حال سلامت تهران خوب نیست

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حال سلامت تهران خوب نیست، گفت:‌برخی از مراکز غیردولتی و خصوصی مانند بانک‌ها با ارائه دستمزد بالا و سرانه بیمه تکمیلی چند برابر بیمه پایه به صورت غیرقانونی پزشک جذب می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،‌ ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در مراسم تفاهم‌نامه شرکت شهر سالم شهرداری و سازمان نظام پزشکی گفت: در تعریف کل نظام سلامت با توجه به تعهد و هدف‌گیری‌های انجام شده تا سال 1404 باید به پویش همگانی سلامت برسیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم به عنوان یک کشور پیشرو به این مسئله دست یابیم گفت: پوشش همگانی سلامت شامل توجه به 5 موضوع ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و زندگی قبل از مرگ و طب تسکینی است.

وی بیان داشت:‌اگر بدون تبعیض اقتصادی بتوانیم این 5 خدمت را ارائه کنیم و مردم بدون سختی مالی بتوانند به آن دست یابند موفق شده‌ایم که به پوشش همگانی سلامت دست پیدا کنیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه حال سلامت تهران چرا که شرایط سلامت در برخی مناطق تهران حتی از برخی مناطق روستایی بدتر است، گفت:‌ این آمار در مقایسه با شهرهای دیگر است و در زمینه عادلانه کردن خدمات در حوزه سلامت نقص جدی در تهران داریم.در شهری اطراف تهران که 700 هزار نفر جمعیت دارد حتی 100 تخت بیمارستانی هم نداریم.

حریرچی با اشاره به اینکه 40 درصد متخصصین کشور در تهران هستند ولی دسترسی عادلانه و همگانی برای مردم وجود ندارد گفت:‌ زنگ خطر حاشیه‌نشینی به صدا درآمده و هر چند که مراقبان سلامت برای حاشیه تهران گذاشته‌ایم ولی معیارهای دسترسی نسبت به جاهای دیگر در کشور سخت است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا،‌ترافیک،‌چاقی و اضافه وزن از معضلاتی است که تهرانی‌ها با آن دست و پنچه نرم می‌کنند، گفت: به تعبیری 24 درصد و به تعبیری 32 درصد از مردم در کل کشور مداخلات روانپزشکی نیاز دارند و این آمار در تهران بیشتر است.

وی تأکید کرد:‌ اصلاحات اساسی در حوزه سلامت در تهران نیاز داریم اکثر افراد چون خدمات معمولی متوسط نگرفتند و یا دستگاه‌هایی در کشور مراکز کوچک، متوسط و بزرگ راه‌اندازی کرده‌اند به نوعی ارائه خدمات سلامت در تهران به هم ریخته است و باید این موضوع برطرف شود.

حریرچی تصریح کرد: طبق سیاست رهبری سطح دستمزد پزشکان بین بخش دولتی خصوصی و نیمه دولتی باید یکی باشد و این مسئله از سال 96 تبدیل به قانون شده ولی این موضوع رعایت نمی‌شود و از آنجایی که قیمت دستمزد پزشکان در بخش دولتی جذاب نیست و بخش‌های غیردولتی همچون بانک‌ها دستمزد بالایی به پزشکان می‌دهند آنها را جذب کرده و با سرانه بیمه تکمیلی چند برابری نسبت به بیمه پایه که این هم غیرقانونی است سبب به هم ریختگی ارائه خدمات سلامت شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ زیرساخت‌های سلامت را شهرداری می‌تواند برای ما تأمین کند که پویش دوچرخه‌سواری و کاهش آلودگی از جمله این زیرساخت‌ها است. همچنین در تهران مشکل زمین به دلیل گرانی وجود داشته و این مسئله سبب شده که برای راه‌اندازی مراکز جدید با مشکل مواجه شویم که شهرداری نیز با اختصاص این زمین‌ها می‌تواند کمک‌هایی را انجام دهد.

وی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت 24 هزار تخت بیمارستانی ساختیم و 2500 مرکز بهداشتی راه‌اندازی شد ولی در این زمینه در تهران عقب‌ماندگی وجود دارد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1025154

وب گردی

وب گردی