معافیت فارغ‌التحصیلان پزشکی از انجام تعهد خدمتی/ راه‌اندازی رشته‌های پزشکی در واحد امارات

مدیر کل توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر دانشجویی که فارغ‌‌‌‌التحصیل می‌‌‌شود یک طرح لایحه نیروی انسانی و یک تعهد خدمتی باید بگذراند، اما دانشجویان دانشگاه آزاد طبق قانون با پرداخت شهریه از انجام تعهد خدمتی معاف می‌‌‌شوند.

فرهاد ادهمی‌مقدم مدیر‌کل توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مزیت‌‌‌های تحصیل در رشته‌‌های حوزه پزشکی گفت: دانشکده دندان‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد به لحاظ رتبه‌‌‌‌بندی، جایگاه بالایی بین دانشگاه‌‌‌‌های مطرح کشور در این رشته دارد؛ همانطور که در مرحله تخصص آمار قبولی بالایی مربوط به فارغ‌‌‌التحصیلان این رشته است همچنین فارغ‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم آمار قبولی بالایی در مرحله دستیاری را به خود اختصاص می دهند.

وی درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه‌‌‌‌‌‌های دولتی افزود: دانشگاه آزاد در کل کشور، 15 دانشکده پزشکی دارد و ظرفیت پذیرش در واحد علوم پزشکی تهران 160 نفر بوده که از این تعداد حدود 20 نفر متعلق به بخش پردیس کیش است. پذیرش در واحدهای شهرستان کمتر بوده و به‌طور میانگین حدود 30 نفر تعیین شده که این ظرفیت‌‌‌‌ها با تاییدیه وزارت بهداشت مشخص شده است.

ادهمی مقدم در ادامه درباره امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم‌‌‌‌‌پزشکی آزاد تاکید کرد: امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در اکثر واحدهای علوم‌‌‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد مکفی و استاندارد است و همیشه سعی در ارتقای آن داریم.

مدیر کل توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درباره چگونگی اشتغال به کار فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد در بیمارستان‌‌‌‌‌‌های این دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس، فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌های علوم‌‌پزشکی طرح خدمتی دارند و صرف پرداخت شهریه از این قانون معاف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و پزشکان فارغ‌‌‌التحصیل دانشگاه آزاد بعد از گذراندن طرح از طرف وزارت بهداشت با توجه به ظرفیتی که در بیمارستان تازه تاسیس فرهیختگان وجود دارد، می‌‌‌‌توانند جذب شوند.

راه‌اندازی رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد واحد امارات

وی درباره تعاملات بین‌‌المللی واحدهای علوم‌‌پزشکی دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌‌ها یادآور شد: دانشکده دندان‌‌پزشکی دانشگاه آزاد تهران با دانشگاه جنوا تعاملاتی درمسائل آموزشی داشته از کشورهای عراق، لبنان و برخی از کشورهای همسایه هم دانشجویانی برای گذراندن رشته های علوم پزشکی داریم. اخیرا اقداماتی جهت راه اندازی رشته پزشکی در واحد امارات شده و مکاتبات اولیه جهت اخذ مجوز با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

ادهمی مقدم تاکید کرد: با توجه به گستردگی که دانشگاه آزاد دارد، داوطلبان علاقه‌‌‌‌مند به رشته‌‌های علوم‌‌پزشکی با انتخاب این دانشگاه، فرصت بهتری برای قبولی در این رشته‌‌‌ها دارند. از دیگر مزایای تحصیل در رشته علوم‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد، آموزش مستقیم از استاد به دانشجو وکم‌‌‌‌بودن تعهد خدمتی دانشجویان دانشگاه آزاد و شهریه پرداز به نسبت فارغ التحصیلان پزشکی دیگر دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌هاست. هر دانشجویی که فارغ‌‌‌‌التحصیل می‌‌‌شود یک طرح لایحه نیروی انسانی و یک تعهد خدمتی باید بگذراند؛ اما دانشجویان دانشگاه آزاد طبق قانون با پرداخت شهریه از انجام تعهد خدمتی معاف می‌‌‌شوند این مزیت برای فارغ‌‌‌التحصیلان پزشکی دانشگاه آزاد امکان حضور در دوره‌‌‌های تخصص خارج از کشور بعد از گذراندن طرح را فراهم می‌‌کند.

مدیر کل توسعه آموزش علوم‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مطرح دولتی با توجه به اینکه دوره‌‌‌‌‌‌‌های تخصص و فوق‌‌‌تخصص وجود دارد توجه به آموزش‌‌‌‌های دوره پزشکی عمومی کمتر بوده، این در شرایطی است که دانشگاه آزاد با توجه به تمرکزی که در تربیت پزشک عمومی دارد فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان توانمند‌‌ی در این دوره دارد و آمار قبولی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد در دوره‌‌‌‌‌های تخصصی پزشکی و دندان‌‌‌پزشکی بالا است.

وی درباره تعداد رشته‌‌‌‌هایی که امسال در مقطع کارشناسی بخش علوم‌‌پزشکی دانشگاه آزاد اضافه شده است، افزود: در مقطع کارشناسی 7 رشته داریم که منتظر تایید نهایی شورای گسترش وزارت بهداشت است. از جمله این رشته‌‌ها می‌‌توان به رشته های بهداشت عمومی اشاره کرد که این رشته ها در دفترچه انتخاب رشته نیست و اگر وزارت بهداشت این مجوز را صادر کند در مرحله تکمیل ظرفیت این رشته‌‌ها پذیرش خواهیم داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1025059

وب گردی

وب گردی