استخراج رمز ارز فرصتی برای کسب سهم ایران در بازار جهانی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: باید پذیرفت که اکثر کشورها در استخراج رمز ارز یا به اصطلاح در تولید بیت‌کوین سهمی را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین ضرورت دارد ایران نیز از این قافله عقب نماند و سهمی در این بازار داشته باشد.

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با بیان این‌که پدیده بیت‌کوین امروزه در همه کشورها به عنوان یک صنعت شناخته شده است اظهار کرد: استخراج رمز ارز یا به اصطلاح بیت‌کوین به مرزهای ایران نیز رسیده است. در حال حاضر استخراج و تولید آن به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور به‌صرفه‌تر بوده تا جایی‌که ما شاهد ایجاد مراکز تولید بیت‌کوین در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: پایین بودن تعرفه برق در کشور باعث شده که بحث بیت‌کوین در کشور مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا وزارت نیرو قیمت استخراج تولید رمز ارز را براساس قیمت مصوبه ارز صادراتی عنوان کرد.

صالحی ادامه داد: با اعلام قیمت، برخی از دست‌اندرکاران و فعالان اقتصادی با این موضوع مخالفت کردند تا جایی‌که شاهد اعتراضاتی در این حوزه هستیم. حتی با تعیین قیمت بخشی از فعالان اقتصادی تصمیم به ترک وطن گرفتند.

دبیر سابق سندیکای برق تأکید کرد: باید پذیرفت که در این صنعت نوپا و جدید اکثرها کشورها سهمی را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین ضرورت دارد که ایران نیز از این قافله عقب نماند. هم‌اکنون چین حدود 30‌درصد سهم بازار را دارد، بنابراین ایران نیز می‌تواند سهمی در این بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که کشور ما در شرایط تحریم قرار گرفته و از نظر تبادل مالی با بانک‌های دنیا مشکلاتی دارد، بنابراین استخراج رمز ارز می‌تواند در عرصه تبادلات مالی به کشور کمک کند.

صالحی اظهار کرد: با رمز ارز می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. باید به صورت جامع قوانین و مقرراتی در حمایت از تولیدکنندگان بیت‌کوین در کشور لحاظ شود.

وی تأکید کرد: اینکه در کشور ما با این موضوع مقاومت می‌شود؛ همیشه متداول بوده است اما بعد از مصوبه دولت، بانک مرکزی مقاومت نکرد تا جایی‌که حتی بعد از مصوبه دولت استخراج رمز ارز مشروعیت پیدا کرد. اکنون بزرگ‌ترین چالش، بحث قیمت انرژی است که باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: تعرفه ۵ تا ۷ سنت برای برق مصرفی دستگاه تولید رمز ارز در نظر گرفته شده است و ما اعتقاد داریم که این عمل می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای شرکت برق داشته باشد.

صالحی با تأکید بر واقعی شدن هزینه برق بیت‌کوین گفت: با این مسئله مشکل خاصی نداریم و حتی آن را یک فرصت برای کشور می‌دانیم به شرط آنکه تعرفه برق از چارچوب یارانه‌ای خارج شود.

وی با انتقاد از ارائه برق ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین افزود: قیمت حامل‌های انرژی در کشور باید هرچه سریع‌تر واقعی شود تا تولید بیت‌کوین به ضرر صنعت برق کشور تمام نشود.

صالحی درباره اینکه واردات دستگاه‌های ماینر قانونی بوده است یا خیر، اظهار کرد: تاکنون دستگاه‌های ماینر به صورت قانونی وارد کشور شده است؛ اما از الان به بعد با حساسیت بیشتری وارد کشور خواهد شد تا از ورود غیرقانونی این دستگاه‌ها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که در اوج تحریم‌ها هستیم؛ اما نباید به خاطر تحریم دست از دانش روز و فناوری جدید برداریم؛ بلکه باید با تلاش بیشتر به این نوع فناوری دست پیدا کنیم. اکنون در چرخه‌ای هستیم که با دقت با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانیم تهدیدها را به فرصت‌ و به نفع اقتصاد کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025403

وب گردی

وب گردی