حمله پهپادی انصارالله؛ یک تیر و دو نشان

جنبش مردمی انصارالله با بزرگ‌ترین حمله پهپادی به عمق خاک عربستان و در جوار مرزهای امارات متحده عربی، موازنه بازدارندگی و تحول راهبردی در جنگ یمن را کلید زد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ارتش یمن در عملیات های نظامی خود با تلفیق عناصری همچون پیش‌بینی‌ناپذیری، غافلگیری و تخریب مراکز قدرت و ثروت دشمن، عملا ابتکار عمل نظامی را از عربستان سلب و امارات را نیز وادار به بازبینی در کارزار تهاجمی خود کرده است. این مساله توازن راهبردی دو طرف را به‌هم ریخته و ماشین جنگی ائتلاف عربی را میخ کوب کرده است.

در پرتو این تحول اکنون نبرد یمن تنها محدود به جغرافیای سیاسی این کشور نیست و عمق خاک عربستان و به نوعی امارات نیز به بخشی از این درگیری تبدیل شده است؛ اما این پایان این ماجرای دامنه‌دار نیست. جنبش مردمی انصارالله درصدد است با کلان رویکرد «موازنه بازدارندگی» و سازماندهی عملیات های بزرگ پهپادی از موضع قدرت و در میدان جنگ، مطالبات مشروع مردم یمن را به عربستان و امارات تحمیل کند.

چیدمان جدید نبرد

پیش از این جنبش انصارالله با تثبیت جایگاه سیاسی و ایمن سازی مناطق تحت کنترل خود در یمن وارد عملیات تهاجمی در خارج از مرزهای این کشور شده بود. بنابراین در فاز جدید رویارویی ها باید ترکش های جنگ به عمق خاک دشمن می رسید و از این طریق راه برای ایجاد موازنه ای تازه فراهم می شد.

در همین راستا در 24 اردیبهشت ماه نیروهای ارتش یمن با هفت پهپاد در عمق 850 کیلومتری خاک دشمن به خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری شرق به غرب عربستان حمله کردند. تبعات، احتمال تکرار این عملیات و هراس ناشی از آن باعث شد که عربستان دست به دامن سازمان همکاری های اسلامی و حتی شورای امنیت شود.

عربستان به خوبی می دانست این مساله نه تنها اعتبار عربستان و امنیت این کشور را تضعیف می کند بلکه برگ های برنده ریاض در آینده یمن را نیز نابود می کند؛ بنابراین تمام توان خود را برای مهار و کنترل چنین عملیات هایی به کار گرفت.

امارات نیز با یک حساب سرانگشتی و ترسیم سناریوهای آینده به این نتیجه رسید که اگر پهپادهای یمنی در آسمان شهرهایی همچون دبی و ابوظبی تمامی دستاوردهای اقتصادی آنان را بر باد خواهد رفت بنابراین باید پیش از آنکه دیر شود تدابیر سیاسی و نظامی خود در یمن را تغییر دهند.

با این حال موفقیت عملیات های پیشین و فقدان توان بازدارندگی عربستان در مقابل نسل جدید عملیات های انصارالله باعث شد اتاق فکر این جنبش همچنان بر تداوم و گسترش چنین عملیات هایی تاکید کند.

در همین راستا روز شنبه انصارالله بزرگ‌ترین و دقیق ترین عملیات پهپادی خود را علیه عربستان انجام دهد. ده پهپاد یمنی با طی کردن مسافتی 1200 کیلومتری، خود را به شرق عربستان و در ده کیلومتری مرزهای امارات و 40 کیلومتری بخش شرقی شهر ابوظبی رساندند و بزرگترین مخزن استراتژیک نفت سعودیها در «شیبه» را مورد هدف قرار دادند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن تشریح دقیق این عملیات پیچیده، با انتخاب واژگان دقیقی هشدار داد در صورتی که تهاجم «عربستان و سایر دولتها» ادامه داشته باشد، ما هم عملیات بزرگتر و وسیعتری علیه آنها انجام خواهیم داد و موازنه بازدارندگی را به صورت جدی تری دنبال خواهیم کرد. «یحیی سریع»، همچنین از شرکت های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند و از آن دوری کنند.

و اما چرا شیبه

در این میان اما انتخاب شیبه نشان داد استراتژیست های انصارالله ضمن آنکه درک عمیقی از نقاط ضعف دشمن دارند عملیات های نظامی خود را نیز براساس دستیابی به اهداف بزرگ سیاسی ترسیم کرده اند. آنان با انتخاب میان نفتی شیبه در قالب یک تیر و دو نشان عمل کردند.

در ابتدا پهپادهای یمنی با طی کردن صدها کیومتر به نقطه هدف رسیده اند این یعنی آسمان عربستان بسیار ضعیف تر و آسیب پذیرتر از چیزی است که سعودی ها فکر می کنند؛ بنابراین از این به بعد تمامی خاک عربستان در تیررس پهپادهای یمنی قرار دارد.

همچنین میزان ذخیره نفت خام میدان شیبه بالغ بر ۱۴ میلیارد بشکه برآورد شده است و ظرفیت تولید روزانه آن بالغ بر ۵۰۰ هزار بشکه نفت است، از آنجایی که عربستان برای مدیریت هزینه های سرسام آور جنگ یمن و بلندپروازی های منطقه ای به درآمدهای نفتی نیاز دارد هرگونه قطع شریان های نفتی این کشور می تواند، ریاض را بیشتر در موضع ضعف قرار دهد.

به عبارت بهتر انصارالله به دولت آل سعود یادآوری کرده است که سناریو شیبه، فرضا می تواند درمورد میدان نفتی «غوار» یعنی بزرگ‌ترین میدان نفتی عربستان و جهان نیز تکرار شود بنابراین اگر جنگ افروزی های عربستان تداوم داشته باشد امکان قطع بخش بزرگی از صادرات نفتی عربستان دور از انتظار نخواهد بود.

از طرف دیگر شیبه در جوار امارات و پایتخت سیاسی آن قرار دارد به عبارت یمنی ها با این عملیات به امارات هشدار داده اند اگر ابوظبی ساعت خود را برخلاف عقربه های ساعت عربستان کوک نکند احتمال رسیدن پهپادها به شهرهای تجاری این کشور نیز بعید نخواهد بود.

در هفته های گذشته امارات با درک این تهدید فراگیر سیاست خود را مورد بازبینی قرار داده بود. مزدوران آنان حتی در عدن نیز با نیروهای وفادار به عربستان درگیر شدند. اگرچه هنوز این مساله به جدایی راهبردی این دو متحد نرسیده است؛ اما یمنی ها به طور هوشمندانه ای می خواهند از این رهگذر و با فشار بر نخبگان سیاسی امارات آن را هرچه بیشتر از عربستان دور سازند.

جان کلام اینکه تشدید شکاف دو متحد مهمترین پیامد و یا پیام سیاسی این عملیات ویژه بوده است از این به بعد امارات یا باید با دور شدن از ریاض آتش جنگ را از خود دور کند یا اینکه منتظر باشد آتش جنگ شهرهای این کشور را نیز تهدید کند.

امارات بازنده اصلی این عملیات

برای تبیین دقیق و جامع تر این عملیات و سیاست موسوم به موازنه بازدارندگی با یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کردیم. افزایش سرسام آور هزینه های جنگ برای عربستان و امارات در کانون سیاست موسوم به موازنه بازدارندگی قرار دارد به عبارت بهتر یمنی ها می خواهند با تشدید حمله به کانون های اقتصادی و نظامی دشمن آنان را وادار به پایان جنگ کنند. این بخشی از سخنان «حسین رویوران» بود.

رویوران معتقد است موزانه بازدارندگی تحقق خواهد یافت؛ زیرا جنبش انصارالله با ارتقای سطح کیفی تجهیزات نظامی خود و بهره گیری از فرمول های جنگ نامتقارن، کلیت این نبرد و نوع آن را تغییر داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین براین باور است امارات در یک بن بست راهبردی بسیار خطرناک گرفتار شده است؛ زیرا خروج از یمن بدون هیچ دستاوردی ضربه های جبران ناپذیری بر آن وارد می سازد و اما اگر به این نبرد ادامه دهند احتمال فروپاشی کاخ شیشه ای این کشور وجود دارد.

پس از گذشت پنج سال از درگیری های خونین یمن به نظر می رسد این بحران به مراحله حساس، نفس گیر و حتی پایانی خود نزدیک می شود. در سایه عقیم ماندن راهبردهای نظامی و سیاسی عربستان، جنبش مردمی انصارالله به صورت تدریجی و اما پیوسته در حال چیدمان جدید این بازی بزرگ است.

در این چارچوب این چیدمان جدید، بحران به عربستان و امارات منتقل خواهد شد و در آنجا زورآزمایی دو طرف ادامه خواهد یافت. اما از آنجایی که انصارالله با ابتکار عملی هوشمندانه، فرم این نبرد را تغییر داده ریاض و ابوظبی نمی تواند بازدارندگی قابل توجهی در مقابل این حملات از خود نشان دهند.

خنثی سازی حملات پهپادی و موشکی نیازمند تکنولوژی نظامی پیشرفته و تجربه جنگی گسترده است حال آنکه سربازان بی تجربه و نظام ناکارآمد نظامی عربستان و امارات فاقد چنین مزیت هایی هستند؛ بنابراین می‌توان پیش بینی کرد با تداوم حملاتی همچون شیبه، کفه ترازوی جنگ بیش از پیش به نفع مردم یمن سنگینی خواهد کرد.

کد خبر: 1025074

وب گردی

وب گردی