بسیج بازوی انسانی مساجد است/ خدمات کارآفرینی مساجد

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به خدمات مختلف مساجد در سراسر کشور در حوزه کارآفرینی گفت: پایگاه‌های بسیج بستری برای حضور نیروی انسانی در مساجد است که متناسب با نیازهای هر منطقه برنامه‌های مختلف خدمات اجتماعی را اجرایی می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام احسان رضایی مسئول بسیج مساجد و محلات عصر در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مسجد در مسجد مفتخر تهران با اشاره به اینکه مساجد از روز نخست و بدو تأسیس منشأ خیرات و برکات در محله‌ها، شهرها و حکومت بوده‌اند، گفت:‌ بعد از انقلاب اسلامی با حسن سلیقه امام خمینی (ره) در تأسیس پایگاه‌های بسیج در مساجد بسیج به عنوان بازوی انسانی مسجد و بستر حضور مردم و پای کار آمدن آنان در مساجد شد تا بدین وسیله مردم‌سالاری دینی در مسجد رخ دهد و در نهایت مردم نقش‌آفرین و سالار زندگی خود باشند.

وی با اشاره به اینکه بسیج درخدمت مسجد همواره نقش خود را ایفا کرده است، گفت: روزی که مسئله و نیاز کشور در دوران دفاع مقدس تأمین نیروی انسانی بود بسیج نیروهای لازم را از طریق مساجد اعزام کرد. در برهه‌هایی که مشارکت سیاسی مردم مورد نیاز بود بسیج در قالب مساجد به نقش‌آفرینی پرداخت و در زمانی که کشور به دنبال جبران آلام و سختی‌های حادثه‌دیدگان بود بسیج در بستر مسجد برای کمک به مردم به میدان آمد.

رضایی با اشاره به اینکه بسیج مساجد در تأمین امنیت محلات نیز نقش‌آفرین است،‌گفت:‌ خانواده‌ها به مسجد اعتماد دارند و فرزندان خود را در برنامه‌های مختلف به مسجد می‌سپارند که نمونه‌ای از آن را در حضور کودکان در مهدهای مساجد و در سنین بالاتر در حلقه‌های معرفتی آن می‌توان مشاهده کرد.

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به تلاش‌‌ها و فعالیت‌های مساجد در حوزه کارآفرینی برای مردم محلات گفت: در ساری یک خانم بسیجی در مسجد پایگاه تولید ترشیجات به راه انداخته بود که با گذشت زمان این پایگاه امروز به یک کارخانه تولید ترشیجات تبدیل شده است که به دیگر شهرها نیز صادرات دارد.

وی افزود: مسجد منحصر در یک موضوع خاص نیست و هرجا که زندگی مردم جریان دارد بسیج و مسجد پا به پای هم به نقش‌آفرینی می‌پردازند. به طور مثال در ایلام یک مسجد هشت نفر مصرف‌کننده مواد مخدر را مورد درمان قرار داده است و برای آینده زندگی آنها نیز اشتغال ایجاد کرده است.

رضایی گفت: امروز روز جهانی مسجد است که از حیث استکبارستزی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا دشمن صهیونیستی شرارت‌های بسیاری نسبت به اسلام و شعائر آن نداشته است به طوری که سال‌ها قبل در این روز مسجدالاقصی را به آتش کشید زیرا آنها فهمیده‌اند که اساس اسلام در تربیت نیروی متعهد است و این نیرو نیز توسط مساجد تأمین می‌شود.

مسئول بسیج مساجد و محلات افزود: از سال ۱۹۶۹ میلادی تا به امروز دشمن صهیونیستی به مساجد مختلفی حمله کرده است به طوری که در نیوزیلند طی دو روز آنها بیش از ۹۰ نفر را کشتند.

رضایی با بیان اینکه مسجد انتشار تفکر ناب اسلامی را در سراسر دنیا آغاز کرده است و این موجب نگرانی جبهه کفر شده است، گفت: باید برنامه‌های مساجد را در راستای نشر معارف اسلامی و فرهنگ ناب شیعی گسترش دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه بسیج مساجد اجرای برنامه‌ها در زمینه اشتغال‌آفرینی در مناطق و محلات را به هیأت امنا و ائمه جماعت و همچنین پایگاه‌های بسیج سپرده است، گفت: در نقاط مختلف کشور موضوعات و نیازهای متعددی مطرح است که افراد حاضر در مسجد می‌توانند براساس نیاز محل به برنامه‌ریزی بپردازند که این طرح‌ها می‌تواند در قالب مهارت‌آموزی، اعطای وام قرض‌الحسنه، راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و ... باشد.

محور شدن مساجد در محلات ، کشور را گلستان می‌کند

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام غلامی امام جماعت مسجد مفتخر نیز در این نشست گفت: مساجد در شکل‌گیری انقلاب و پیروزی آن در دوران دفاع مقدس منشأ اصلی بوده است و معتقدیم محله براساس فعالیت‌های یک مسجد شکل می‌گیرد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد گلستانی در کشور ایجاد خواهد شد که بارها و بارها نمونه‌هایی از آن را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: متأسفانه بعد از دوران دفاع مقدس مراکز فرهنگی در کنار مساجد با هدف جذب قشر خاکستری در برنامه‌های فرهنگی ایجاد شده است که احداث این مراکز همچون فرهنگسراها، خانه محله و سرای محله کارکرد اسلامی ندارد و بی‌مهری نسبت به مسجد محسوب می‌شود.

غلامی گفت: در هر محله‌ایی که درب‌های مسجد به روی مردم گشوده باشد و مردم بتوانند بدون قید و شرط از مسجد استفاده کنند تأثیرات بسیاری در جامعه ایجاد خواهد کرد.

امام جماعت مسجد مفتخر در پایان گفت: فعالیت‌های این مسجد با رویکرد همدلی میان تمام ارکان آن یعنی امام جماعت، کانون فرهنگی هنری، پایگاه بسیج، هیأت امنا و ... اجرایی می‌شود و این ارکان مانند یک ید واحد در هر کجایی که نیاز باشد حضور پیدا کرده و نقش‌آفرینی می‌کند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1025383

وب گردی

وب گردی