راه‌اندازی رشته مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه آزاد قم

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی قم از راه‌اندازی رشته مهندسی صنایع غذایی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد قم، حسن تشکری رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی قم از راه‌اندازی رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی از مهرماه سال جاری در این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: کسانی که به تولید و تهیه مواد غذایی علاقه زیادی دارید، این شغل ایدئال آن‌هاست.

تشکری افزود: امروزه صنایع تولید انواع مواد غذایی مختلف در جهان بسیار رشد کرده است. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز به مواد غذایی بسته‌بندی شده، هر از چند گاهی شاهد ظهور یک کارخانه جدید مواد غذایی هستیم.

وی گفت: برای اینکه محصولاتی سالم و با کیفیت به دست مصرف‌کننده برسد، کارهای زیادی در کارخانه اعم از استفاده از روش‌های بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، کنترل و نظارت دائم بر سلامت مواد اولیه و محصولات تولیدی و ...انجام می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه مهندسان صنایع غذایی، کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی در فرآیند تولید است و کار این فرد با سلامت افراد جامعه رابطه نزدیکی دارد لذا متخصص صنایع غذایی معمولاً مسئول فنی کارخانه‌های تولید مواد غذایی هستند.

تشکری افزود: در هر کارخانه باید از همان ابتدا که مواد اولیه وارد می‌شوند تا زمانی که محصولات بسته‌بندی و آماده عرضه می‌گردد، کنترل و نظارت کافی توسط مسئول فنی وجود داشته باشد لذا فارغ‌التحصیلان علوم و مهندسی صنایع غذایی در مراحل مختلف از مواد در حال تولید نمونه‌برداری کرده و آن را در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در مورد اصول و روش‌های نگهداری، بسته‌بندی و کنترل کیفی مواد غذایی دانش و تخصص لازم را دارند.

رئیس دانشکده علوم پایه واحد قم با بیان اینکه فعالان حوزه صنایع غذایی در مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی تخصص دارند افزود: طراحی هر یک از واحدهای فرآیند تولید، طراحی خطوط مختلف آماده‌سازی، فرآوری و بسته‌بندی مواد غذائی و همچنین طراحی کارخانجات تولیدی صنایع غذائی توسط مهندسان صنایع غذایی انجام می‌شود.

وی گفت: مهندس صنایع غذایی با توجه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی، تغذیه‌ای و بهداشتی مواد غذائی به طراحی یا ایجاد واحدهای تولید پرداخته و مشکلات خطوط تولیدی صنایع غذائی را رفع می‌‌کند.

تشکری وظایف متخصصان صنایع غذایی را برشمرد و افزود: تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب‌های محصولات، بررسی راه‌های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی، یافتن راه‌های تولید سریع و ارزان مواد غذایی، آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی، کارکرده روی مواد تشکیل‌دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید، اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی، انجام آزمایشات لازم و تولید نمونه محصولات، کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی، طراحی فرآیندهای تولید محصولات غذایی به‌صورت انبوه، طراحی دستگاه‌ها و کارخانجات تولید مواد غذایی از مهم‌ترین وظائف متخصصان رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی است.

وی در پایان به متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه گفت: با پیگیری‌های مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی قم، رشته تحصیلی علوم و مهندسی صنایع غذایی در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی و تمامی کسانی که دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی می‌باشند می‌توانند هم‌اکنون با مراجعه به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org از طریق سامانه کارشناسی پیوسته بر اساس سوابق تحصیلی رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی قم را برای ورود به عرصه دانشگاهی انتخاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025533

وب گردی

وب گردی