نمایش سکانس برتر خاورمیانه در ایران/شالوده راهبرد جدید منطقه پی ریزی شد

دیدار یک هیات عالی رتبه انصارالله با مقام معظم رهبری گویای واقعیت های جدید قدرت، سیاست، موازنه قوا و در یک کلام خاورمیانه آینده با محوریت جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کشوری فارغ از هیاهوهای متداول عرصه بین الملل ، اگرچه پیشتر لقب پرطمطراق «عربستان سعید» یا همان خوشبخت را یدک می کشید دهه هاست به واسطه تدابیر سیاسی و اقتصادی نابخردانه در مسیر قهقرایی قرار گرفته بود تا اینکه نسیم تغییرات موسوم به بهار عربی یا همان بیداری اسلامی به آن رسید و همین مساله به بزنگاه تاریخی مهمی برای آن بدل شد.

اکنون یمن با بازیابی جایگاه راهبردی اش یکی از کانون های تغییر معادلات قدرت در خاورمیانه را شکل می دهد، بنابراین در محافل سیاست جهانی از آن به عنوان یکی از مهره های سرنوشت ساز یاد می شود. همین برداشت باعث شد عربستان و متحدانش به یمن حمله کنند اما برآوردهایشان نتایج معکوسی به بار آورد.

در حال حاضر به نظر می رسد معادلات پیچیده و خونین یمن به مراحل حساس و حتی راندهای پایانی خود رسیده و محور مقاومت در حال دروکردن یکی دیگر از پیروزی های درخشان خود است. بنابراین یکی از اعضای بلند پایه جنبش مردمی یمن به دیدار مغز متفکر محور مقاومت آمد تا در واپسین مراحل مخاصمه یمن، ضمن هماهنگی همه جانبه با ام القری جهان اسلام، توصیه های همیشگی و دقیق ایشان را نیز عملیاتی کنند.

شالوده راهبرد جدید پی ریزی شد

از اواسط تیرماه به طور مکرر و روزانه گزارش های متعددی درمورد تغییر سیاست امارات متحده عربی در یمن منتشر می شود. پس از آن نیز نیروهای مزدور وابسته به این کشور در عملیاتی برق آسا شهر عدن را از نیروهای وابسته به عربستان پاکسازی و طبل جدایی طلبی جنوب یمن را کوک کردند. در ظاهر راهبرد امارات با عربستان زاویه پیدا کرده و دو طرف در حال پیمودن مسیر مجزایی هستند.

اما با این حال رهبر معظم انقلاب که اشراف اطلاعاتی کاملی درمورد آخرین تحولات میدانی یمن دارند و همچنین در نتیجه انباشت تجارب تاریخی در تعامل با سران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، به «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله توصیه کرد که فریب ظاهر سازی رسانه ای دشمن را نخورید و امارات و عربستان به صورت هماهنگ به‌دنبال تجزیه یمن هستند اما باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.

بنظر می رسد در مرحله کنونی و در آینده کوتاه مدت، تجزیه یمن مهمترین پیچ تاریخی این کشور و جنبش انصارالله خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب در گام بعدی تاکید کردند یکپارچگی یمن به عنوان یک اصل استراتژیک به گفت و گوهای یمنی-یمنی گره خورده است زیرا حفظ تمامیت ارضی یمن با توجه به عقاید دینی و قومیت‌های مختلف تنها از این رهگذر تحصیل خواهد شد.

جان کلام اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار تاریخی به شالوه افکنی، کلان راهبرد بازوی محور مقاومت در یمن پرداخت و آن را در قالب دو ستون «حفظ یکپارچگی» و «گفت و گو داخلی» صورتبندی کرد. این تدابیر ضمن آنکه در مقابل راهبرد عربستان قرار خواهد گرفت می تواند نقش بسزایی در خنثی کردن تلاش ها برای تجزیه یمن داشته باشد.

پیش بینی آینده یمن

در بخش دیگری از سخنانش، مقام معظم رهبری یکی دیگر از شاه کلیدهای فهم سیاست در جهانی کنونی به ویژه در خاورمیانه اشاره و به هیات انصارالله توصیه کرد تحت هیچ شرایط نباید به ظاهر انسانی، مدنی و اخلاقی غرب که در زیر آن بدترین جنایت های انجام می شود باور کرد زیرا غربی ها نشان داده اند فاصله زیادی در میان حرف و عمل آنان وجود دارد.

غربی ها به واسطه توانمندی بی شمار در عرصه های رسانه ای، دانشگاهی و فرهنگ سازی همواره خود را به عنوان منادی حقوق بشر و ارزش های مدرن و آزاد معرفی می کنند و با ظرافت خاصی جنایت های خود را در زیر این سیمای زیبا و فریبنده پنهان می کنند.

طبیعی است و تاریخ نیز نشان داده که در نتیجه این تبلیغات های نرم، بسیاری از رهبران جهان سوم و کشورهای تحت ستم ، فریب این ظاهرسازی حرفه ای را خورده اند و در نقاط حساس تاریخی با اعتماد به غرب، ضربات جبران ناپذیری به جنبش های مردمی و آزادیخواه خود وارد کرده اند. بنابراین مقام معظم رهبری با این توصیه، به جنبش مردمی یمن بادآوری کرد که اعتماد به غرب تمامی دستاوردهای آنان را در معرض تهدید قرار خواهد داد.

مقام معظم رهبری در پایان پیش بینی کرد مردم یمن با روحیه مجاهدت و ایستادگی که در این پنج سال از خود نشان داده‌اند، آینده خوبی را در پیش دارند، دولتی قوی را تشکیل خواهند داد و در چارچوب آن دولت، به پیشرفت خواهند رسید. گویا تا پیروزی کامل مردم یمن و شکست عربستان و متحدانش چیزی باقی نمانده است.

سخن آخر

دیدار هیات عالی رتبه جنبش مردمی یمن از ایران چند اصل مهم را برجسته ساخت که تامل در آنان می تواند دریافت و ادراک ما را از پیچیدگی های سیاست در خاورمیانه بهبود بخشد.

در ابتدا این دیدار نشان داد که تهران قلب تپنده سیاست و کانون قدرت در خارومیانه است و ایران نیز علاوه بر رهبری محور مقاومت، بی شک و بدون هیچ رقیبی ام القری جهان اسلام است. به عبارت بهتر زین پس در بخش بزرگی از خاورمیانه، این ایران است که منطق بازی، اصول کلی حاکم بر سیاست منطقه را ترسیم و طرح ریزی خواهد کرد.

دوم اینکه در معادلات یمن، انصارالله به عنوان بازوی محور مقاومت جایگاه خود را تثبیت کرده است و تدابیر، رویکرد و دیدگاه های این گروه در معادلات پیش رو ختم الکلام خواهند بود.

سوم اینکه این دیدار همچنین گویای شکست محور تحت رهبری عربستان و امارات بود. زیرا نشان داد آنان دیگر با ظرفیت های ضعیف و فرسوده خود نمی توانند به رقابت با محور مقاومت ادامه دهند و ایران را مهار سازند. بنابراین در آینده یمن نیز جایگاهی نخواهد داشت.

کد خبر: 1024739

وب گردی

وب گردی