جنگ سعودی-اماراتی در جنوب یمن، از «عدن» به «تعز» رسید

درگیری‌ شبه نظامیان امارات با نیروهای طرفدار منصور هادی در جنوب یمن، به مناطق جنوبی استان تعز و مشرف به ساحل غربی یمن و باب المندب رسید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، در حالی که تلاش‌های سعودی‌ها برای کنترل مجدد اوضاع در شهر عدن در جنوب یمن ادامه دارد، امارات همچنان تلاش می‌کند تا از شرایط ناشی از نبرد اخیر در عدن برای تکمیل شعاع کنترل خود بر ساحل جنوب غربی یمن بهره‌برداری کند. در این زمینه پیش بینی می‌شود که استان تعز طی روزهای آتی با توجه به تلاش طرف‌های درگیر در آن برای تقویت بنیه نظامی خود تنش‌های روز افزونی را شاهد باشد.

روزنامه لبنانی «الاخبار» با ذکر مقدمه بالا برای یادداشت خود درباره طمع ورزی‌های ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن با عنوان « آیا تعز مقصد بعدی امارات پس از عدن است؟» نوشت: پیامدهای سقوط شهرهای «عدن» و «لحج» در جنوب یمن طی هفته گذشته که کنترل آن به دست شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب و طرفداران امارات افتاد، اکنون به استان تعز در جنوب غرب یمن رسیده است.

مناطق جنوبی این استان مشرف به ساحل غربی یمن و باب المندب از پنجشنبه شب گذشته به صحنه جنگی باز بین شبه‌نظامیان طرفدار حزب «التجمع الیمنی للإصلاح» (شاخه إخوان المسلمین) و شبه نظامیان طرفدار ابوظبی تبدیل شده که تاکنون بیش از چهل کشته و زخمی از صفوف دو طرف برجای گذاشته و خسارات سنگینی را هم به خانه‌ها و اموال مردم رسانده است.

ده‌ها خانواده هم پس از اصابت ترکش و گلوله ناشی از تبادل آتش بین طرفین به خانه‌هایشان آواره شدند. اتفاقاتی که با تلاش چند ساله امارات برای پیوند دادن جبهه‌های ساحل غربی در تعز به جبهه‌های مناطق غربی و جنوبی استان در ارتباط است تا بتواند کنترل کامل بر ساحل غربی داشته باشد.

دو طرف درگیر در تعز برای نبردی سرنوشت ساز آماده می‌شوند. دو طرف تجهیزات نظامی درخواست داده اند. شبه نظامیان حزب الاصلاح که مورد حمایت برخی پادگان‌های طرفدار عبد ربه منصور هادی است و گردان‌های سلفی ابو العباس که طرفدار امارات و مورد پشتیبانی نیروهای لشکر 35 زرهی و وفادار به ابوظبی است، هر کدام در حال بسیج کردن نیروهای تازه نفس هستند.

حزب الاصلاح که از عدن اخراج شده این نبرد را سرنوشت ساز می‌داند، اما شبه نظامیان طرفدار امارات که از دو سال پیش با پشتیبانی شماری از احزاب چپ گرا و اعضای خارج نشین حزب کنگره خلق بر مناطق جنوبی تعز مسلط است، حزب الاصلاح را متهم می‌کند که امنیت و ثبات تعز را به تلافی باخت در عدن به هم زده است.

روز پنجشنبه گذشته حزب الاصلاح از شرایط تغییر رئیس امنیت شهر الشمایتین در جنوب استان تعز برای تسلط بر شهر التربه که با استان لحج همپوشانی نظامی و امنیتی دارد استفاده کرد. همزمان نیروهای «طارق محمد عبدالله صالح»، برادر زاده «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور اسبق یمن با پشتیبانی نیروهای تیپ «عمالقه» که طرفدار امارات و حاضر در مناطق ساحلی نزدیک به باب المندب هستند در صدد پیشروی در این منطقه برآمدند و حزب الاصلاح آن را در امتداد جنگ شبه نظامیان ابوظبی علیه دولت منصور هادی در عدن به بهانه ریشه کنی اخوان و نشانه آغاز نقشه امارات برای تسلط بر تعز و تحویل آن به طرفدارانش برشمرد.

طی روزهای گذشته درگیری‌های شدیدی بین دو طرف در منطقه مثلث البیرین که تحت کنترل گردان‌های ابوالعباس است در مناطق متعددی از شهرهای المعافر و الشمایتین و شهر التربه جریان داشت. در حالی که خبری از هیچ پشتیبانی هوایی از سوی نیروی هوائیی ائتلاف از هیچ کدام از دو طرف نبود. در این درگیری‌ها انواع مختلف سلاح بکار گرفته شده بود هیچ کدام از دو طرف بر دیگری پیروز نشده و هر دو در مواضع پیشین خودشان هستند.

به گفته یک منبع محلی در شهر التربه نیروهای حزب الاصلاح به طور نسبی در شهر التربه حضور دارند در حالی که تیپ 35 زرهی ارتفاعات مشرف به شهر را به تسخیر خود درآورده و گردان‌های ابوالعباس هم دو منطقه الکدحه و البیرین را تصرف کردند و راه مواصلاتی بین تعز و عدن را مسدود کرده و مانع رسیدن هر کمکی از تعز به التربه می‌شوند.

«انیس الاصبحی»، یک کارشناس جغرافیای سیاسی معتقد است درگیری مسلحانه بین گروه‌های اخوان و سلفی‌ها در تعز ترجمان نقشه‌های بین المللی و رقابت بر سر نوار ساحلی و دروازه جنوبی دریای سرخ است .

الاصبحی در گفت‌وگو با الاخبار گفت: گروه سلفی ابوالعباس که مورد حمایت امارات است به شکلی برنامه ریزی شده از شهر تعز به سمت مناطق راهبردی نزدیک به نوار ساحلی بندر المخا و دروازه جنوبی دریای سرخ عقب نشینی کرد تا کمربند و سپری برای حفاظت از مستعمره عدن و طرف‌های استعماری خود در آنجا تشکیل دهند.

وی افزود: ابوظبی سال‌هاست از طریق اهالی تعز مناطق و ارتفاعات مهم را به دلیل برخودرداری از بعد ژئو سیاسی و نظامی به بهانه سرمایه گذاری های خیالی خریداری کرده است .

به گفته الاصبحی تحرکات امارات برای باز کردن جای پایی در مناطق مشرف به باب المندب مربوط به سال‌ها قبل از تجاوز ائتلاف عربی به یمن بوده است و استقرار نیروهای طارق صالح وفادار به امارات در مواضع نظامی نزدیک به مثلث البیرین و شهر التربه و ارتفاعات راهبردی مشرف به ساحل با استقرار نیروهای دریایی آمریکا و انگلیس در خلیج فارس و دریای سرخ و تنگه هرمز و باب المندب برای تسلط بر آبراهه‌ها و دریاها و در تگنا گذاشتن ایران و چین همزمان شده است.

الاخبار ادامه داد: در طول سال‌های گذشته از عمر تجاوز ائتلاف عربی به یمن چشم طمع کشورهای ائتلاف و بخصوص امارات به باب المندب بوده است. امارات از زمان سقوط شهر المخا به دست شبه نظامیان وابسته به آن در اوایل سال 2017 ارتفاعات پیرامون شهرهای باب المندب، ذوباب، الوازعیه و المخا از سمت شمال ،جنوب و شرق را از جمله اولویت‌های خود در نبرد تعز قرار داد و در همین مسیر درصدد ایجاد شکاف در صفوف نیروهای طرفدار منصورهادی در آنجا برآمد به گونه ای که به یگان‌هایی از آن پول و سلاح می داد زیرا در انتقال تجربه تاسیس شبه نظامیان کمربند امنیتی به استان تعز ناکام مانده بود و از این طریق توانست جای پایی در تعز باز کند و از اختلاف بزرگ بین تشکیلات نظامی منصور هادی با حزب الاصلاح که به دنبال تصمیم گیری‌های نظامی، سیاسی و اداری مستقل بود بهره برد.

در همین راستا «عادل عبده» فارع فرمانده گردان‌های ابوالعباس در بیست و پنجم آگوست گذشته به شکلی غیرمنتظره از خروج نیروهای خود از شهر تعز به منطقه الکدحه خبر داد. منطقه‌ای که مناطق غربی تعز را به شهر الوازعیه متصل می‌کند. الوازعیه هم که با المخا، موزع و باب المندب در ارتباط است و مناطق ساحلی استان تعز محسوب می‌شود که تحت سیطره شبه نظامیان طرفدار امارات است.

بعدا مشخص شد که این عقب نشینی در چارچوب نقشه امارات برای تسلط بر مناطق مشرف به باب المندب است که دروازه جنوبی دریای سرخ محسوب می‌شود و این نقشه اواخر آوریل سال جاری پس از درگیری‌های شدید بین حزب الاصلاح و ابوالعباس در داخل شهر تعز تکمیل شد .

الاخبار نوشت: با از سرگیری درگیری‌ها طی روزهای گذشته به نظر می‌رسد امارات درصدد تحکیم سلطه خود بر همه مناطق مشرف به باب المندب است و در این راستا برخی اطلاعات حاکی است امارات هفته گذشته سلطان البرکانی، رئیس پارلمان طرفدار ائتلاف و شماری از رهبران حزب کنگره در استان تعز را به منظور هماهنگی درباره درگیری‌های اخیر فراخوانده است.نبردی که اگر ارسال نیرو و تجهیزات به دو طرف درگیر آن متوقف نشود شدت آن در روزهای آتی بیشتر خواهد شد.

کد خبر: 1025146

وب گردی

وب گردی