خوانساری: تقویت دیپلماسی اقتصادی مانع مهاجرت نخبگان کشور می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به این‌که امروزه شاهد افزایش نرخ بیکاری در کشور هستیم تا جایی‌ که افراد نخبه و تحصیلکرده اقدام به مهاجرت می‌کنند، گفت: باید در کنار امنیت سرمایه‌گذاری، دیپلماسی اقتصادی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی در همایش مجمع هماهنگی بخش خصوصی با محوریت ارزیابی توانمندسازی سرمایه‌های انسانی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بالای موجود ایران از جایگاه ویژ‌‌ه‌ای در دنیا برخوردار نیست. با وجود اینکه بازار ۴۰۰ میلیونی را تشکیل می‌دهد اما هنوز در دنیا به جایگاه خوبی دست نیافته است.

وی تصریح کرد: امروزه شاهد افزایش نرخ بیکاری در کشور هستیم تا جایی‌ که افراد نخبه و تحصیلکرده اقدام به مهاجرت کرده‌اند. باید این امر مهم مورد بازبینی قرار گیرد؛ چرا‌که با وجود دارا بودن پتانسیل بالا هنوز نتوانستیم جایگاه ویژه‌ای را در دنیا کسب کنیم.

خوانساری تاکید کرد: متاسفانه در حوزه اقتصادی در دنیا در رتبه ۲۶ قرار گرفتیم. همچنین درآمد سرانه افزایش نیافته است. می‌توان گفت از سال ۹۰ به بعد سرمایه‌گذاری در کشور رشد منفی داشته و این شاخص خطرناک برای کشور است. همچنین در کشور ۱۷میلیون پرونده قضایی در حوزه اجتماعی وجود دارد که حدود ۳۴ میلیون خانوار درگیر آن هستند.

وی تأکید کرد: سالانه بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت آشکار و پنهان پرداخت می‌شود در صورتی که همین یارانه پرداختی در کشور هندوستان به یک میلیارد و 300 نفر بوده است و رقم پرداختی دولت بیشتر از 50 میلیارد دلار نیست.

خوانساری تصریح کرد: باید در مورد علت افزایش جوانان تحصیلکرده بیکار آسیب شناسی در کشور انجام دهیم که چرا معضلاتی باعث شده ما با داشتن چنین ظرفیتی هنوز نتوانیم جایگاه خود را در بازارهای بین المللی حفظ کنیم، زیرا این جوانان در بازارهای بین المللی به راحتی جذب می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی یادآور شد: در گذشته پزشک مهاجر نداشتیم در حالی‌که اخیرا با مهاجرت پزشکان از کشور مواجه هستیم. این موضوع بیشتر به ماجرای نوسان نرخ دلار در کشور برمی‌گردد. اگر فرض کنیم ویزیت یک پزشک متخصص در ایران 50 هزار تومان باشد ( 4 چهار دلار) در کشورهای همسایه نرخ ویزیت 60 دلار است و این عوامل سبب شده که پزشکان به خارج از کشور مهاجرت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: اولین مشکل بحث نظام حقوقی و مالکیت و عدم امنیت سرمایه گذاری و سرمایه گذار در کشور است شکل‌گیری‌ این پدیده موضوع امروز و دیروز نیست و متاسفانه به سال‌های دور برمی‌گردد. در ایران کمتر کسی را می‌بینید که در مورد سرمایه حرف بزند. ولی افراد با سرمایه کم در این زمینه صحبت می‌کنند. این موضوع به دلیل ترس سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است. متاسفانه از هزار و 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در بازار وجود دارد کمنر جایی از آن یاد می‌شود، این نشان می دهد امنیت سرمایه گذاری در داخل کشور دچار بحران است و افراد سعی می‌کنند که کاری را انجام دهند که کوتاه مدت باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024872

وب گردی

وب گردی