درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی شانگهای/ ایران پیشتاز رشته‌های مهندسی

بررسی‌های ایسکانیوز نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی 2019 شانگهای که یکی از معروف‌ترین نظام‌های رده‌بندی دانشگاه‌هاست در رشته‌های مهندسی رده‌های بالایی را کسب کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رتبه بندی علمی دانشگاه‌های جهانی 2019 (ARWU) توسط متخصصان ShanghaiRanking منتشر شد. ARWU از سال 2003، بر اساس روش تدریش شفاف و داده‌های «third-party» (اطلاعاتی که از سایت‌های گوناگون جمع‌آوری شده‌اند) سالانه 500 دانشگاه برتر جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

این سیستم به عنوان روشی پیش‌رو در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی شناخته شده است. نظام رتبه‌بندی شانگهای برترین دانشگاه‌های 2019 را بر اساس موضوع رشته دانشگاهی منتشر کرده است که دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از رشته‌های مهندسی بالاتر از دانشگاه‌های روزانه کشور قرار دارد.

در ادامه این گزارش به معرفی این موضوعات و رتبه‌های کسب شده توسط دانشگاه‌های ایرانی و بررسی جایگاه دانشگاه آزاد در بین آن‌ها می‌پردازیم.

براساس این رتبه‌بندی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مهندسی پزشکی با اختلاف زیادی نسبت به دانشگاه‌های دولتی در رده 36 قرار گرفته است. در این میان دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت و تهران در بازه رتبه‌ 101-150، دانشگاه صنعتی شریف 151-200 و خواجه نصیرالدین طوسی رتبه 201-300 را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی بعد از دانشگاه‌های تهران و شریف در رتبه 201-300 قرار گرفته است. در زمینه مهندسی ابزار دقیق، دانشگاه آزاد در رتبه 33 و صنعتی اصفهان در رده 36 قرار دارند.

رشته مهندسی علوم کامپیوتر نیز از رشته‌های قابل ذکر مهندسی است که طبق رتبه‌بندی شانگهای این دانشگاه با رتبه 151-200 در بین اولین‌های کشور قرار گرفته است.

مهندسی عمران و شیمی نیز از رشته‌های مورد علاقه بسیاری از دانشجویان است که دانشگاه آزاد به ترتیب با کسب رده 51-75 و 37 در صدر دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف قرار گرفته است.


نظام رتبه‌بندی شانگهای در رشته مهندسی محیط زیست تنها دو دانشگاه آزاد و تهران با رده‌های 401-500 را برتر اعلام کرده است.

در رشته مهندسی مواد رده 201-300 رتبه‌بندی شانگهای از آن دانشگاه آزاد شده است و دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف در رده 301-400 قرار دارند.

در مقایسه با مهندسی محیط زیست رشته مهندسی انرژی با اقبال خوبی در این نظام رتبه‌بندی روبرو شده است و در بین 15 دانشگاه برتر ایرانی در صدر (101-150) قرار دارد.

در رشته علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد و تهران رتبه 76-100 و دانشگاه‌های شهید بهشتی، شیراز و تربیت مدرس در رده 201-300 قرار دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های منابع آب، متالوژی، حمل‌و‌نقل، معدن، نانو، اتوماسیون کنترل و مهندسی مخابرات نیز در رتبه‌بندی شانگهای و در جمع دانشگاه‌های مطرح جهان قرار گرفته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در بین تمامی رشته‌های مهندسی‌ پزشکی،‌ ابزار دقیق، علوم کامپیوتر، عمران، شیمی، مواد، محیط زیست، علوم و صنایع غذایی و نانو حائز رتبه نخست شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024879

وب گردی

وب گردی