عدم تطابق مهارت، گره کور کاریابی

جامعه رو به رشد امروزی به استعداد در کنار مهارت نیاز دارد تا بتواند حرفی برای زدن داشته باشد. در این میان دانشگاه‌ها بسیاری از افراد را برای مشاغل فردا تربیت می‌کنند؛ اما حلقه مفقوده‌ای به نام مهارت در این میان مغفول واقع شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شاید «عدم تطابق مهارت» واژه‌ای آزار دهنده برای بسیاری از افراد ماهر و حرفه‌ای باشد که در محیط‌های کار امروزی مشغول به فعالیت هستند.

اصطلاحی که به عدم تطابق سطح مهارت دانشجویی با سطح شغل مورد نیاز اشاره دارد که همین موضوع برای دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها نگرانی بزرگی به‌وجود آورده است.

در این راستا پیشنهاد شده که افراد استعداد خود را با کسب مهارت همراه کنند تا از رشد این معضل جلوگیری به عمل آید. وعده معمول دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه یک دوره انتخابی مطلوب است تا با کمک آن بتوانند به عنوان فردی موجه، کارفرمایان آینده باشند.

اما اگر دانشگاه‌ها با تهدید عدم تطابق مهارت مواجه شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر محتوای دوره به اندازه کافی برای مطابقت با توصیفات شغلی امروز مرتبط نباشد یا یک فارغ التحصیل به خاطر دانش قدیمی و منسوخ شده استاد، بدون صلاحیت شناخته شده باشد؛ وعده ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان برای دانشجویان امری ناعادلانه است.

مدیران برای مقابله با عدم تطابق مهارت در محیط کار باید راه‌های جدیدی را در زمینه مقابله با آن و حمایت از بهره وری سازمانی اتخاذ کنند.

آمار و ارقام در زمینه عدم تطابق مهارت

در تازه‌ترین گزارش موسسه کارمندان و توسعه (CIPD) در مورد مهارت‌های غیرمستقیم و عدم تطابق مهارت در انگلستان، مشخص شد که تقریبا نیمی از کارگران در نقش‌های خود احساس ناسازگاری دارند که 37 درصد آن‌ها ماهر و 12 درصد کم مهارت بودند.

بسیاری از کارگران ماهر از شغل‌های خود رضایت کمتری دارند و تقریباً دو برابر آن ها می‌خواهند شغل‌هایی که چشم انداز ضعیفی برای پیشرفت شغلی، آموزش و توسعه مهارت ارائه می‌دهند را ترک کنند.

در ادامه به چند نقل قول از افرادی که احساس ناسازگاری در شغل خود دارند، اشاره می‌کنیم.

«مدرک برای کار من ضروری نیست. از نظر من بسیاری از افراد که دارای رده بالاتری هستند، دانشگاه نرفته‌اند و با همه تلخی که در این مساله وجود دارد از این که وقت بیشتری را صرف کار حرفه‌ای یا پس انداز پول نکرده‌ام، پشیمان هستم.»

«وقتی فهمیدم که هرگز نمی‌توانم وارد دانشکده دامپزشکی شوم از صلاحیت‌های خود برای ورود به دانشگاه و تحصیل زیست شناسی استفاده کردم اما بعد از فارغ التحصیلی با رتبه ای نسبتا خوب اما بی فایده وارد کار دیگری شدم.»

در چنین شرایطی فیلیپین سطح تحصیلات نیروی کار خود را بالا برده است اما عدم تطابق مهارت هنوز هم در این کشور بالا است. از هر 3 کارفرما 2تای آن‌ها در یافتن افراد با مهارت‌های اجتماعی و حرکتی مشکل دارند که در دفاتر و سازمان های کار امروزی امری بسیار مهم است.

نمودار زیر درصد کارفرمایانی را نشان می‌دهد که یافتن کارمند با مهارت‌های زیر برای آن‌ها سخت بوده است.

با توجه به تجارب دلسرد کننده‌ای مانند موارد فوق، مشخص است که عدم تطابق مهارت‌ها، مسئله مشترکی برای فارغ التحصیلان است که اغلب توسط مدارس و دانشگاه‌ها در مورد آن تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

پرداختن به عدم تطابق مهارت در بازارهای کار، نیاز به یک تلاش هماهنگ و گفت وگوی چندین ذینفع دارد.

دانشگاه‌ها چگونه بر عدم تطابق مهارت‌ها غلبه کنند؟

یک روش عالی برای جلوگیری از عدم تطابق مهارت‌های دانشجویان، به‌روز کردن برنامه‌های درسی به طور منظم است. متناسب سازی برنامه درسی با خواسته ها و روندهای صنعت، نشان دهنده دانشگاه مترقی و آگاه از روند اتفاقات جهان است.

یکی دیگر از تکنیک‌های قابل اتخاذ توسط دانشگاه‌ها، افزایش آموزش شغلی است. مشاوران شغلی می‌توانند در مورد چگونگی مدیریت برنامه‌ها گفت وگو کنند و علائم هشدار دهنده عدم تطابق مهارت‌ها را تشریح و ارزش آن را به دانشجویان بفهمانند. مشاوره شغلی باید در دسترس‌تر و معنادارتر شوند.

استفاده از برنامه‌های آنلاین متناسب با مهارت‌های شغلی نیز موثر هستند. برای مثال در دانشگاه «کنت»، دانشجویان از یک سرویس اینترنت اکسپلورر حرفه‌ای برای مطابقت مهارت های خود با گزینه‌های شغلی استفاده می‌کنند. دانشجویان دانشگاه «داندی» به موازات کار دانشگاهی خود از جلسات برنامه ریزی شغلی آنلاین، شخصی و ماژول‌های اشتغالزایی نیز استفاده می‌کنند.

در دانشگاه هنرهای «نورویچ» کارت ویزیت شغلی به نام Profile ایجاد شده که کارت هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا نیمی از مهارت ها و ویژگی ها در آن توصیف و نیمی دیگر سناریوهای محل کار را نشان دهد که برای رفع آن‌ها به تاکتیک های مختلفی احتیاج دارند.

دانشگاه‌ها با انجام این کارها ناسازگاری مهارت‌ها را کاهش داده و با سیل فارغ التحصیلان راضی مواجه خواهند شد.
همانطور که مشخص است حمایت از پیشرفت مهارت‌ها برای کار مناسب و رونق اقتصادی لازم است. در دنیای کنونی، پیشرفت و رقابت در فناوری باعث رشد و تکامل جهان کار شده است. مجمع جهانی اقتصاد از رهبران مشاغل و دولت‌ها خواسته که رویکردی پیشگامانه برای توسعه مهارت‌های کار آینده خود داشته باشند؛ بنابراین دانشگاه‌ها به عنوان پیشگامان می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دوره محمد مهدی طهرانچی، ریاست جدید این دانشگاه، حرکت نوینی را در راستای ایجاد مهارت‌آموزی برای دانشجویان خود آغاز کرده و پرچمدار تحول در توسعه مهارت‌آموزی در دانشگاه‌‌‌ها شده است. البته دانشگاه آزاد به دلیل برخورداری از مدارس سما در کنار واحدهای دانشگاهی سراسر کشور مهارت‌آموزی در مدارس را از پایه‌های بنیادین آغاز کرده تا جایی که ریاست سازمان سما به عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد نیز تعیین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025021

وب گردی

وب گردی