بیت‌کوین و چالش مصرف برق در کشورهای مختلف دنیا

کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در گزارشی که در جولای 2018 منتشر کرده به اقتصاددانان توصیه می‌کند که حضور ارزهای مجازی در بازارهای مالی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در گزارشی که در جولای 2018 منتشر کرده است به اقتصاددانان توصیه می‌کند که حضور ارزهای مجازی در بازارهای مالی را جدی بگیرند و از سیاست‌گذاران نیز می‌خواهد ضمن اجتناب از برخورد انفعالی و نادیده‌گرفتن این ارزها یا برخورد سلبی و ممنوعیت استفاده از آنها، علاوه بر به رسمیت‌شناختن ارزهای مجازی، نسبت به وضع قوانین و مقررات مربوط به این ابزار مالی جدید همانند سایر ابزارهای مالی اقدام کنند.

با این‌حال، به نظر می‌رسد ارزهای مجازی و بیت‌کوین (به عنوان یکی از پرکاربردترین آنها) برای تبدیل‌شدن به یک ابزار مالی متداول در بازارهای دنیا صرفا با مشکلات از جنس مالی و اقتصادی مواجه نیستند. مجله فوربز در گزارشی نیاز بالای بیت‌کوین به مصرف انرژی را به عنوان پاشنه آشیل این ارز مجازی معرفی کرده و چالش‌های کشورهای مختلف در تامین برق مورد نیاز جهت استخراج بیت‌کوین را بررسی می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که برخی از دولت‌ها اقداماتی را جهت ممنوع یا محدودکردن دسترسی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به شبکه سراسری برق خود آغاز کرده‌اند.
در ژانویه 2018 بانک مرکزی چین به مقامات محلی اعلام کرد تا نسبت به محدودسازی فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از طریق محدودسازی دسترسی آنها به شبکه برق اقدام کنند.

فوربز به نقل از یکی از مجلات چینی می‌نویسد که رگولاتورهای محلی در چین به دنبال تمهیداتی هستند تا اطمینان حاصل کنند که از این پس استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از سیاست‌های تشویقی مربوط به مالیات، قیمت برق و همچنین اعطای زمین بهره‌مند نشوند.

در ایالات متحده امریکا نیز مقامات محلی بیش از پیش نگران تاثیر استخراج بیت‌کوین بر مصرف‌کنندگان عادی برق هستند. در این راستا، بعد از اینکه در مارس 2018 مصرف برق ناشی از استخراج بیت‌کوین از ظرفیت شبکه برق شهر پلاتزبرگ در ایالت نیویورک فراتر رفت، فعالیت‌های جدید استخراج رمزارزها در این شهر ممنوع شد و دارندگان دستگاه‌های استخراج نیز موظف به خرید برق با قیمت گران‌تر شدند. همچنین در ایالت واشنگتن به دلیل افزایش فشار بر شبکه برق، محدودیت‌هایی بر دسترسی مزارع استخراج بیت‌کوین به شبکه برق اعمال شد.

در ایتالیا تامین‌کننده دولتی برق از فروش برق به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین امتناع ورزیده و اعلام کرد مصرف شدید برق توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به دلایل محیط‌زیستی با مدل تجاری شرکت مذکور مغایرت دارد. در کانادا نیز شرکت برق هایدرو-کِبِک اعلام کرد تا زمانی که نتواند راهکاری پایدار برای تامین تقاضای برق فوق‌العاده زیاد مربوط به استخراج بیت‌کوین پیدا کند، قیمت فروش برق به آنها را از 5 سنت به 15 سنت افزایش خواهد داد.

نروژ نیز اعلام کرده است برخلاف سایر صنایع پرمصرف که از برق یارانه‌ای برخوردار هستند، اعطای برق یارانه‌ای به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را متوقف خواهد کرد.

علیرغم مشکلاتی که ذکر شد، با توجه به پیشرفت‌های خیره‌کننده و روزافزون در عرصه‌هایی از قبیل هوش مصنوعی و داده‌کاوی، تصور دنیای پیش‌رو با روش‌های متداول بانکداری و پول سنتی رایج کنونی دشوار به نظر می‌رسد.

با این‌حال، سوالی که در انتهای این گزارش یافتن پاسخ آن جذاب بوده این است که بیت‌کوین و به طور کلی رمزارزها در راه غلبه بر رقیبان سنتی خود چگونه بر مشکلات پیش رو فائق خواهند آمد؟

* دانش‌آموخته فاینانس دانشگاه اراسموس روتردام هلند

انتهای پیام/

کد خبر: 1025441

وب گردی

وب گردی