به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظامهای ارزیابی متعددی در جهان وجود دارند که دانشگاهها و موسسات علمی جهان را رتبهبندی میکنند. هر یک از این موسسهها شاخصهای مختلفی را در نظر میگیرند. نظام رتبهبندی شانگهای از جمله این موسسات است که از سال 2003 دانشگاهها را براساس شاخصهای کمی در سطح جهان رتبهبندی میکند.
سالانه حدود هزار و 200 دانشگاه توسط این مؤسسه مورد ارزیابی قرار میگیرند و در نهایت 500 دانشگاه برتر در سایت این نظام رتبهبندی معرفی خواهند شد.
کیفیت آموزش در این نظام ارزیابی بر اساس تعداد فارغالتحصیلان برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز (با سهم 10 درصدی) و کیفیت اعضای هیئت علمی دانشگاهها براساس تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز (با سهم 20 درصدی) و پژوهشگران پراستناد (با سهم 20 درصدی) سنجیده میشود.
در تولیدات علمی دانشگاهها تعداد مقالات منتشر شده در مجلات Nature و Science (با سهم 20 درصدی) و تعداد مقالات نمایه شده در Social Sciences Citation Index (با سهم 20 درصدی) مورد ارزیابی قرار میگیرد. سرانه عملکرد علمی هر دانشگاه براساس تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی از جمله شاخصهای نظام ارزیابی شانگهای است که سهم 10 درصد دارد.
دانشگاه تهران در 3 سال گذشته درجا زد
ایسکانیوز در گزارشهای متعدد میخواهد رتبه دانشگاههای مختلف را در این نظام ارزیابی را بررسی کند. دانشگاه تهران در نظام ارزیابی شانگهای، از سال 2009 تا 2019 موفق به کسب رتبه اول در میان دانشگاههای کشور شده است. نمودار زیر رتبه دانشگاه تهران در نظام ارزیابی شانگهای طی 10 سال گذشته را نشان میدهد:
رتبه دانشگاه تهران در سال 2009 برابر با 501-402 بوده است این رتبه در سال 2011 کاهش یافته و به 400-301 رسیده است که رتبه آن در سال 2012 تغییر نکرده است. این رتبه در سال 2013 افزایش یافته و بار دیگر به 500-401 رسیده است.
بهترین رتبه دانشگاه تهران مربوط به سال 2015 بود که این دانشگاه رتبه 300-201 را کسب کرد، رتبه این دانشگاه در سال 2016 باری دیگر افزایش یافت و به 400-301 رسیده است، این رتبه تا پایان سال 2019 ثابت مانده است.
اگر رتبه دانشگاه تهران در نظام ارزیابی شانگهای را طی بازه زمانی 2019-2009 در نظر بگیریم، رتبه این دانشگاه دچار نوسان بسیاری شده است، بهطوری که رتبه این دانشگاه در سال 2019 نسبت به سال 2009 کاهش یافته است؛ اما در طول 2016 تا 2019 رتبه یکسانی داشته است.
کاهش کیفیت آموزش در بزرگترین مرکز آموزش عالی ایران
نمودار زیر بیانگر امتیاز دانشگاه تهران در شاخصهای مختلف است. به دلیل آنکه برای دانشگاه تهران در شاخص سطح اعضای هیئت علمی دانشگاهها و تعداد مقالات نمایه شده در Social Sciences Citation Index در نظام ارزیابی شانگهای امتیازی در نظر گرفته نشده؛ از آوردن این امتیاز جلوگیری شده است.
با توجه به نمودار فوق میتوان دریافت تعداد پژوهشگران پراستناد دانشگاه تهران در بازه زمانی 2009 تا 2019 افزایش یافته و از 33.7 به 45.5 رسیده است، همچنین تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر افزایش یافته و در سال 2019 به بیشترین میزان خود یعنی 2.5 رسیده است.
کیفیت آموزش این دانشگاه با شیب ملایمی کاهش یافته است و از 14.5 به 12.5 رسیده است. همچنین سرانه عملکرد علمی دانشگاه تهران نیز روند صعودی داشته و از 16.2 به 22.5 رسیده است.
رتبه 2019 دانشگاه تهران در نظام ارزیابی شانگهای نسبت به سال 2009 کاهش یافته؛ اما رتبه این دانشگاه در طول 2016 تا 2019 بدون نوسان بوده، همچنین کیفیت آموزش در این دانشگاه نیز کاهش یافته است.
انتهای پیام/