هاآرتص: امارات با واسطه‌گری تل‌آویو جت جاسوسی خریده است

امارات عربی متحده به تازگی دو جت جاسوسی جدید خریداری کرده که اسناد محرمانه نشان‌دهنده حضور یک تاجر صهیونیست در پس این معامله است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، روزنامه «هاآرتص» در گزارشی به بررسی اسناد محرمانه اما افشاشده‌ای می‌پردازد که ضمن پرده‌برداشتن از رازهای هواپیماهای جاسوسی جدید امارات عربی متحده،‌ نشان می‌دهد یکی از تاجران بزرگ صهیونیست واسطه انعقاد قرارداد فروش این هواپیماها بوده است.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به نشست و برخاست متعدد یک فروند جت خصوصی جدید از پایگاه هوایی «الظفره» واقع در ابوظبی طی چند هفته قبل،‌ آمده است: «این یک جت خصوصی عادی نیست، بلکه یک هواپیمای شناسایی پیشرفته (جاسوسی) است که امارات عربی متحده برای شنود الکترونیک و جمع‌آوری اطلاعات خریداری کرده است و یکی از اهداف آن نیز ایران است».

بر این اساس، پروازهای آزمایشی این هواپیمای جاسوسی جدید نشان‌دهنده تکمیل شدن آخرین مراحل یک قرارداد تجاری-نظامی عظیم است که از حدود یک دهه قبل آغاز شده و ارتباط آن با رژیم صهیونیستی تا کنون مسکوت مانده بود. تحقیقات هاآرتص نشان می‌دهد کسی که فروش این هواپیماهای پیشرفته به امارات را وساطت کرده، یک تاجر و میلیاردر اسرائیلی به نام «ماتانیا کوخاوی» است که اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند.

مدارک بررسی‌شده که از بین مجموعه اسناد 12.5 میلیون صفحه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های بین‌الملی در مراکز مالی فراساحلی موسوم «اسناد پارادایس» – که در سال 2017 توسط کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی افشا شد – به‌دست آمده نشان می‌دهد قرارداد فروش هواپیماهای شناسایی جدید به امارات عربی متحده ارزشی حدود 3 میلیارد شِکِل (معادل 846 میلیون دلار) داشته که بخشی از آن به‌صورت پول نقد پرداخت شده است.

با اینکه امارات و رژیم صهیونیستی به صورت رسمی با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند، اما این دو مدت‌هاست در پشت پرده به همکاری‌های تجاری، نظامی،‌ سیاسی و امنیتی می‌پردازند. هاآرتص در این باره ادعا می کند که «ایران به عنوان دشمن مشترک اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس» باعث این روابط غیر رسمی شده است.

دکتر «تئودور کاراسیک» محقق روسی اندیشکده آمریکایی «بنیاد جیمزتاون» که مدتی نیز در کشور امارات زندگی کرده و با صنعت دفاعی این کشور نیز آشناست، در تماس تلفنی با هاآرتص می‌گوید دلیل سرمایه‌گذاری هواپیماهای جاسوسی توسط این کشور، تمایل برای ایجاد توانمندی جهت جمع‌آوری مستقل اطلاعات است. زیرا با اینکه ایالات متحده به چنین فعالیت‌های جاسوسی در منطقه مشغول است اما لزوما اطلاعات به‌دست آمده را با تمام شرکای منطقه‌ای خود از جمله امارات به اشتراک نمی‌گذارد.


کاراسیک توضیح می‌دهد که نیاز اماراتی‌ها برای داشتن اطلاعات مستقل درباره لیبی، یمن و ایران باعث شده هزینه زیادی برای خرید چنین هواپیماهای جاسوسی پیشرفته‌ای صرف کند.

در اسنادی که این روزنامه بررسی کرده، ذکر شده است که دستگاه نظامی امارات از حدود یک دهه پیش تصمیم گرفته بود ناوگانی از جت‌های جاسوسی شبیه جوخه‌ای که در نیروی هوایی رژیم صهیونیستی وجود دارد، ایجاد کند و به همین دلیل روند قرارداد خرید و بازآماد دو فروند جت جاسوسی را شروع کرد.

بر این اساس، ارتش امارات وظیفه خرید هواپیماهای مذکور را به کمپانی نظامی «سیستم‌های یکپارچه پیشرفته» (AIS) در ابوظبی سپرد. این کمپانی بعد از بررسی‌های طولانی، برای فرار از پرداخت مالیات سنگین تصمیم گرفت این هواپیماها را در منطقه «جزیره من» در نزدیکی بریتانیا ثبت کند؛ کاری که بیشتر تجار بین‌المللی در زمان خرید جت‌های خصوصی خود انجام می‌دهند. این کمپانی سپس یک شرکت تابعه در جزیره مذکور تاسیس کرد.

یکی از اسناد مربوط به سال 2015 نشان می‌دهد بر خلاف محاسبات دولت امارات، هزینه تمام‌شده این قرارداد 629 میلیون یورو خواهد بود (حدود 80 میلیون یورو بیش از تخمین دولت). از جمله تغییراتی که روی هواپیماهای جدید امارات انجام شد می‌توان به نصب سامانه‌های جاسوسی الکترونیک (ELINT) جهت دریافت و تحلیل سیگنال‌های الکترونیک سامانه‌های نظامی، سامانه‌های جاسوسی ارتباطی (COMINT) جهت شنود و استراق سمع، سامانه‌های جنگ الکترونیک، سامانه‌های پدافندی و مختل‌کننده، سامانه‌های نظارتی اپتیکی (دوربین‌های دوربرد) و همچنین تجهیزات مخابراتی و ارتباطاتی اشاره کرد.

اما نقش ماتی کوخاوی، تاجر و میلیارد اسرائیلی در این قرارداد چه بود؟ کوخاوی مالک شرکت بزرگ «اِی.جی.تی اینترنشنال» در سوئیس است که در سال 2012 دو فروند جت خصوصی را از شرکت کانادایی «بامباردیه» به قیمت 86 میلیون یورو خریداری کرد. این شرکت همچنین وظیفه داشت تا سامانه‌های ارتقایی مذکور را برای این هواپیماها تهیه کند. این جت‌های خصوصی و سیستم‌ها بعد از خریداری شدن، در اختیار شرکت بریتانیایی «مارشال» قرار گرفت تا در ازای قراردادی 100 میلیون دلاری، آنها را ادغام کند.

البته خرید و ارتقای هواپیماهای جاسوسی اولین پروژه‌ای نبود که کوخاوی برای اماراتی‌ها انجام داد. او پیشتر هم مسئول پروژه ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و شبکه‌های آنلاین ابوظبی و تبدیل آن به یک «شهر هوشمند» بود. در این پروژه، هزاران دوربین، حسگر و شناساگر پلاک خودرو در حدود هزار کیلومتر از مرزهای بین‌المللی امارات عربی متحده و شهر ابوظبی نصب گردید.

به نوشته هاآرتص، یک سال پیش بود که اولین جت جاسوسی بعد از انجام تغییرات مورد نظر در بریتانیا، به امارات پرواز کرد. بعد از نصب تعداد دیگری از سیستم‌های مورد نیاز و پیش از آنکه به‌صورت رسمی به نیروهای مسلح اماراتی ملحق شود، این هواپیما پروازهای آزمایشی خود را طی هفته‌های اخیر آغاز کرد. هواپیمای دوم هنوز در انگلیس حضور داشته و تحت تغییرات فنی قرار دارد.

در پایان این گزارش با اشاره به ارزش افزوده‌ای که این هواپیماها به توانمندی جاسوسی و اطلاعاتی امارات اضافه می‌کنند، آمده است: «هواپیماهای این [کشور] می‌توانند به‌صورت همزمان سامانه‌های الکترونیک ایران را شناسایی و مکان‌یابی کرده و تماس‌های ارتباطی آنها را رهگیری کنند. دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی نیز می‌تواند هدف دیگری برای هواپیماهای اماراتی باشند».

این البته اولین همکاری اماراتی‌ها با صهیونیست‌ها نیست. نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» چند روز پیش گزارش داد که چند نفر از مقامات اماراتی و رژیم صهیونیستی با واسطه‌گری آمریکا طی ماه‌های اخیر دیدارهایی درباره ایران داشته‌اند.

پیش از این نیز «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای حضور در کنفرانس محیط زیست سازمان ملل در ابوظبی، به امارات سفر کرده و با یکی از مقامات ارشد اماراتی دیدار داشت . همکاری ابوظبی با تل‌آویو فقط محدود به مقابله با ایران نیست بلکه رهبران فلسطینی ساکن قدس اشغالی می‌گویند اماراتی‌ها به صهیونیست‌ها در تصرف اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری کمک می‌کنند.

کد خبر: 1025339

وب گردی

وب گردی