توسعه صنعت نیروگاهی به کمک شرکت های دانش‌بنیان

بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در راستای رفع نیازمندی‌های صنعت نیروگاهی کشور و استفاده از ظرفیت‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در جهت رفع نیازمندی‌های راهبردی این صنعت از اهداف اصلی تفاهم‌نامه همکاری است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که با حضور وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، تفاهم‌نامه به امضای خیاطیان عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، صاحبکار رئیس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و طرز طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی رسید.

از جمله اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در راستای رفع نیازمندی‌های صنعت نیروگاهی کشور، استفاده از ظرفیت‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در جهت رفع نیازمندی‌های راهبردی صنعت نیروگاهی، رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان و… اشاره کرد.

تعهدات صندوق نوآوری و شکوفایی در این تفاهم‌نامه شامل استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود در راستای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه و تعهدات ناشی از آن بر اساس استانداردهای تخصصی و حرفه‌ای معمول، کمک بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در قالب سرمایه در گردش، تسهیلات تولید صنعتی یا سایر تسهیلات و صدور ضمانت­ نامه‌های مورد نیاز برای شرکت‌‌های دانش بنیان مورد تایید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در چارچوب قوانین و ضوابط و… است.

در این مراسم، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اتفاقاتی از این دست و برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان به خصوص شرکت‌های کوچکتر را متحول کند. صندوق نوآوری و شکوفایی سیاست‌های جدیدی را در روند کاری خود اتخاذ کرده است، به عنوان مثال اینکه منتظر باشیم شرکت‌ها برای دریافت وام به سراغ ما بیایند یک دیدگاه اشتباه است که آن را تغییر دادیم و در حال حاضر شرکت‌هایی که می‌خواهند از صندوق تسهیلات دریافت کنند با مسیری باز روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با همکاری نهادهای مربوطه و ابر شرکت‌هایی مانند شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، در به‌کارگیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان کوچک قدم مثبتی برداریم، چرا که با حضور شرکت‌های بزرگ و ارائه نیاز آنها می‌توان از توانمندی‌های شرکت‌های کوچکتر حتی در تولید یک قطعه استفاده کرد؛ لذا در این خصوص باید ابتدا بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری را مشخص کنیم.

وحدت تصریح کرد: اقداماتی از این دست می‌تواند بازار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده و باعث رشد آنها شود، لذا در رویدادی که با شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خواهیم داشت صندوق به حضور فعال شرکت‌های دانش بنیان کوچک برای رفع نیازهای شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، کمک خواهد کرد، چرا که تجربه ثابت کرده قراردادهایی که در این رویدادها منعقد می‌‌شود به همکاری‌های بزرگ و طولانی مدتی منجر می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: البته نباید از حضور بانک‌هایی که حامی زیست‌بوم فناوری و نوآوری هستند غافل شد، چرا که این امر می‌تواند ارتباط خوبی میان شرکت‌های دانش بنیان و بانک‌ها ایجاد کند. بدون شک آنچه که مشخص است برگزاری این رویداد نه‌تنها به رفع نیازهای فناورانه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند بازار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان کوچک ایجاد کند، به عنوان نمونه در رویداد اخیری که در صندوق نوآوری و شکوفایی رخ داد، قراردادهایی به ارزش حدود ۳۷۵ میلیارد تومان منعقد شد که همین امر حاکی از موثر بودن چنین رویدادهایی است.

در ادامه جلسه محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، عنوان کرد: انعقاد چنین قراردادهایی می‌تواند به بخش خصوصی کمک شایانی کند، از همین‌رو بخش خصوصی نیز از اتفاقاتی از این قبیل حمایت می‌کند، چرا که رفع نیازها از این طریق هم ارزان‌تر شده و هم درخواست‌ها به صورت انبوه، سفارش داده می‌‌شود که همین امر سبب می‌شود کارها سریع‌تر پیش رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025126

وب گردی

وب گردی