ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو رفع شد

نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه یک فوریتی موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا رفع شد.

شورای نگهبان پیش از این در ایرادی اعلام کرده بود متن اصلی اساسنامه به شورا ارائه نشده و تا زمانی که این متن ارائه نشود اظهار نظردرباره آن متوقف است. لذا مجلس متن کامل مصوبه را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد.

در ادامه، بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ماده ۲ این طرح عبارت «تصدی دولت خاتمه یافته» حذف شد. در این ماده دولت موظف شده بود ظرف سه سال با اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم آورد که تصدی گری دولت خاتمه یابد که این عبارت حذف شد.

شورای نگهبان در ماده ۲ ایراد گرفته بود که بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ واگذاری صرفا ۸۰ درصد سهام بنگاه‌ها مجاز است و واگذاری صددرصد آن مغایر با این سیاست‌ها و اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شده است.

در ماده ۳ این طرح تعریف خودروهای هیبریدی تغییر کرد. بر اساس ماده ۳ وزارت صنعت مکلف شده بود سند راهبردی فناوری های نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی و تمام هیبریدی را تهیه کند که با رفع ایراد شورای نگهبان واژه تمام هیبریدی به ترکیبی تغییر پیدا کرد.

نمایندگان مجلس همچنین ماده ۷ این طرح را اصلاح کردند. در ماده ۷ مقرر شد در صورت وقوع تصادف تا ۵ سال پس از اولین شماره گذاری شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی یا واردکننده در صورتی که خریدار از عیب و نقص مذکور مطلع نباشد به میزان دخالت عیب و نقص مذکور و ایمنی خودرو در وقوع تصادف در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسئولیت مدنی هستند.

کد خبر: 1024981

وب گردی

وب گردی