ضرورت پرهیز از شعارزدگی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان/ شکل‌گیری نسل دوم اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه تکنولوژی و فناوری

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با تاکید بر پرهیز از شعارزدگی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: جوانان و صاحبان ایده‌ها باید به تدریج از ایده‌های خدماتی صرف در حوزه استارت‌آپی فاصله گرفته و به سمت حوزه‌های نوآورانه حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه وضعیت زیست بوم کسب و کارهای نوپا نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده و در حال حرکت به سمت بلوغ و شکوفایی بوده که این موضوع بیانگر رشد سرمایه‌گذاری در این عرصه است. در مجموع می‌توان گفت؛ عامل اصلی رشد و توسعه زیست بوم در کشور به تعامل سازنده و مستمر سازمان‌ها با استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها برمی‌گردد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استارت‌آپ‌ها شرکتی هستند که خدمات مقیاس‌پذیری را بر پایه فناوری‌های نوین در بستر فناوری اطلاعات ارائه می‌دهند؛ آنها می‌توانند فعالیت خود را به گونه‌ای پیش ببرند که به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، صنعتی یا تولیدی تبدیل شوند.

شکل‌گیری نسل دوم اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه تکنولوژی و فناوری

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به نسل دوم اکوسیستم استارت‌آپی اظهار کرد: ما با شکل‌گیری نسل دو اکوسیستم استارت‌آپی به دنبال این هستیم که استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی و فناوری را توسعه دهیم چرا که نسل اول استارت‌آپ‌ها عمدتا بر پایه خدمات فناوری اطلاعات و آی‌تی بیس بودند.

وی معتقد است: در کنار نسل دوم اکوسیستم استارت‌آپی در کشور به تقویت استارت‌آپ‌ها برای توسعه نوآوری در کشور می‌پردازیم و به دنبال این هستیم که چتر حمایتی را برای آن دسته از استارت‌آپ‌هایی بگسترانیم که می‌توانند در حوزه نیازهای مردم خلق ارزش کند و آنها را به سمت توسعه پایدار سوق دهیم.

حمایت از شتاب‌دهنده‌های تخصصی در سرلوحه کاری معاونت علمی و فناوری

قادری‌فر با تأکید براین‌که بازار خوبی برای این نوع استارت‌آپ‌ها در حوزه تولید داروهای نوترکیب و زیست فناور شکل گرفته است، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی می‌کند در گام اول حمایت از شتاب‌د‌هنده‌های تخصصی این حوزه را در دستور کار خود قرار داده که بتوانند سرمایه گذاری را روی این استارت‌آپ‌ها را انجام دهند، بنابراین شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌های تخصصی در حوزه‌های آب و انرژی و دارو، زیست فناوری، علوم شناختی و سلول بنیادی یکی از الزامات اساسی در این بخش است. معاونت علمی تلاش می‌کند از طریق حمایت از شتاب‌دهنده‌های تخصصی به شکل‌گیری آنها کمک کند.

انتشار 18 جلد کتاب از استارت‌آپ‌های تخصصی موفق در جهان

قادری‌فر یادآور شد: معاونت علمی و فناوری در بعد فرهنگ‌سازی و ترویج استات‌آپ‌ها اقدام به انتشار مجموعه کتاب‌هایی تحت عنوان تجارب موفق جهانی در حوزه استارت‌آپ‌های تخصصی کرده است. هم‌اکنون 18 جلد از کتاب‌های منتشر شده در این حوزه به صورت فایل‌های پی دی اف برای فعالان زیست بوم و نوآوری در سایت معاونت علمی قابل دسترسی است.

جوانان خلاق باید به سمت حوزه‌های نوآورانه حرکت کنند

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، توصیه‌ای هم به جوانان و نوآوران این عرصه داشت و گفت: جوانان و صاحبان ایده‌ها باید کم کم از ایده‌های خدماتی صرف در حوزه استارت‌آپی فاصله بگیرند و به سمت حوزه‌های نوآورانه حرکت کنند؛ چرا که با این روش شاهد تحقق بخشی زیست بوم نوآوری در کشور خواهیم بود.

پیش از این نیز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه گفته بود: «اکنون اکوسیستم زیست‌بوم در کشور ایجاد شده که بخش خصوصی مشتاقانه روی ایده‌های خلاقانه آنها سرمایه‌گذاری می‌کند؛ کارخانه نوآوری که زایشگاه نوآوری جوان‌ها و گلخانه‌ای برای روییدن ایده‌های خلاقانه است و این حرکت فکری در حال فراتر رفتن از پایتخت و گسترش در دیگر شهرها است.»

ستاری نسل دوم استارت‌آپ را متعلق به حوزه فناوری‌های پیشرفته دانسته و معقتد است: «گام بعدی رونق استارت‌آپ‌ها، به سوی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری‌های پیشرفته و دارای یک محصول فناورانه است؛ اگرچه هزاران ایده استارت‌آپی در حوزه خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنان زمینه‌ای بکر برای ظهور کسب و کارهای جدید است؛ اما استارت‌آپ‌های محصول محور و مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته گام بعدی در این نوع کسب و کارها خواهد بود.

وی براین باور است که «این راه جدید برای تحول جامعه به مدد تزریق نوآوری است، چه در اقتصاد، صنعت یا زندگی روزمره مردم. تحولی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان استارت‌آپ‌ها به جامعه تزریق می‌شود شیرین‌ترین میوه‌ای است که از تلاش دولت برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به یادگار می‌ماند.»

ایران دارای بزرگ‌ترین زیست بوم استارت‌آپ در منطقه است

در ادامه قادری‌فر در رابطه با مقایسه وضعیت اکوسیستم نوآوری نسبت به سایر کشور اظهار کرد: بدون تردید ایران بزرگترین زیست‌بوم استارت‌آپی در منطقه آسیای جنوب غربی و منطقه منا است؛ یعنی در حوزه آسیای غربی، جنوب غربی و منطقه منا( شمال آفریقا و شرق اروپا) ایران تقریبا به صورت پیشتار حرکت کرده است. در حال حاضر بیش از 6 هزار استارت‌آپ در کشور فعال است که این خود یک سیستم منحصر به‌فرد به شمار می‌رود و این امر مهم ناشی از حضور استعداد‌های برتر و نخبگان جوان ایرانی است برهمین اساس ایران بزرگ‌ترین زیست بوم استارت‌آپی در منطقه و در دنیا جزو 5 رتبه برتر است.

وی تأکید کرد: معاونت علمی زیرساخت‌ها را برای فعالیت زیست‌بوم، ایجاد مراکز نوآوری، کارخانه نوآوری و حمایت از شکل‌گیری و تحقق بخشی آنها اقداماتی را در سرلوحه کاری خود قرار داده است تا مسیر را برای ارتقای این زیست بوم اثرگذار در توسعه و رونق اقتصاد دانش بنیان و نیز اشتغال‌زایی در کشور هموار سازد.

معاونت علمی و فناوری در حوزه تحقق اقتصاد دانش بنیان شعار زده عمل نکرده است

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، در رابطه با بحث تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در این حوزه خاطر نشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه تحقق اقتصاد دانش بنیان شعار زده عمل نکرده است بلکه سعی کرده به صورت عملی برای معنی‌دار کردن مقوله اقتصاد دانش بنیان در حوزه کلان کشور فعالیت‌هایی را انجام دهد. به عنوان مثال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان سال 92 کمتر از 400 شرکت بود اما با همت جدی مسئولان اجرایی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به 4 هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان رسیده است.

به گفته قادری‌فر؛ برآورد می‌کنیم که میزان فروش این شرکت‌ها تا پایان سال 97 حدود 90 هزار میلیارد تومان باشد و این نشان دهنده این است که کم کم مقوله اقتصاد دانش بنیان در حوزه اقتصادی کشور تحقق یافته است؛ یعنی در گذر از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانایی محور و شاخص مربوط به آن شاهد موفقیت‌های روزن افزون در این عرصه هستیم. بنابراین ما باید تلاش کنیم که اقتصاد دانش بنیان را از یک اقتصاد خرد به کلان تبدیل کنیم.

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری بر مقوله علم و فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: این موضوعات یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که امروزه به مقوله‌ای رایج در کشور بدل شده است. کمتر مقام مسئولی یا دست اندرکار اجرایی در کشور می‌بینیم که به اهمیت این موضوع واقف نباشد. هم‌اکنون جریان خوبی در کشور شروع شده است که با حمایت بیشتر مسئولان می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.

شکل گیری زیست‌بوم و رسوخ نوآوری در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی

قادری‌فر، شکل گیری زیست‌بوم، رسوخ نوآوری در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور با منطق نوآوری باز را از عمده برنامه‌های اجرایی این معاونت برشمرد و گفت: معاونت علمی همه این برنامه‌ها را با عنوان زیست بوم نوآوری دنبال می‌کند. همچنین بنا داریم قرارداد عملیاتی و ساخت تجهیزات را به سفارش سازمان هواشناسی به شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت معاونت علمی به امضای طرفین برسانیم. چرا که امکان سفارش به شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای تجهیزات حوزه هواشناسی وجود دارد. سازمان هواشناسی به تجهیزاتی در حوزه‌هایی مانند انواع رادارهای هواشناسی، تجهیزات ایستگاه‌های سینوپتیکی، تجهیزات ذخیره سازی و تجلیل داده‌های هواشناسی نیاز دارد.

براساس این گزارش، بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که حمایت‌های دولت می‌تواند چتر گسترده‌ای بر سر فعالان نسل دوم کارآفرینی ساکنان زیست‌بوم کارآفرینی باشد؛ چراکه این بخش بیش از هر چیز به همدلی و حمایت نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024827

وب گردی

وب گردی