اضافه شدن ۳ رشته میان رشته‌‌ای در مقطع کارشناسی واحد خوراسگان/ ایجاد مراکز مشاوره تحصیلی در دانشگاه

سرپرست موقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، از اضافه شدن رشته‌‌‌هایی نظیر مدیریت امور بانکی، مدیریت فرهنگی و هنری، مهندسی پزشکی به واحد  خوراسگان اصفهان خبر داد و گفت: اضافه شدن این رشته‌ها، نشان‌‌‌دهنده خواست و نیاز بازار کار به رشته‌‌های میان رشته‌‌ای است. 

حمیدرضا جوانمرد سرپرست موقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دربارهٔ مزیت‌های تحصیل در واحدهای دانشگاهی این استان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به عنوان یکی از برجسته‌ترین قطب‌های علمی و آموزشی کشور با دارا بودن ۲۸ واحد و مرکز دانشگاهی و با بهره‌مندی از آخرین استاندارهای آموزشی همراه با الگوگرفتن از مدل دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین دنیا همچنین تلاش بی‌وقفه ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی در کلیه مقاطع تحصیلی به پرورش ۳۲۰ هزار فارغ‌التحصیل و آموزش بیش از ۷۵ هزار دانشجوی مشتاق به تحصیل و کارآفرینی همت گمارده‌است.

وی دربارهٔ وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد استان اصفهان افزود: در حال حاضر، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد استان اصفهان در صنایع، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی حضور دارند. به دلیل توانمندی، کارآمدی و بهره‌مندی از امکانات مناسب آزمایشی و پژوهشی، سهم قابل توجهی در بسیاری از استخدام‌ها به دانش آموختگان دانشگاه آزاد اصفهان تعلق گرفته‌است. در واحدهای دانشگاهی ما علاوه بر آموزش‌های نظری، دانشجویان، به‌طور حضوری در بسیاری از صنایع فعال از جمله فولاد و ذوب آهن فعالیت دارند که بعد از اتمام تحصیلات، بسیاری از آنها در این صنایع مشغول به کار می‌شوند.

جوانمرد در ادامه اظهار داشت: در هر رشته صرفاً تمرکز ما بر آموزش نخواهد بود بلکه بر پرورش استعدادها و کارآفرینی تأکید خواهیم داشت. به عنوان مثال دانشجویان صنایع غذایی با حضور در شرکت‌های تولید محصولات غذایی از نزدیک با کار در این فضا آشنا شده و پس از پایان تحصیل با محیط کار غریبه نخواهند بود و بسیاری از آنها جذب این صنایع خواهند شد.

سرپرست موقت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: امسال، ۱۷ رشته در مقطع کارشناسی پیوسته با آزمون و ۲۲ رشته بدون آزمون (کارشناسی پیوسته و ناپیوسته) در دانشگاه آزاد اصفهان ارائه می‌شود. یک رشته دکتری حرفه‌ای دندان‌پزشکی هم داریم و پرطرفدارترین رشته‌های ما شامل دندان‌پزشکی، پرستاری، مامایی، اتاق عمل، حقوق، معماری، عمران، روان‌شناسی، صنایع غذایی، زبان فرانسه، برق و کامپیوتر می‌شود که در واحدهای مختلف سطح استان، بیشترین تعداد دانشجو مختص به این رشته‌هاست.

وی دربارهٔ وام‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد گفت: با تمهیدات سازمان مرکزی همیشه افزایش شهریه‌ها، حداقلی بوده و شرایط دانشجویان در نظر گرفته شده، از طرف دیگر دانشجویان از امکان تقسیط شهریه، استفاده از وام‌های وزارت علوم همچنین استفاده از وام‌های شهریه بانک رسالت و بانک قرض‌الحسنه مهر برخوردار خواهند بود. تاکنون هیچ دانشجویی به خاطر مسائل مالی از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی محروم نشده و نگاه دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها نگاهی مادی نبوده بلکه شرایط مالی دانشجو را همواره مدنظر قرار داده‌است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: همواره نگاه ما در انتخاب رشته باید نگاه به آینده باشد، از این رو اضافه شدن رشته‌هایی نظیر مدیریت امور بانکی، مدیریت فرهنگی و هنری، مهندسی پزشکی در واحد خوراسگان اصفهان به عنوان دانشگاه مرکز استان، نشان‌دهنده خواست و نیاز بازار کار به رشته‌های میان رشته‌ای است. به دلیل شرایط اشتغال مناسب در این رشته‌ها، به داوطلبان در مرکز هدایت تحصیلی واحدهای دانشگاهی توصیه می‌شود نگاه ویژه‌ای به این رشته‌ها داشته باشند چون می‌توانند با حضور در این رشته‌ها هم نیاز جامعه را مرتفع سازند و هم به اشتغال پایدار دست یابند.

جوانمرد دربارهٔ رشته‌های کم‌متقاضی در دانشگاه آزاد استان اصفهان یادآور شد: رشته‌های کم متقاضی عموماً رشته‌هایی هستند که از نگاه داوطلب مخفی مانده و علت این امر بیشتر به مشاوره نادرست برحسب زمان حال تا آینده، نگرش غلط به بازار کار، تبلیغات نادرست فضای کار و عدم معرفی صحیح و درست رشته مرتبط است. ایجاد مرکز مشاوره تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این راستا، راه‌گشا بوده و رشته‌هایی که شناخته شده نبودند یا افرادی که به دنبال تحقیق از آن نبودند به درستی معرفی شدند.

وی تصریح کرد: با ایجاد مراکز مشاوره تحصیلی در واحدهای دانشگاه آزاد استان اصفهان، داوطلبان با شناخت رشته‌های کم متقاضی خواستار حضور در این رشته‌ها شدند. در حال حاضر، رشته‌هایی نظیر زبان فرانسه، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، شیمی، علوم تربیتی و بسیاری دیگر از رشته‌ها با تحولی شگرف در جذب دانشجو مواجه شدند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پایان دربارهٔ امکانات پژوهشی در واحدهای دانشگاهی این استان متذکر شد: امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی از یک طرف، حمایت از خلق ایده، توجه به تحقیق و پژوهش از طرف دیگر و ایجاد فضای مناسب در این امور همراه با امکان دسترسی به آخرین منابع علمی روز از جمله امکاناتی است که برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای استان فراهم شده، به طوری که در برنامه‌هایی نظیر برگزاری کارگاه‌های مختلف پژوهشی و آزمایشی و همچنین استارت آپ ویکندها سعی کردیم ظرفیت علمی دانشجویان را بارور ساخته تا در محیطی لذت‌بخش و آسوده از موفقیت به تحقیق و پژوهش بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025096

وب گردی

وب گردی