«حجاب» از دغدغه رهبری تا عملکرد مسئولان

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ابلاغ قانون ساماندهی مد و لباس با تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، خود را متولی این موضوع می دانست اما عملا کارگروه ساماندهی مد و لباس این وزارتخانه به موتور حاکمیتی همان طراحان و مزون‌دارها تبدیل شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، در دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت، ایشان مجدد بر لزوم اهتمام مسئولان بر موضوع حجاب تاکید فرمودند، این چندمین بار است که در دیدارهای اخیر ایشان به مسئله حجاب اشاره کرده و نسبت به اهمیت آن تاکید دارند؛ در این دیدار هم که رهبر معظم انقلاب اسلامی بایدها و نبایدها‌ی دوسال باقیمانده دولت را گوشزد کرده اند و در یک جلسه فشرده هم موضوعات کشور را برشمرده‌اند، اشاره به موضوع حجاب و تاکید بر لزوم نقش آفرینی بیشتر دستگاه ها و مسئولان در این خصوص نشان دهنده میزان اهمیت موضوع از نگاه معظم له است، ایشان در این دیدار فرموده اند‌: «ما در شرایطی هستیم که جبهه مقابل ما و دستگاه های استکباری، همه امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به‌کار گرفته اند و ما باید برنامه‌ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم... باید دستگاه‌های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صداوسیما و حتی دستگاههای اطلاعاتی روی این مسائل به شدت حساس باشند... .»

این میزان از هشدار و تاکید رهبری انقلاب ناشی از برآوردی دقیق از میزان و نحوه هجمه فرهنگی دشمن است، سال هاست که موضوع حجاب به عنوان یکی از نمادهای بارز جامعه اسلامی و ملت مسلمان مورد هجمه دشمنان بوده است، حجاب زدایی در واقع نمود ظاهری دین زدایی و حیازدایی از سطح جامعه است و حجاب به عنوان یک مولفه اجتماعی یکی از مهم‌ترین شعائر و نمادهای جامعه مسلمانان محسوب می شود، در این وادی درکارنامه چهل ساله جمهوری اسلامی باید دید که دستگاه ها و متولیان امر در حوزه حجاب چه کرده اند، غیر از الزام قانون آیا بسترهای لازم برای ترویج پوشش عفیفانه در کشور نیز فراهم شده است، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه چه کرده اند و چه دارند می کنند؟

جواب ساده است: «هیچ»؛ بله هیچ! برخلاف ذهنیتی که وجود دارد نهادهای دولتی و حاکمیتی برای موضوع حجاب جز ردیف کردن یک سری بند و ماده ناکارآمد در آیین نامه ها و دستورالعمل ها، هیچ کار دیگری انجام نداده اند، اگر امروز جبهه فرهنگی در حوزه حجاب وجود دارد به غیرت و همت مردم است و برکت انقلاب اسلامی، نقش دستگاه های دولتی و حاکمیتی در این جبهه هیچ است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ابلاغ قانون ساماندهی مد و لباس با تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خود را متولی این موضوع می دانست؛ اما عملا کارگروه ساماندهی مد و لباس این وزارتخانه تبدیل شد به موتور حاکمیتی همان طراحان، مزون دارها و تولیدکنندگانی که مانتوهای جلو باز و طرح های عجیب و غریب آن ها حیا را از شهر زدوده است، جشنواره‌های مد و‌ لباس فجر جولانگاه طراحان روشنفکری است که رویاهای خود را در مزون های خیابان های میلان و پاریس جستجو می کنند، تا جایی که در اختتامیه جشنواره فجر پارسال مجری مراسم پوشش چادر را در حضور مدیران ارشد ارشاد و تشویق حضار به استهزا می گیرد و وقتی همان چند نفر محدود چادری و محجبه حاضر هم اعتراض می‌کنند با برخورد تند مسئولان ارشاد از سالن اخراج می شوند، این کارگروه به تعبیر معاون هنری وزرات ارشاد متولی مد است نه حجاب و طبیعی است که خروجی آن چه باید باشد، بگذریم که بخش (عفاف و حجاب) در جشنواره ها هم به عنوان زینت المجلس این جشنواره ها و برای بستن دهان منتقدان گنجانده می شود؛ اما واقعا از این چنین کارگروهی انتظار اقدام انقلابی در حوزه حجاب می توان داشت؟

در سازمان تبلیغات اسلامی موضوع کالای حجاب و موضوع حجاب اساسا از اولویت های تبلیغی به حساب نمی آید، در حالی که حجاب به عنوان نمود ظاهری جامعه اسلامی از مهمترین المان های تبلیغی مسلمانان محسوب می شود، در سازمان تبلیغات اسلامی در تمام سنوات گذشته حتی یک اقدام موثر در این خصوص انجام نشده است و در سیاست های جدید سازمان نیز مسائلی مثل گسترش پردیس ها و سالن های سینمایی آن هم برای سینمای انقلابی که اگر تمام ظرفیت تولید سالانه آن اعم از اوج، حوزه هنری، بخش خصوصی، انجمن سینمای دفاع مقدس و ... جمع کنیم 20 فیلم هم نمی شود و نمی توانند همین ظرفیت اکران موجود را پوشش دهند اولویت بیشتری دارد تا موضوعی مثل حجاب اسلامی که فراگیری و میزان اثر بخشی آن در جامعه مشخص است، جای تعجب است که حوزه هنری این سازمان به عنوان متولی بحث هنر و اندیشه انقلاب اسلامی، حتی مقوله طراحی محصولات حجاب اسلامی را در زمره هنرها هم نمی داند تا مثل سایر مقولات هنری نظیر موسیقی به آن اهتمامی داشته باشد.

سازمان صدا وسیما در ضوابط تولید برنامه ها، مجموعه ای از ممنوعیت ها را در حوزه پوشش به برنامه سازان ابلاغ کرده است؛ اما وقتی سراغ آقایان می رویم تا کمک کنیم این ظرفیت بلااستفاده آنتن را در حوزه ترویج پوشاک عفیفانه ساماندهی کنیم، با مدیر بازرگانی باید جلسه بگذاریم! آشفتگی پوشش مجریان صدا وسیما که فقط نبایدها برای آن ها مشخص شده است ناشی از همین هدر رفتن ظرفیت آنتن جمهوری اسلامی و عدم اهتمام مدیران صدا وسیما برای استفاده و ساماندهی آن است، نگاه کاسب مآبانه مدیران رسانه ملی ما به مقوله پوشاک اسلامی را مقایسه کنید با نگاه مدیران شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که از هر برنامه ای برای ترویج الگوهای پوششی استفاده می کنند. در کنار این عدم شهامت ورود به موضوع حجاب به عنوان یک مسئله حاشیه ساز باعث شده است در رسانه ملی حتی یک برنامه با الگودهی در پوشاک اسلامی در تمام این سال ها ساخته نشود.

وضعیت سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی نیز به همین شکل بوده و هست.در حوزه صنعت که اوضاع به مراتب وخیم تر است، یک پرورش دهنده شتر مرغ در جمهوری اسلامی بیش از یک تولیدکننده کالای حجاب می تواند از تسهیلات و امکانات دولتی بهره ببرد، در سال های گذشته حتی یک وام، حتی یک تسهیلات، حتی یک معافیت بیمه ای و مالیاتی، حتی یک حمایت مالی و معنوی از تولیدکنندگان محصولات حجاب اسلامی نشده است، اخیرا وزرات صمت مدعی شده است که به برخی از تولیدکنندگان محصولات حجاب کمکی کرده است، به عنوان رییس انجمن تولیدکنندگان و فعالان محصولات حجاب اسلامی از آقای وزیر می‌پرسم دقیقا به چه کسی و چه زمانی کمک کرده اید؟ لطفا لیست آن ها را اعلام کنید، در میان صنف و اعضای ما که کسی جز دردسر از وزارتخانه شما چیزی ندیده است. آقای وزیر جالب است بدانید محصولات حجاب بعد از چهل سال در جمهوری اسلامی حتی در دسته بندی کالاهای تولیدی تعریف هم نشده است چه رسد به دریافت تسهیلات. افزایش بیش از 400درصدی تعرفه واردات پارچه چادری در دو سال گذشته، اختصاص بخش زیادی از ظرفیت کارخانه حجاب شهرکرد که با نیت تامین مواد اولیه محصولات حجاب راه اندازی شده بود به تولید سایر منسوجاب به جز پارچه مشکی، واگذاری کارخانه کرپ ناز کرمانشاه در قالب خصوصی سازی با قیمتی که حتی پول زمین های آن هم نمی شود به بخش خصوصی در حالی که زمزمه های برچیده شدن خط تولید چادر آن را می شنویم و اتفاقاتی از این دست تنها خروجی دولت و دستگاه ها در حوزه حجاب است. در کشوری که به واردات موز و لوازم آرایشی ارز دولتی اختصاص پیدا می کند به مواد اولیه محصولات حجاب ارز که نمی دهند هیچ بلکه تعرفه های گمرکی را افزایش و ضوابط واردات را به گونه ای سختگیرانه می کنند که در یک سال گذشته 20درصد از تولیدکنندگان محصولات حجاب به علت مشکلات مالی و افزایش قیمت مواد اولیه مجبور به تعطیلی شدند.

این اتفاقات در کنار هجمه برنامه ریزی شده دشمن و شبکه های گسترده نفوذ فرهنگی که بی شک حجاب یکی از اولویت های اصلی و مهم موضوعی آن هاست، نشان می دهد که رهبر حکیم انقلاب چرا باید بیش از پیش نگران این مسئله باشند و مسئله حجاب به یکی از موضوعات ثابت جلسات اخیر ایشان تبدیل شود، ایشان در جمع فعالات حجاب فرمودند در حوزه حجاب نباید یک قدم هم عقب برویم، جبهه مردمی و فعالان بخش خصوصی که دغدغه مندانه به این حوزه ورود کرده اند و سنگربانی این سنگر مهم را انجام می دهند بی‌شک ثابت قدم خواهند بود؛ اما دستگاه های حاکمیتی و دولتی که غالبا هم نگاه قیم مآبانه به حوزه فرهنگ دارند باید نسبت خود را با این مقوله مشخص کنند، وقتی در منظومه موضوعات فرهنگی و اجتماعی کشور تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر بر موضوع حجاب بوده است باید دید که اولویت این موضوع در علمکرد دستگاه ها کجاست؟ صدا وسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت و سایر نهادها چه اقدام موثر، کارشناسی شده، جهادی و خط شکنانه ای را در این هماورد با جبهه مسنجم دشمن برای خود تعریف می کنند و چگونه به آن عمل می کنند، در این حوزه نه مشکل بودجه ای وجود دارد و نه کمبود زیرساخت و ظرفیت، تنها فقدان جدیت، دغدغه و تدبیر در مدیریت امور است که منجر شده تا هنوز هم نتوان حتی یک اقدام موثر از سوی این دستگاه ها را در مسئله حجاب برشمرد، اگر مسئولان میل به تصدی گری خود را کاهش داده و با اتکا به بخش خصوصی و فعالان مردمی درصدد حمایت از فعالیت ها و طرح های آنان برآیند و حجاب را به عنوان یکی از اولویت ها ستاره دار اقدامات خود قرار دهند بی شک اتفاقات موثرتری در این بخش خواهد افتاد والا دشمن ننشسته است و باید منتظر وضعیتی ناگوارتر در این حوزه باشیم.

*رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اسلامی

کد خبر: 1025522

وب گردی

وب گردی