فعالیت 25 هسته فناور در مرکز رشد تبریز/ محصولات تولیدی در آستانه ثبت اختراع بین‌المللی

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، با بیان این‌‌که در مرکز رشد واحد تبریز 25 هسته فناور و 3 شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، گفت: به زودی دو محصول تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت اختراع بین‌المللی می‌شود.

مرتضی محمودزاده مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با بیان این‌که در این مرکز 25 واحد هسته فناور و سه شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است، گفت: این واحدها بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات، شیمی و حوزه مکانیک است.

وی با اشاره به این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه شیمی محصولات خوبی را تولید و روانه بازار کرده‌اند، افزود: ارائه لوسیون ضدریزش مو، رنگ‌های پوشش نانو بر پایه آب و بتن پلیمری جایگزین آسفالت محصولات تولیدی این شرکت‌ها است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تأکید کرد: طرح آسفالت پلیمری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می‌تواند تحولی در راه‌سازی و خیابان‌کشی کشور ایجاد کند. طرح آسفالت پلیمری با هدف ارائه جایگزینی برای بتن‌ریزی در راه‌سازی ارائه می‌شود که هم خواص و ویژگی‌های مثبت آن از جمله استحکام را دارد و هم هزینه کمتری برای آن صرف می‌شود. در این طرح الیاف‌های پلیمری جایگزین آرماتور (میلگرد) می‌شود.

وی در ادامه راه‌اندازی سامانه ثبت آنلاین برای پذیرش ایده‌ها، برگزاری رویدادهای فناوری برای انتخاب طرح‌های برتر و حضور آرندی 5 شرکت بخش خصوصی برای انجام تحقیق و توسعه را از برنامه‌های اجرایی این مرکز برشمرد و گفت: این شرکت‌ها فعالیت‌های تنگاتنگ را با مراکز دانشگاهی دارند.

محمودزاده از راه‌اندازی مرکز نوآوری و مرکز رشد حوزه پزشکی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: هم‌اکنون برنامه جدی ما گرفتن فضای بزرگ برای پردیس پارک فناوری است به طوری که در حال رایزنی برای گرفتن فضایی در حدود 1400 متر مربع هستیم تا علاوه بر ارتقای شرکت‌ها واحدهای زیادی را در آنجا مستقر کنیم.

مدیرمرکز رشد واحد تبریز ادامه داد: برای راه‌اندازی ساختمان مرکز نوآوری در حال رایزنی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم. این موضوع هم‌اکنون مراحل پایانی را سپری می‌کند. امیدواریم تا اواسط شهریور ماه خدمات حمایتی را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: مرکز رشد واحد تبریز نسبت به سایر مراکز نوپاست با وجود اینکه حدود سه سال از افتتاح آن می‌گذرد ولی عملا غیرفعال بوده است و از حدود یک سال گذشته این مرکز فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در سال آینده قطعا فعالیت مرکز رشد شتاب بیشتری خواهد گرفت و امیدواریم تمام محصولات تولیدی واحدهای فناور تا پایان سال به مرحله تجاری سازی برسند.

محمودزاده تأکید کرد: آنچه که برای دانشگاه مهم است تقویت اکوسیستم نوآوری است. در حال حاضر درآمدزایی این شرکت‌ها برای دانشگاه زیاد ملموس نیست ولی تقویت این اکوسیستم و ترغیب افراد به این حوزه سبب می‌شود که طرح‌های خوبی در این مراکز به مرحله تولید و تجاری‌سازی برسند. به نظر می‌رسد طی دو سه سال آینده نباید بیشتر به بحث درآمد فکر کرد چرا که تقویت فضا و بها دادن به آن خیلی مهم‌تر از درآمدزایی است.

مدیرمرکز رشد واحد تبریز افزود: مهمترین نکته کلیدی توجه به محصولاتی است که پایه صادراتی داشته باشند صرفا تولید داخل و بومی سازی یک محصول نباید مدنظر باشد باید به سمت تجاری‌سازی هدایت کرد.

وی همچنین از راه‌اندازی مرکز خدمات نوآوری و فناوری در این مرکز خبر داد و افزود: در این مرکز کارگزاران صادرات؛ خدمات ثبت اختراع داخلی و بین المللی و اقدامات مالی را به شرکت‌های واحد رشد مشاوره می‌دهند به طوری که اخیرا با کارگزاران توافق کردیم که در دانشگاه حضور داشته باشند تا از نزدیک به آنها مشاوره دهند. چرا که با این روش جلوی واردات مواد اولیه گرفته شده و با افزایش صادرات محصولات تولیدی روبه‌رو خواهیم شد.

محمودزاده با اشاره به مصوبه شورای پژوهش دانشگاه در حوزه پایان‌نامه‌ها گفت: براساس این مصوبه قرار شد ما به بحث پایان‌نامه‌ها ورود کنیم تا پروپوزال‌های تصویبی مقطع ارشد و دکتری را همزمان برای انجام فعالیت در مرکز رشد هدایت کنیم .همچنین برای پایان نامه‌هایی که منجر به تولید محصول یا فناوری می‌شوند مربی را اختصاص دهیم. همچنین در کنار این موضوع نمره بخشی از پایان‌نامه از طریق این فعالیت در مرکز رشد داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر ساختمان جدید مرکز رشد راه‌اندازی شود به طور یقین تعداد واحد دو برابر خواهد شد. همچنین تا پایان سال مرکز رشد پزشکی و مرکز نوآوری تا پایان افتتاح خواهند شد. همچنین لوسیون گیاهی ضدریزش مو و بتن پلیمری جایگزین آسفالت مراحل ثبت اختراع بین‌المللی را به منظور توسعه صادرات طی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز در تلاش است به بسترسازی ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب به‌منظور جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های منجر به توسعه فناوری پرداخته و با تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناور قابل عرضه به بازار گامی برای نیل به اهداف ایران ۱۴۰۴ و رسیدن به چشم‌انداز سند توسعه ایرانی اسلامی بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024735

وب گردی

وب گردی