دولت نیاز به دلسوزی دارد/ ما دشمن را مأیوس خواهیم کرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتقاد از دولت بلامانع است گفت: انتقاد بی‌هزینه از آثار این دولت است که برای همیشه باقی می‌ماند، اما انتقاد کافی نیست ما نیاز به دلسوزی داریم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در مراسم تجدید میثاق هیات دولت با آرمان های امام راحل در آغاز هفته دولت، اظهار داشت: حضور ما در کنار مرقد امام به یاد خط و سیره امام و تعهد به مسیر و راهی است که او برای ما برگزیده است.

وی افزود: او از پیشتازی یک نهضت عظیم و بزرگ اسلامی ما را به انقلاب رساند و رهبری انقلاب را به عهده گرفت و پس از پیروزی انقلاب به عنوان معمار جمهوری اسلامی ایران مسیر و راه خدمت به مردم را به ما نشان داد.

روحانی افزود: مرحله نهضت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در طول یک خط و مکمل یکدیگرند. گفتمان انقلاب که امام برای ما به وجود آورد گفتمانی توام با سعه صدر و بس فراخ بود.

رئیس‌جمهور بیان داشت: گفتمان انقلاب همه انتقادات، اندیشه ها و سلیقه‌ها را در خود جای می داد و لذا برای هیچکس تنگ نبود. ما باید این گفتمان را با هم این وسعت ادامه دهیم. در گفتمان انقلاب بیشتر آرمان‌ها و آرزوهای کوتاه مدت و بلند مدت مطرح بود اما در جمهوری اسلامی آن آرمان‌ها تبدیل به راهبردها، برنامه‌ها و حتی اجرا شد.

روحانی اظهار داشت: در گفتمان جمهوری اسلامی ایران عمدتاً مدیریت یک نظم و نظام اسلامی مطرح است لذا آنهایی که فکر می کنند گفتمان انقلاب در برابر گفتمان جمهوری اسلامی است راه اشتباه و خطایی را انتخاب کرده‌اند این دو در طول یکدیگر هستند، در عرض یکدیگر نیستند.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از موارد جمهوری اسلامی را با معیارهای انقلاب تطبیق داده و اگر اصلاحی لازم است آن اصلاح را صورت می‌دهیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در دولت همه توان برای اجرای آرمان های انقلاب به کار گرفته می‌شود و به گفته امام دولتی موفق است که خادم مردم باشد و به مردم خدمت کند و دولتی می‌تواند راه را ادامه دهد که از حمایت مردم برخوردار باشد. امام بارها تاکید می کردند که این دو در کنار یکدیگر است و یکی بدون دیگری راه به مقصد نمی برد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنچه که امام می‌فرمود مبنی بر اینکه میزان رای ملت است یک شعار نبود، یک تظاهر به دموکراسی نبود، میزان رای ملت است، نظریه سیاسی امام، نظریه حقوقی امام و حتی نظریه فقهی امام بود. در حکومت اسلامی اداره جامعه با نظر مردم و رای مردم صورت می‌گیرد و به این دلیل است که انقلاب و نظام ما تا امروز باقی مانده است.

وی ادامه داد: نسل اول و دوم در واقع بار نهضت و انقلاب و حتی اداره کشور را در روزهای سخت بر دوش داشتند و نسل سوم و چهارم هم آینده از آن آنهاست. ما نسل اولی‌ها و نسل دومی‌ها کم کم باید خانه را تمیز کنیم و جارو بزنیم و آن را به صاحب خانه که نسل سوم و چهارم است بسپاریم لذا در این مقطع استفاده از نسل جوان و تحصیلکرده ما در اداره و مدیریت کشور یک ضرورت است.

روحانی گفت: تا زمانی که انقلاب و نظام با مردم متصل است و با رای مردم مشروعیت می‌یابد کسی نمی تواند این نظام و انقلاب را از پای درآورد و یا حتی تهدید کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ۳۰ سال از رحلت امام عزیز ما گذاشته است و نظامی که او به ما معرفی کرد و معمار آن بود نه تنها در برابر باد و باران مصون ماند که حتی در برابر طوفان و سیل هم مقاوم ایستاد و امروز می‌بینیم که نظام جمهوری اسلامی ایران با عزت، قدرت خود را در منطقه حساس خاورمیانه به نمایش گذاشته است.

وی گفت: تا زمانی که مردم با انقلاب بوده و انقلاب و نظام خادم مردم هستند و مردم حامی نظام، این نظام به راه خود ادامه می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط سخت و پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته مردم در رنج و زحمت بودند و زندگی را با سختی گذراندند اما همچنان مقاوم و استوار در برابر توطئه‌های بیگانگان ایستادند، امروز روز حمایت مردم از دولت و خدمت بیشتر دولت به مردم است.

رئیس جمهور تاکید کرد: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت نه تنها هزینه ای ندارد بلکه توام با جایزه و تشویق بوده است. در این اشکال نیست و ما از آن استقبال می‌کنیم و این یکی از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است و بسیار سخت است که بعد از این بتوانند این را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: انتقاد بی‌هزینه از آثار این دولت است که انشاالله برای همیشه باقی می‌ماند، اما انتقاد کافی نیست ما نیاز به دلسوزی داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نقد دلسوزانه غیر از تخریب کینه توزانه است. ما از نقد استقبال می‌کنیم اما در عین حال برای اصلاح جامعه و دولت همه باید دست به دست هم دهیم و در این شرایط سخت همدیگر را یاری کنیم تا به مقصد نهایی برسیم.

روحانی افزود: امام همواره تاکید می‌کرد بار سنگین مسئولیت بر دوش دولت است و همه باید از دولت حمایت کنند و بر این مسئله اصرار می‌ورزیدند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیرشان که دولت در محضرشان بود، تاکید فرمودند که دولت در میدان است و بار اصلی بر دوش دولت است و همه باید دولت را حمایت و یاری کنند. بی تردید با وحدت دولت و ملت و همه نخبگان و مردم و به ویژه نسل جوان ما از این پیچ تاریخی عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما دشمن را مایوس خواهیم کرد. این وحدت و تلاش و ایستادگی ماست که دشمنان را مایوس می‌کند. توطئه دشمن روزی پایان می‌یابد که از ضربه به این نظام مایوس شوند، یاس دشمن هدف بزرگ ماست و امید به آینده برای ملت ما و هدف دیگر و مهمتر ماست و تا این امید باقی است راه ما به خوبی ادامه خواهد یافت.

روحانی با بیان اینکه در طول یکسال فشارها بیشتر و بیشتر به مردم بوده است، گفت: در ماه‌های اخیر احساس می‌کنیم که مشکلات کاسته می‌شود علیرغم اینکه همچنان فشار و رنج برای مردم وجود دارد.

وی گفت: آمار روز گذشته مرکز آمار این واقعیت را به ما نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، هم تورم ماهانه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده و هم تورم نقطه به نقطه این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. اگرچه هنوز ما در مشکلات تورمی قرار داریم ولی باید این مشکلات را از پیش رو برداریم.

روحانی ادامه داد: بی‌تردید در شرایط فعلی ما همه توان خود را برای رفاه مردم به کار خواهیم برد و من می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که مشکلات گاهی ناشی از قصور و کوتاهی‌ها است و گاهی ناشی از تقصیرها، تخطی‌ها و خطاها است، اما گاهی مشکلات به دلیل ایجاد شرایط ناخواسته از سوی دشمنان است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما همه توان خود را برای رابطه بسیار خوب با جهان شرق و غرب به کار گرفتیم، اما یک دولت تازه کار ناشی، یک دشمن ناشی، باعث شد که زحمت فراوان برای مردم ما، برای منطقه و برای ملت خودش به وجود آورد. این نه ناشی از قصور است و نه تقصیر، بلکه تحمیل شرایط ناخواسته و سخت از سوی دشمن بر ملت و مردم است.

روحانی افزود: همه ما باید به این ویژگی توجه داشته باشیم که برای تغییر این شرایط ناخواسته راهی جز وحدت، اتحاد و یکپارچگی وجود ندارد. جامعه قوی در کنار دولت قوی، دولت قوی در کنار رهبری قوی، رهبری قوی در کنار انقلاب قوی و همه باید در کنار یکدیگر باشیم.

وی با بیان اینکه با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود و تضعیف دولت مایه خوشحالی و آسان شدن راه برای توطئه دشمنان خواهد بود، گفت: امیدوارم امروز در کنار مرقد امام ما با عهد و پیمان خود راه خدمت به مردم را با گام های بلندتر و استوارتر برداریم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: بر روح امام عزیز، شهدا از جمله شهید بهشتی‌ها، رجایی‌ها، باهنرها، آیت الله هاشمی رفسنجانی‌ها و همه شاگردان و شهیدان و همه آنهایی که خادمین نظام در کنار امام و رهبری بودند، درود می فرستیم. برای همه خدمتگزاران، نخبگان، دولتمردان و همه آنهایی که برای پایداری راه امام و مسیر امام تلاش می‌کنند، همچنین خاندان بزرگ امام و یادگار امام حجت‌الاسلام سید حسن خمینی آرزوی توفیق و سلامتی روز افزون داریم.

کد خبر: 1025502

وب گردی

وب گردی