ارتباط بین داروهای پوکی استخوان  و مرگ و میر کشف شد

تحقیقات جدید نشان داد که بین مصرف داروهای پوکی استخوان و کاهش خطر مرگ و میر زودرس، رابطه مستقیمی وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بسیاری از مردم توصیه پزشک خود را هنگام استفاده از دارو برای سلامتی استخوان نادیده می‌گیرند.

پوکی استخوان یک بیماری وابسته به سن است که باعث شکستگی استخوان ها می‌شود. اگرچه این بیماری در زنان شایع تر است اما در بسیاری از مردان نیز دیده می‌شود.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، پوکی استخوان گردن، ران یا ستون فقرات کمر در 5/24٪ از خانم ها و 5.1٪ از مردان 65 سال آمریکایی دیده می‌شود.

پزشکان بعد از دیدن شکستگی اولیه مربوط به پوکی، داروهایی را برای حمایت از سلامت استخوان توصیه می‌کنند. یکی از داروهای متداول پوکی استخوان «بیس فسفونات» است.

اکنون تحقیقات جدید از انستیتوی تحقیقات پزشکی استرالیا، نشان داده که استفاده برخی از این داروها با خطر پایین تر مرگ و میر مرتبط است.

اما طبق گفته نویسندگان این مطالعه، بسیاری از افرادی که پزشکان بعد از شکستگی اولیه داروهای پوکی استخوان را برای آن‌ها تجویز کرده‌اند از این نسخه پیروی نمی‌کنند.

یکی از محققان این مطالعه اظهار داشت:« تصور تاثیر گذاری پوکی استخوان تنها بر زنان غلط است بنابراین بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که درمان های توصیه شده را انجام ندهند. این درحالی است که داروهای پوکی استخوان نه تنها خطر شکستگی‌های بیشتر را کاهش می‌دهد، بلکه خطر مرگ و میر را تا یک دوره ۱۵ ساله نیز کاهش می‌دهد.

استحکام استخوان به دو عامل اصلی مقدار توده یا تراکم استخوان و کیفیت استخوان بستگی دارد که در بیماری پوکی استخوان، این امر با اختلال مواجه می شود؛ در این مطلب یک فوق تخصص بیماری های مفصلی_روماتیسم و پوکی استخوان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این موضوع پرداخته است.

در بیماری پوکی استخوان (osteoporosis)، استحکام استخوان کم شده و در نتیجه خطر شکستگی استخوان افزایش می یابد و مهم ترین علت شکستگی های استخوانی در سنین بعد از یائسگی در زنان و افراد مسن، پوکی استخوان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024696

وب گردی

وب گردی