماد داریم.

وی ادامه داد: اصرار داریم ارتباط دانشگاه و جامعه را در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: حدود ۱۳ هزار دانشجو در سال جدید پذیرش داشته‌ایم که ۴‌ هزار نفر در مقطع کارشناسی هستند. تمامی دانشجویان ما در دوره روزانه هستند و از این دانشجویان شهریه دریافت نخواهیم کرد. ۷ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و هزار و ۲۰۰ دانشجو در مقطع دکتری داریم.

وی بیان کرد: جمعیت دانشگاه تهران به ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و هدف ما افزایش کیفیت فعالیت‌های دانشگاه است. از نظر نسبت استاد به دانشجو در جدول، مورد تأیید ملی و بین‌المللی قرار داریم.

نیلی احمد آبادی افزود: برگزاری دوره مهارت‌های نرم در دانشگاه تهران مورد توجه است. دانشگاه تهران تلاش می‌کند پایان‌نامه‌ها در جامعه مورد استفاده قرار گیرد. در طرح رویش با کمک مراکز و پارک‌های علم و فناوری، ایده‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان به کسب و کار تبدیل می‌شود‌.

وی تصریح کرد: با وزارت نفت و شرکت فولاد مبارکه توافق کردیم قبل از پذیرش دانشجو، عناوین مورد نیاز را اعلام کنند و این شرکت‌ها از هزینه‌های مالی پایان‌نامه‌ها حمایت خواهند کرد. این اقدام به تقاضای صنعت پاسخ خواهد داد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: یکی دیگر از اهداف دانشگاه، تمرکز روی دانشجویان کارشناسی است. دانشگاه در سال قبل الگوی «کهاد» را معرفی کرد که براساس آن دانشجوی رشته مهندسی می‌توانست بسته کارآفرینی دریافت کند. امسال مدلی دو وجهی را پیگیری خواهیم کرد، با این تفاوت که این بسته در برنامه آموزشی قرار خواهد گرفت. دانشگاه تهران این امکان را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند که فرد دارای 2 تخصص باشد. دانشگاه نیازمند ارائه دستاوردهای خود به جامعه است؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم دستاوردهای خود را آن‌طور که باید به جامعه ارائه دهیم.

وی ادامه داد: شبکه خبرنگاران دانشجویان دانشگاه تهران را راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین نمایشگاه پژوهش‌‌های مجازی‌ در راستای ارائه دستاوردهای دانشگاه افتتاح خواهد شد. دانشگاه مسئولیت اجتماعی خود را جدی گرفته و در قالب خوشه‌های فکری با دانشگاه‌های دیگر فعالیت خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به حوزه اقتصاد کلان اشاره کرد. بر این اساس، دانشگاه پیشنهاداتی را در حوزه اقتصاد به دانشگاه‌های مختلف ارائه خواهد کرد.

نیلی بیان کرد: دانشگاه تهران امسال تأسیس باشگاه دانش‌آموزی را در دستور کار قرار داده است. دانش‌آموزان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در این باشگاه امکان حضور دانش‌آموزان فراهم شده است، به ویژه مناطق محروم در دستور کار قرار گرفته است تا دانش‌آموزان این مناطق بتوانند با امکانات دانشگاه تهران آشنا شوند.

وی افزود: فعالیت بین‌المللی در ذات دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشگاه تهران ریاست یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌ها تحت عنوان «AUAP» را برعهده دارد. کارآموزی بین‌المللی در این شبکه به تصویب رسیده است و امیدوارم پذیرش دانشجوی خارجی در سال‌ آینده به بیش از ۵۰ درصد برسد.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: می‌توان ادعا کرد افرادی که مدرک دانشگاه تهران را دریافت کرده‌اند در حوزه کاری خود موفق بوده اند؛ اما دانش‌ و مهارت‌های آن نیز مورد توجه است.

وی افزود: رصد فارغ‌التحصیلان در دانشگاه پیگیری می‌شود، البته به دلیل سربازی پیگیری این اقدام کمی دشوار می‌شود که مطابق استاندارد جهانی برای دانشجویان پسر نیست. عدم دسترسی به دانش‌آموختگان از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. در سال‌های اخیر ایمیل دانشجویان را دریافت کرده‌ایم تا با مشکل مواجه نشویم.‌ کانون دانش‌آموختگان دانشگاه تهران را هم تشکیل می‌دهیم و امیدواریم این انجمن بتواند به رصد فارغ‌التحصیلان کمک کند. البته برخی از دانشجویان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و پیگیری آن دشوار است. ۲۳ هزار نفر مدرک خود را آزاد کرده‌اند که بیشترین تعداد به ترتیب از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و امیر کبیر بوده‌اند.

ادامه دارد.

کد خبر: 1024659

وب گردی

وب گردی