کمبود غذا، سوخت و دارو؛ عواقب خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا

سند محرمانه دیگری از دولت انگلیس افشا شده که این بار عواقب سخت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا از جمله کمبود غذا و دارو را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، دولتمردان انگلیس معتقدند خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به وقایع دهشتناکی در بریتانیا شود که طی نیم قرن اخیر بی‌سابقه است.

روزنامه «ساندی تایمز» با بیان اینکه به سند دولتی محرمانه‌ای درباره عواقب برگزیت بدون توافق دست یافته، گزارش داد در این سند نوشته شده که بدون توافق بر سر دوره انتقال، بریتانیا با کمبود شدید سوخت، غذا و دارو مواجه خواهد شد.

البته این سند که توسط دفتر کابینه انگلیس تدوین و «یِلو هَمِر» نام‌گذاری شده، بیشتر عواقب محتمل خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد اما بدترین شرایط را به تصویر نکشیده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این روزنامه، حدود 85 درصد از شناورهای ترابری که از مسیرهای کانال اصلی انگلیس عبور می‌کنند برای گمرک فرانسه آماده نخواهند بود و این بدان معنی است که ازدحام در بنادر انگلیس به شدت افزایش یافته و جریان عادی کشتیرانی تا سه ماه برقرار نخواهد شد.

این سند همچنین نشان می‌دهد که در صورت خروج بدون توافق، دولت انگلیس به فکر اجرای طرح «مرز سخت» بین سرزمین‌های ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند خواهد افتاد زیرا در آن صورت دیگر بازرسی‌های گسترده مرزی جوابگو نخواهد بود.

در سند مذکور که میزان عدم آمادگی بریتانیا برای برگزیت تصویر شده، دیگر عواقب خروج بدون توافق اینگونه ذکر شده است:

کمبود غذا: ذخایر انواع مواد غذایی تازه کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

کمبود سوخت: ترافیک سنگین ایجاد شده بر اثر تاخیرها و بررسی‌های مرزی می‌تواند بر توزیع سوخت اثر بگذارد.

کمبود دارو: ترافیک سنگین و تاخیر در عبور و مرور، ذخایر دارویی را آسیب‌پذیر می‌کند.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

«ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس سه بار توافق با اتحادیه اروپا را به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

کد خبر: 1025012

وب گردی

وب گردی