بیداد خشکسالی در شیلی

مقامات کشور شیلی اعلام کرده‌اند که مردم پایتخت این کشور و حومه آن، امسال از بدترین خشکسالی تاریخ رنج می‌برند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از «آسوشیتدپرس»، بدترین خشکسالی چندین دهه اخیر، پایتخت شیلی و حومه آن را تحت تاثیر قرار داده است. دولت در بسیاری از مناطق، طرح و برنامه‌های اورژانسی کشاورزی اعلام کرده و سعی دارد به سرعت اقدامات امدادی را برای کشاورزان از جمله تأمین آب آشامیدنی و داروی حیوانات انجام دهد. مناطق کلانشهری همانند سانتیاگو، کوکیمبو، والپارایزو و اوژینز از جمله منطقه های آسیب دیده در شیلی هستند.

در همین راستا «آنتونیو واکر» وزیر زراعت و کشاورزی این کشور گفت که سال 2019 یکی از خشک‌ترین سال‌هایی است که شیلی در شش دهه گذشته با آن روبرو شده است.

مقامات شیلیایی بیشتر از تأثیر تغییرات آب و هوایی پس از خشکسالی طولانی نگران می شوند. شیلی به عنوان کشور برتر جهان در تولید مس، از مقادیر زیادی آب برای صنعت استفاده می کند که ستون فقرات اقتصاد هر کشور است.

از سوی دیگر همین امر نیز اعتراضات مردمی فراوانی را در پی داشته و از دولت خواسته‌اند هنگامی که آب کافی برای نوشیدن مردم وجود ندارد از استفاده و به هدر دادن آن در صنعت استخراج مس خودداری کنند.

به گفته کارشناسان، میزان بارش‌ها در شیلی از سال 2010 سی درصد کاهش داشته است.

نتایج بررسی های مرکز تحقیقات جوی در سال 2015 نشان می دهد که شیلی به علت کاهش شدید میزان بارش و تغییرات جوی در سال های اخیر، اکنون خشکسالی بسیار گسترده‌تر و بی سابقه‌ای را تجربه می کند.

خشکسالی کنونی در شیلی طولانی ترین و گسترده‌ترین خشکسالی در تاریخ معاصر این کشور بوده و به خشکی بسیاری از دریاچه ها و ذخایر آبی این کشور منجر شده است.



این تحقیق نشان می دهد خشکسالی در شیلی چنان گسترده و بی سابقه است که نمی توان آن را تنها ناشی از عوامل طبیعی دانست و نتایج بررسی ها هم نشان می دهد که بیست و پنج درصد از کاهش میزان بارش در این کشور ناشی از عوامل انسانی و تغییرات جوی ناشی از آن است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که منطقه مرکزی شیلی در بین سال های 1280 تا 1450 ، 1650-1570 و 1870- 1770 نیز تحت تأثیر خشکسالی های طولانی مدت قرار داشته است. ظاهراً تغییرات اقلیمی و گرمایش آب و هوایی در خصوص این کشور چندان صدق نمی کند و دوره بعدی کم آبی برای این کشور فرارسیده باشد.

انتظار می رود که عواقب خشکسالی کنونی در شیلی همچنان ادامه بیابند و تا قرن بیست و یک هم ادامه داشته باشند.
شیلی در ماه دسامبر میزبان یک کنفرانس جهانی در مورد تغییرات آب و هوا خواهد بود و نتایج تحقیق درباره خشکسالی گسترده در شیلی در آستانه نشست بین المللی درباره تغییرات جوی منتشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025567

وب گردی

وب گردی