تولید سوخت جدید از جلبک قرمز

دانشمندان کشف کرده‌اند گونه خاصی از جلبک‌های قرمز که ژن‌های سایر گونه‌ها را قرض گرفته - یا به اصطلاح دزدیده باشند - می توانند سرنخی برای کشف سوخت‌های جدید در جهان باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس مطالعه جدیدی که در دانشگاه «راتگرز» انجام شده، ده گونه از جلبک های قرمز موجود در جهان، حدود 1درصد از ژن های خود را از باکتری هایی که در محیط زندگی‌شان وجود دارد، می گیرند. ژن هایی که هم باکتری ها و هم جلبک ها از آن برای مقابله با فلزات سمی و کم کردن فشار نمکی در چشمه های آب داغ استفاده می کنند.

به عقیده دانشمندان گونه خاصی از جلبک های قرمز که ژن های سایر گونه ها را دزدیده است، می تواند سرنخی برای کشف سوخت های جدید در جهان باشد.

این گونه از جلبک های سرخ که به Cyanidiales معروف هستند، ژن های بسیار دیگری را سرقت می کنند که به آنها امکان جذب منابع مختلف کربن موجود در محیط را می دهد تا منابع انرژی اضافی را فراهم کرده و شیوه زندگی فتوسنتزی آنها را تکمیل کند. این یافته ها منجر به کشف سوخت های جدید و مواد شیمیایی می‌شود که می توانند با آلودگی مبارزه کنند.

در همین راستا «دباشیش بهاتاچاریا»، استاد بخش بیوشیمی و میکروبیولوژی در دانشگاه راتگرز – نیوبرانزویک می گوید: نقش ژن های دزدیده شده در یوکاریوت ها ( سلول های تک یاخته ای ) که شامل اکثر موجودات زنده مانند جلبک هاست ، به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و بسیاری فکر می کنند این امر بی اهمیت است و نقش آنچنانی در زندگی آنها ندارد.

Cyanidialesگونه ای از جلبک های قرمز است که در این عکس با رنگ سبز به نظر می رسد؛ زیرا کلروفیل بالای این جلبک رنگدانه قرمز آنها را می پوشاند. این گونه از جلبک در چشمه آب گرم در پارک ملی یلوستون رشد می کند.

محققان می گویند که یافتن چنین پدیده هایی در طبیعت به آنها الهام می بخشد تا بفهمند چطور سرقت ژن رخ می دهد. آنها می توانند از این قوانین طبیعت برای ایجاد روش های جدید مهندسی ژنتیک در آزمایشگاه استفاده کنند تا مردم بیشتر بتوانند از این علم بهره مند شوند.

به گفته بهاتاچاریا ، آنها می توانند این کار را با طراحی ژن های جلبک هایی تولید کنند که توانایی تولید سوخت یا مواد شیمیایی را داشته باشند و باعث پاک شدن محل های آلوده شوند؛ زیرا برای مثال Cyanidiales می تواند ترکیبات سمی و فلزاتی مانند آرسنیک و جیوه را پردازش کند.

در مطالعه جدید، دانشمندان 10 ژنوم جدید Cyanidiales را در گونه Galdieria تولید کردند که با وجود دمای بالا و شرایط بسیار اسیدی ، در چشمه های آب گرم مانند آنهایی که در پارک ملی «یلوستون» وجود دارند ، رشد می کنند.

هدف مطالعه تعیین کردن این نکته است که آیا این جلبک ها با دزدیدن ژن های باکتری های مقیم که از قبل سازگار با محیط شدید خود شده اند که باعث شده آنها در مقابل فشارها مقاوم باشند. تجزیه و تحلیل ژنوم ها نشان داد که حدود 1٪ از ژن های جلبک قرمز از باکتری ها به وجود آمده اند.

مراحل بعدی این مطالعه شامل ساخت ابزارهای ژنتیکی برای مطالعه گونه های جلبک قرمز است و البته انجام آزمایشات بیشتر برای تعیین این که آیا ژن های باکتریایی جلبک ها (همان طور که انتظار می رود) اگر تحت فشار و شرایط سخت قرار گیرند، روشن و فعال می شوند یا خیر.

محققان دیگری از دانشگاه راتگرز، دانشگاه «هاینریش-هاین» آلمان و دانشگاه ایالتی «آریزونا» در این تحقیقات گسترده همکاری داشته و حضور یافته بودند. این تحقیقات در مجله eLife به چاپ رسیده و قابل مطالعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024669

وب گردی

وب گردی