درگیری پلیس هند با ساکنان کشمیر، چندین مجروح برجای گذاشت

نیروهای امنیتی و ارتش هند بعد از درگیر شدن با ساکنان ایالت کشمیر که به تغییر وضعیت قانونی این منطقه معترض بودند، چندین نفر از آنها را زخمی کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ،پلیس هند شامگاه شنبه به شهر «سرینگر» – مهمترین شهر در ایالت «جامو و کشمیر» در کشور هندوستان – یورش برده و حداقل شش نفر از مردم معترض به لغو وضعیت خودمختاری و اعمال محدودیت‌های شدید بر این منطقه را مجروح کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» تعدادی از ساکنان این شهر می‌گویند طی دور روز گذشته علاوه بر اینکه نیروهای امنیتی هندی به آنها حمله کرده یا مورد دشنام قرار دادند، بلکه با یورش به خانه‌های آنها اموالشان را نیز تخریب کرده‌اند.

بعد از اعمال محدودیت‌های گسترده توسط دولت هند بر کشمیر، بخشی از خطوط تلفن در سرینگر، بعد از یک قطعی 12 ساعته، شامگاه شنبه مجددا وصل شدند اما هنوز خطوط اینترنت و تلفن همراه قطع هستند.

همچنین مناطق وسیعی از این شهر در حالت حکومت نظامی به سر برده و بیش از 500 نفر از سران و فعالان سیاسی یا اجتماعی این منطقه در بازداشت نیروهای امنیتی هند به سر می‌برند.

این در حالی است که مقامات محلی ایالت جامو و کشمیر و همچنین مقامات دولت فدرال در دهلی‌نو از پاسخ دادن به سوال خبرنگاران درباره حملات نیروهای امنیتی به مردم کشمیر، بازداشت‌ها یا تخریب اموال آنها امتناع می‌ورزند.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند چند روز پیش در پارلمان این کشور، خبر لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند را اعلام کرده بود. نخست وزیر هند نیز هفته قبل با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد می‌کند؛ دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد.

شامگاه چهارشنبه (16 مرداد) نیز درگیری‌های شدیدی میان نظامیان هند و پاکستان در مرز کشمیر به وقوع پیوست. رسانه‌های محلی با استناد به منابعی در ارتش هند مدعی شدند نیروهای نظامی مستقر در خط مرزی کمشیر به تبادل سنگین آتش پرداختند. منابع هندمدعی شده‌اند نیروهای پاکستانی درگیری‌ها را با شلیک خمپاره‌ای آغاز کردند.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان روز پنجشنبه طی سخنرانی در جلسه ویژه‌ای با مجمع قانونگذاری کشمیر در شهر «مظفرآباد»، با هشدار درباره طرح هند برای پاکسازی نژادی مسلمانان از منطقه جامو و کشمیر، گفت دولت دهلی‌نو به دنبال مداخله نظامی در بخش پاکستانی کشمیر است.

کد خبر: 1025009

وب گردی

وب گردی