امید تازه برای درمان صرع

محققان نروژی و آلمانی مطالعه‌ای را آغاز کرده‌اند که می تواند راه را برای معالجه جدید علیه صرع هموار کند. این مطالعه نشان داد که هنگام فروپاشی سیستم دفاعی مغز، حملات صرع رخ می‌دهد.

به گزارش گروه علم‌ و‌ فناوری ایسکانیوز، یک مطالعه مشترک که تحت رهبری دانشگاه علم و فناوری نروژ و مرکز آلمانی بیماری‌های عصبی انجام شده است، نشان داد که حملات صرع با فروپاشی سیستم دفاعی مغز آغاز می شود.

در مطالعه‌ای که توسط «Nature Communications»، یکی از معتبرترین ژورنال‌های علمی جهان منتشر شد، ماهی‌های گورخر(زبرا) برای درک بهتر صرع بررسی شد.

محققان که از سال 2012 در حال مطالعه روی این بیماری هستند، دریافتند که در ماهی زبرا هنگام بروز حملات صرع، فعالیت مغز با وضوح بالا افزایش پیدا می‌کند.

تصویربرداری نشان داد که علت بحران های صرع، فروپاشی عملکرد سلول های «گلیا» است که سیستم دفاعی مغز را تشکیل می دهند.

از آنجایی که مغز ماهی زبرا شفاف است، در تحقیقات مربوط به بیماری آلزایمر و پارکینسون نیز از آنها استفاده می شود و به راحتی اندازه‌گیری فعالیت عصبی را با استفاده از تصویربرداری میکروسکوپی امکان‌پذیر می‌کند.

ماهی زبرا گونه‌ای از ماهی است که در تحقیقات بی شمار استفاده می‌شود

آیا درمان جدید امکان‌پذیر است؟

صرع یک بیماری عصبی شایع است و تقریباً 30درصد از بیماران صرع به دارو پاسخ نمی دهند. صرع گاهی اوقات در نتیجه ضربه مغزی و همچنین دلایل ژنتیکی رخ می دهد. از آنجا که تشنج صرع به طور ناگهانی اتفاق می افتد، بیماران باید دائماً آماده باشند.

درک عملکرد سلول‌های «گلیا» نشان میدهد که این سلول‌ها ممکن است امید جدیدی در درمان صرع باشند. این تیم تحقیقاتی که با همراهی پزشکان متخصص به کار خود ادامه می دهند، با تمرکز بر سلول‌های گلیا در حال بررسی روش‌های درمانی مختلفی هستند که می تواند برای معالجه حملات صرع مفید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025633

وب گردی

وب گردی