دمشق: ترکیه در حال کمک‌رسانی به النصره در ادلب است

یک منبع در وزارت خارجه سوریه رفتار دولت ترکیه را «خصمانه» توصیف و اعلام کرد که این کشور در حال کمک‌رسانی به تروریست‌ها جبهة النصره در محور خان‌شیخون است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، طبق اعلام دمشق، پس از آنکه ارتش سوریه یکشنبه شب (۱۸ اوت) موفق شد پس از چند روز درگیری و محاصره شهر خان‌شیخون در جنوب استان ادلب، پس از پنج سال وارد آن شود، امروز ترکیه به کمک تروریست‌های جبهة النصره آمده است.

امروز دولت سوریه با انتقاد شدید از ترکیه، از کمک‌رسانی آنکارا به تروریست‌های جبهة النصره خبر داد و یک منبع در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که «خودروهای حامل مهمات و سلاح و کمک‌های لجستیک ترکیه صبح امروز دوشنبه با عبور از مرز سوریه، وارد محور خان شیخون در ریف ادلب (در شمال غرب سوریه) شده تا به تروریست‌های شکست خورده جبهة النصره کمک رسانی کنند. این اقدام ترکیه، حمایت نامحدود آن از گروه‌های تروریستی در سوریه را ثابت می‌کند».

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این منبع در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که «سوریه، دخالت آشکار ترکیه در سوریه را بشدت محکوم می‌کند و مسئولیت کامل پیامدهای این نقض حریم و حاکمیت سوریه را بر عهده ترکیه می‌داند. این اقدام ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

طبق گفته این منبع، دمشق، این رفتار ترکیه را «خصمانه» می‌داند که «بر عزم و اصرار ارتش عربی سوریه برای ادامه تعقیب باقی‌مانده‌های ترورست‌ها در خان شیخون اثری نخواهد داشت و عملیات ارتش تا پاکسازی کامل خاک سوریه از تروریسم ادامه خواهد یافت».

علاوه بر این، شبکه خبری اسکای نیوز عربی که از امارات پخش می‌شود، در خبری با تیتر «ترکیه با مهمات از النصره حمایت کرد» صدای اعتراض برخی معارضان سوریه را برانگیخته است. «بسام جعاره» از سیاسیون معارض سوریه در توییترش شبکه اسکای نیوز را «شبکه عبری» توصیف کرد و نوشت، این شبکه امروز خبری جعلی منتشر کرده و نوشت که ترکیه برای النصره مهمات ارسال کرده است.

استان ادلب تنها استان سوریه است که تقریبا به طور کامل هنوز تحت اشغال گروه‌های مسلح است. ادلب اوایل سال ۲۰۱۵ در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلافی به نام «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف که النصره عضو شاخص آن است، مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت اما اکنون دیگر به دلیل اختلافات گروهک‌ها و حامیان منطقه‌ای‌شان چنین ائتلافی وجود ندارد.

اهمیت آزادسازی خان شیخون به دلیل موقعیت ارتباطی آن است که شرق و غرب و شمال ادلب را می‌تواند به هم متصل کند. آزادسازی آن راه را برای آزادی شهر مهم معرة النعمان نیز باز می‌کند و کنترل ارتش سوریه بر آن جاده ارتباطی بین‌المللی استان حلب به دمشق را که از این شهر می‌گذرد، آزاد می‌کند. ارتش سوریه صبح دیروز یکشنبه پس از آزادسازی چندین روستا در اطراف شهر خان شیخون، موفق شده بود آن را محاصره کند.

پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب پس از آن آغاز شد که اوایل ماه اوت جبهة‌ النصره اعلام کرد که به آتش‌بس و توافق کاهش تنش (میان ترکیه با روسیه و ایران و سوریه) پایبند نخواهد ماند. جبهة النصره تأکید کرده بود که حتی یک سرباز خود را هم از خط توافق موسوم به کاهش تنش عقب نخواهد کشید. دمشق مسئولیت این امر را بر عهده ترکیه دانسته بود.

پس از آنکه سیزدهمین دور مذاکرات آستانه پنجشنبه اول آگوست با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آن و کشورهای ضامن (روسیه، ایران و ترکیه) برگزار شد و قرار بر آتش‌بس در ادلب شد، یک روز بعد سرکرده جبهة النصره (ابو محمد الجولانی) اعلام کرد که به آتش‌بس پایبند نمی‌ماند و روز بعد ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی را از سر می‌گیرد.

کد خبر: 1025175

وب گردی

وب گردی