تقویت سیستم ارزیابی استادان راه‌ مقابله با کاهش تخلفات اخلاقی در دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند گفت: دانشجویان دختر گاهی از سوی استادان مورد خشونت کلامی یا عاطفی قرار می‌گیرند که راه‌های مقابله با آن  تقویت سیستم ارزیابی و گزینش استادان دانشگاه‌هاست.

طاهره زرنگار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه خشونت فقط تعارضات جسمی و فیزیکی نیست، تصریح کرد: زمانی که صحبت از خشونت می‌شود اذهان بیشتر افراد به آسیب‌های فیزیکی و جسمی جهت دهی می‌شود که این تصور صحیحی نیست.

وی ادامه داد: در موارد بسیاری خشونت به صورت کلامی است که آثار آن بر روح و روان افراد مشهود است. خشونت کلامی شامل توهین، تحقیر، تهمت، غیبت، برچسب زدن؛ تمسخر و غیره را در برمی‌گیرد.

زرنگار اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی شیوع پدیده آزار جنسی در عرصه عمومی را باید در چگونگی جامعه‌پذیری جنسیتی مردان و زنان یافت. پسران از دوران نوجوانی مردانی را در اطراف خود می‌بینند که به آسانی و بدون هیچ‌گونه عواقبی زنان را در اماکن عمومی مورد انواع آزارهای کلامی، بصری و فیزیکی قرار می‌دهند. در نتیجه آنان نیز می‌آموزند که با رفتارهای سلطه‌جویانه درقبال زنان٬ به «مردانی واقعی» تبدیل می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند بیان کرد: خانواده به عنوان اولین نهادی که افراد عضو آن هستند؛ بیشترین سهم را در تربیت افراد بر عهده دارد. اگر خانواده‌ها بر اساس آموزه‌های دینی کودکان را تربیت کنند در آینده که آنها وارد اجتماع می‌شوند٬ شاهد خشونت کمتری خواهیم بود.

وی بر تقویت فضائل اخلاقی در جامعه تأکید کرد و گفت: اسلام به عنوان دین اخلاق‌مدار شهرت دارد اگر مسئولان فرهنگی به پرورش فضائل اخلاقی افراد اقدام کنند جامعه و افراد آن نسبت به خشونت ایمن‌سازی خواهند شد.

زنگار ادامه داد: دانشجویان دختر گاهی از سوی استادان، دانشجویان دیگر و کارمندان مورد خشونت کلامی یا عاطفی قرار می‌گیرد که راه‌های مقابله با آن تقویت سیستم ارزیابی و گزینش استادان دانشگاه‌ها است.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: استادان مدعو و عضو هیئت علمی باید به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرند تا با شناسایی و برخورد با استادان متخلف در حوزه اخلاقیات خشونت و آزار کلامی در دانشگاه‌ها به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: استادان مجوزهای سه ساله یا پنج‌ساله برای تدریس در دانشگاه‌ها دارند که با اتمام دوره مجوز برای دریافت مجوز دوره جدید باید به صورت جدی مورد ارزیابی علمی و اخلاقی قرار گیرند که این امر خود نیازمند هسته‌های گزینش قوی در دانشگاه‌ها است.

زرنگار عنوان کرد: رئیس دانشگاه در برابر تمام استادان، دانشجویان و کارمندان مسئولیت دارد، پس با آسیب‌شناسی محیط دانشگاه و خوابگاه‌ها باید انواع خشونت را به حداقل برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند بیان کرد: مسئولان حراست در برخی از دانشگاه‌های کشور وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و در نتیجه برخی استادان متخلف باعث بروز مشکلاتی در محیط‌ دانشگاه‌ها برای دانشجویان خانم می‌شوند.

وی به لزوم آموزش در دانشگاه برای کاهش خشونت و پرورش اخلاقیات اشاره کرد و گفت: دروس «دانش خانواده» و «اخلاق خانواده» در دانشگاه‌ها به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی تدریس می‌شود که البته باید مورد بازنگری‌های جدی قرار گیرد تا بازدهی بهتری داشته باشند.

زرنگار در پایان خاطر نشان کرد: خشونت‌های عاطفی و کلامی عواقب جدی به همراه دارد که می‌توان به گوشه‌گیری، از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس، انواع افسردگی، از دست دادن فرصت شکوفایی دانشجویان، عدم عضویت در گروه‌‌ها و مشارکت اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024798

وب گردی

وب گردی