برای اولین بار ؛

یک ستاره نوترونی توسط یک سیاه چاله بلعیده شد

دوشنبه 28 مرداد 1398 - 10:35
کد مطلب: 1025110
زذ

ستاره شناسان با بررسی موج های گرانشی در فضای بیکران برای اولین بار موفق به کشف بلعیده شدن یک ستاره نوترونی توسط سیاه چاله ای بزرگ شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، ستاره شناسان این پدیده را یک رخداد کیهانی باور نکردنی توصیف کرده اند و می گویند کشف آن می تواند زمینه را برای جمع آوری اطلاعات بیشتر و شناسایی بهتر امواج گرانشی فراهم کند.

شکل گیری امواج گرانشی حاصل تداخل و برخورد انرژی حاصل از حرکت و فعالیت اشیا و پدیده های بسیار بزرگ در عالم هستی مانند سیاه چاله هاست. اولین بار انیشتین وجود سیاه چاله ها را در حدود یک قرن قبل پیش بینی کرد. اما کشف آنها تنها در سال ۲۰۱۵ ممکن شد.

تا به حال مواردی از برخورد سیاه چاله ها و حتی دو ستاره نوترونی شناسایی شده است، اما این اولین بار است که برخورد ستاره ای نوترونی با یک سیاه چاله کشف می شود که نتیجه آن بلعیده شدن ستاره نوترونی است.

بررسی هایی که در این مورد از طریق تداخل سنج های ویرگو و لیگو در ایتالیا و آمریکا صورت گرفته نشان می دهد رویداد مذکور در فاصله ۹۰۰ میلیون سال نوری از کره زمین رخ داده است. محاسبات اولیه نشان می دهد که جرم سیاه چاله ۵ برابر جرم خورشید و جرم ستاره نوترونی کمتر از ۳ برابر جرم خورشید بوده است.

منبع:مهر