ایجاد روش زیست چاپ بسیار سریع

دانشمندان توانستند با استفاده از زیست چاپ، بافت زنده را در عرض چند ثانیه به صورت سه بعدی بسازند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از انگجت، دانشمندان EPFL و مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت یک سیستم نوری ایجاد کرده‌اند که می‌تواند بافت زنده کاملاً پیچیده را تنها در چند ثانیه تولید کند.

این روش پیشرفتی مهم در مقایسه با فرآیندهای ناخوشایند لایه محور امروز است.

روش زیست چاپ حجمی با تاباندن لیزر در داخل لوله در حال چرخش حاوی هیدروژل پر از سلولهای بنیادی، بافت را فرم می‌دهد که می‌توان با متمرکز کردن انرژی لیزر روی مکان‌های خاص، بافت حاصل از آن را به سادگی شکل داد و آن را تقویت کرد تا در عرض چند ثانیه یک شکل سه بعدی مفید ایجاد شود. پس از آن سلول‌های endothelial برای افزودن عروق به بافت وارد می‌شود.

دانشمندان اعلام کردند که در حال حاضر بافت‌های حاصل از این روش فقط چند اینچ دارند. این آزمایش مزیت‌های زیاد بالینی دارد و از آن برای چاپ دریچه‌های قلب، یک قسمت پیچیده استخوان ران و منیسک استفاده شده است این روش همچنین می‌تواند ساختارهای در هم تنیده ایجاد کند.

چاپ زیستی سه بعدی (3D bioprinting) فناوری روبه‌تکاملی در حوزه مهندسی بافت‌هاست که در آن از چاپگرهای سه‌بعدی متصل به رایانه برای ساختن سریع و دقیق ساختارهای زیستی سه‌بعدی استفاده می‌کنند.

چاپ سه بعدی اندام، یک روش بر پایه رایانه، مبانی زیست شناسی و بیوفیزیکی و راه حلی است که در سال‌های اخیر برای حل مشکلات مهندسی بافت مطرح شده است. چاپ زیستی کاربرد اصول فناوری الگوسازی سریع و راهکاری امیدوار کننده برای مهندسی بافت است.

در چاپ زیستی امکان شکل‌دهی هم‌زمان داربست و سلول در قالب ساختارهای سه بعدی وجود دارد. در این روش به کمک رایانه و چاپگر اصلاح شده جهت کابردهای سلولی، سلول‌های مناسب در مکان دقیق و از پیش طراحی شده بر کاغذ زیستی روی هم قرار می‌گیرند. علاوه بر دقت قرارگیری سلول‌ها در محل مورد نظر مزایای این روش شامل امکان ایجاد ساختارهای سه بعدی با ابعاد و هندسه معین، امکان استفاده از انواع سلول‌های مختلف که در ساخت یک بافت خاص شرکت دارند با قابلیت چیدمان فضایی مناسب، امکان طراحی و ایجاد بافتهای پیچیده با قابلیت تعبیه ساختارهای عروقی وجود دارد، از این رو امکان ایجاد بافت‌های مشابه‌تر به بافت طبیعی فراهم می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025651

وب گردی

وب گردی