گزش جانوران زهری از اول سال 10نفر را کشت

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: در سال 98 تاکنون 10 نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده اند که 9 مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مارگزیدگی بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی گویا صبح امروز با اعلام این خبر در «سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین» گفت: در اصلاح نظام ثبت، موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می رسد.

وی ادامه داد: در سال 2017 در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مارگزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مارگزیدگی به نصف تا سال 2030 بود.

بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود روزانه 7500 نفر در دنیا مارگزیده می شوند و روزی 2000 نفر می میرند.


رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر با اعلام اینکه بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود، گفت: روزانه 7500 نفر در دنیا مارگزیده می شوند و روزی 2000 نفر می میرند.

دکتر گویا افزود: سالانه 5 میلیون و 400 هزار مورد مارگزیدگی در دنیا اتفاق می افتد، 2 میلیون و 700 هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می کنند، 400 هزار نفر ناتوانی طولانی یا قطع عضو می شوند و 140 هزار نفر نیز فوت می کنند.

وی با اشاره به این که هر 5 دقیقه یک مارگزیدگی در دنیا رخ می دهد، ادامه داد: از هر 50 نفر که مارگزیده می شوند یک نفر می میرد و پنج نفر دچار عوارض ناتوانی می شوند.

وی روستائیان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از این مخاطره نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ، عواض ناشی از مارگزیدگی است.

وی در پایان مسئولیت سه استان اصلی درگیر در سیل اخیر را به دلیل جابجایی احتمالی مارها و عقرب ها سنگین دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024956

وب گردی

وب گردی