مهم‌‌ترین مأموریت سامانه ساتا ارائه سرویس آزمایشگاهی به صنایع استان است

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم‌‌ترین ماموریت سامانه «ساتا»ی دانشگاه آزاد اسلامی که بخشی از مجموعه بزرگ ساهاست، خدمات‌‌رسانی به بیرون و همکاری به عنوان آزمایشگاه تحقیقات استاندارد و ارائه سرویس آزمایشگاهی به صنایع استان است. 

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تفاوت رویکردهای سامانه ساها و ساتا در این دانشگاه بزرگ کشور گفت: بخشی از آزمایشگاه‌‌‌‌‌های دانشگاه آزاد که جزو آزمایشگاه‌‌‌های پیشرفته این دانشگاه با تجهیزات ویژه محسوب می‌‌‌شوند، این پتانسیل و ظرفیت را دارند که در قالب آزمایشگاه‌‌‌های تحقیقاتی و همکار استاندار، خدمات مختلفی را در این حوزه به صورت حرفه‌‌ای و تخحصصی به ارگان‌‌‌‌‌ها و سازمان‌‌‌های بیرون از دانشگاه ارائه دهند.

وی افزود: ارائه خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی را در سامانه مجزایی تحت عنوان ساتا در نظر گرفتیم. سامانه ساها هم کل آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌های دانشگاه آزاد را در برمی‌‌‌‍‌‌‌گیرد که قسمت عمده آن آزمایشگاه‌‌‌‌های آموزشی ویژه دانشجویان و دانشگاه است. مهم‌‌ترین ماموریت سامانه ساتا که بخشی از مجموعه بزرگ ساهاست خدمات‌‌رسانی به بیرون و همکاری به عنوان آزمایشگاه تحقیقات استاندارد و ارائه سرویس آزمایشگاهی به صنایع استان است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درباره نحوه خدمات‌‌‌‌رسانی توسط آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساها خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ساها خدمات‌‌رسانی مناسبی به بیرون از دانشگاه هم می‌‌توانند داشته باشند. ارائه خدمات به دانشجویان سایر دانشگاه‌‌‌‌های دولتی و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی که دوره‌‌های عملی آزمایشگاهی را در آزمایشگاه‌‌های دانشگاه آزاد بگذرانند یا برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی برای دانشجویان رشته‌‌‌‌های علوم آزمایشگاهی که می‌‌توانند برای دانشگاه درآمدزایی مناسبی داشته باشند از جمله خدمات‌‌‌‌رسانی این آزمایشگاه‌‌‌هاست.

نگاهداری تاکید کرد: در حال حاضر، تعداد آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی بیشتر از آزمایشگاه‌‌‌‌های تحقیقاتی است که در قالب سامانه ساها تعیین شده است.

وی تصریح کرد: 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه در مجموعه ساها داریم و در بخش ساتا که مجموعه‌‌‌‌‌ای جدید در بخش آزمایشگاهی دانشگاه آزاد است واحدهای دانشگاه آزاد یک بازبینی در بخش آزمایشگاه‌‌ها دارند تا آزمایشگاه‌‌های تحقیقاتی را گسترش دهند و اگر یک برآورد راجع به آزمایشگاه‌‌های ساتا داشته باشیم انتظار می‌‌رود، حدود 200 آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در کلیه دانشگاه‌‌های آزاد مراکز استان‌‌‌‌ها ایجاد شود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی درباره خدمات‌‌رسانی آزمایشگاه ساتا یادآور شد: در حقیقت این آزمایشگاه ساتا است که به عنوان همکار استاندارد و آزمایشگاه جامع تخصصی به صنایع استان و سازمان‌‌های مرتبط خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌‌دهد. برای گسترش ارتباط با سازمان‌‌ها و نهادهای مختلف یک هویت حقوقی برای عنوان مرکز خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی هر استان مشخص کردیم که دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان، مرکزی با این عنوان دارد و هویت اداری و مالی مستقلی را برای آن تعریف کردیم تا بتواند با صنایع بیرون قرارداد بسته و فاکتور ارائه دهد.

نگاهداری متذکر شد: کارکنان هر یک از این مراکز آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در استان‌‌‌ها، ساختاری چابک دارد و هر مرکز یک رئیس و نهایت 4 نفر کارشناس دارد. هدف از تشکیل این مرکز، بیشتر هویت اداری و مالی مستقلی بوده که منجر به راه‌‌‌‌اندازی این مرکز شده است. دانشگاه آزاد در هر استان یک مرکز آزمایشگاهی با چنین ویژگی‌‌هایی را می‌‌‌تواند دایر کند و راه‌‌اندازی این آزمایشگاه‌‌ها به کلیه واحدهای مراکز استان در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.

وی در پایان درباره قرارداد با ارگان‌‌‌ها و سازمان‌‌‌‌های مختلف توسط مراکز آزمایشگاهی ساتا تاکید کرد: با توجه به آیین‌‌‌نامه جدید مراکز خدمات آزمایشگاهی چند ماهی را به استان‌‌‌ها فرصت دادیم تا واحدهای دانشگاهی در زمینه توسعه امور آزمایشگاهی و قرارداد با ارگان‌‌‌‌های مختلف، شروع به فعالیت کنند؛ بنابراین، هنوز برای کسب نتیجه و دریافت گزارش در این خصوص از واحدهای دانشگاهی زود است و نیازمند فرصت بیشتری برای جلب اعتماد و انعقاد قرارداد با سازمان‌‌های مختلف در جهت انجام فعالیت‌‌های آزمایشگاهی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024905

وب گردی

وب گردی