خانواده‌ها نسبت به انتخاب رشته نگرش سنتی دارند/ تحقیق و آینده نگری در انتخاب رشته نادیده گرفته می‌شود

مشاور و برنامه ریز درسی مرکز هدایت تحصیلی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: نگرش خانواده ها به انتخاب رشته، یک نگرش سنتی و متاثر از انتخاب رشته سایر نزدیکان و آشنایان، علایق و آرزوهای دوران جوانی خود و علاقمندی های داوطلب است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احسان الله مسیبی مشاور و برنامه ریز درسی مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در خصوص انتخاب رشته صحیح داوطلبان کنکور سراسری گفت: نگرش خانواده ها به انتخاب رشته، یک نگرش سنتی و متاثر از انتخاب رشته سایر نزدیکان و آشنایان، علایق و آرزوهای دوران جوانی خود و علاقمندی های داوطلب است و عملاً بحث تحقیق و آینده‌نگری در انتخاب رشته نادیده گرفته شده و یا تحت الشعاع موضوعات غیر کارشناسی قرار می گیرد.

مشاور و برنامه ریز درسی مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، افزود: در انتخاب رشته باید به سال فارغ التحصیلی داوطلب نگاه کرد چون داوطلب نیاز به شغل در آن سال ها دارد ولی متاسفانه عدم توجه به این اصل مهم باعث می شود که خانواده ها ملاک انتخاب رشته داوطلب را، فعالیت دانش آموختگان این رشته در سال‌های کنونی و گذشته را ملاک قرار دهند نه بازار کار سالهای آینده را!!

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: زمانی که رتبه داوطلب اعلام می‌شود، عموم خانواده ها به جای تحقیق درباره آینده، به قاطبه مردم در انتخاب رشته نگاه می‌کنند و رشته ای را انتخاب می‌کنند که مثلاً یکی از دوستان یا آشنایان و بستگان، در چند سال گذشته با آن رشته به شغل و کسب درآمد رسیده است غافل از اینکه ورودی‌های سالیان قبل بازار کار این رشته را برای آیندگان تنگ می کنند.

مسیبی با اشاره به فرآیند انتخاب رشته در دهه ۷۰ خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها رشته مدیریت بازرگانی یک رشته بسیار پرطرفدار بود و با توجه به نیاز جامعه از بازار کار نسبتا مطلوبی برخوردار بود ولی هجوم جمعیت به این رشته باعث شد تا ضریب اشتغال آن دچار افت شود و این نکته‌ای است که هنوز بسیاری آن را نادیده می گیرند.

وی افزود: در دهه ۸۰ نیز هجوم جمعیت به سمت رشته های فنی و مهندسی بود و بسیاری از خانواده ها بدون توجه به علایق و توانمندی های فرزند خود در آرزوی مهندس شدن فرزندشان انتخاب رشته می کردند غافل از اینکه این هجوم جمعیت خود نیز مزید بر بیکاری آنان می شد و این سرخوردگی عمومی باعث شده تا فشار جمعیت از رشته های گروه ریاضی به سمت تجربی کشیده شود که باید منتظر آثار سوء آن در سال های آتی و در قرن جدید ایران باشیم.

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته و امسال نیز همه در آرزوی رشته پزشکی و دندانپزشکی به سمت علوم تجربی رفتند ولی نیاز کشور این همه پزشک نیست، بلکه باید به رشته‌های؛ پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و اتاق عمل در گروه پزشکی و رشته‌های گروه مهندسی کشاورزی شامل گیاه پزشکی، علوم دامی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی محیط زیست و خاک شناسی به عنوان رشته‌های برتر غیر پزشکی نیز توجه شود.

وی افزود: رشته هایی که در دهه ۸۰ و ۹۰ با بی‌مهری مواجه شده‌اند فرصت شغلی بیشتری را در سالیان آینده در اختیار داوطلبان قرار می دهند چون از یک طرف نیاز جامعه ایران به این رشته‌ها محسوس تر می شود و از طرف دیگر حجم فارغ التحصیلان بسیار اندک است.

مسیبی با اشاره به سیل اخیر در اواخر اسفند سال قبل و اوایل فروردین 98، خاطر نشان کرد: بارش های بهار امسال نعمت بزرگ خداوند بود ولی در برخی از نقاط کشور، جاری شدن سیل سبب ایجاد مشکلاتی شد که در آن برهه از زمان، بسیاری از رسانه‌ها لب به انتقاد گشودند و از نبود متخصصان گلایه‌مند بودند در حالی که بخشی از این مشکل، ناشی از عدم اطلاع رسانی صحیح متخصصان و رسانه ها به مردم و متقاضیان ورود به دانشگاه در معرفی رشته هایی نظیر علوم و مهندسی آب، مهندسی محیط زیست، خاک شناسی و غیره بوده است.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها متاسفانه حتی اسم این رشته‌ها را نشنیده اند یا بدون آگاهی کافی از این رشته‌ها، آنها را فاقد بازار کار قلمداد می کنند در حالیکه پیشرفت یک کشور مدیون فعالیت متخصصین در همه رشته ها است و تراکم در برخی از رشته‌ها و نبود دانشجو در برخی دیگر از رشته‌ها توازن بازار کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مشاور تحصیلی به خانواده‌ها توصیه کرد: با آگاهی از توانمندی فرزند خود، رونق بازار کار رشته ها در سالیان آتی و نیاز جامعه، فرزند خود را در انتخاب رشته راهنمایی کنند و صرفاً فرزندشان را به رشته های با نام و آوازه کاذب امروز هدایت نکنند چون حاصل آن، تراکم در برخی رشته‌ها و نبود متخصص در برخی دیگر از رشته هاست و هر دو سمت این انتخاب نادرست، برای داوطلبین و کشور آثار سوئی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1025576

وب گردی

وب گردی