توانایی ارتقای سلامت جسم و روان دانشجویان بیشتر را نداریم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در معاونت فرهنگی به هیچ عنوان چنین آمادگی افزایش دو برابری ظرفیت پزشکی وجود ندارد و ما برای ارتقای سلامت جسم و روان دانشجویان فعلی تلاش می‌‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیما سادات لاری در نشست خبری که امروز یکشنبه سوم شهریورماه 98 به مناسبت هفته دولت در ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خواسته مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است که فضای شور و نشاط عقلانی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. معاونت فرهنگی و دانشجویی باید متولی فراهم‌سازی امکانات رفاهی در شأن دانشجویان باشد؛ اما هنوز زیرساخت‌های ما کافی نیست.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به طرح افزایش دو برابری ظرفیت پزشکی تصریح کرد: در معاونت فرهنگی به هیچ عنوان چنین آمادگی و ظرفیتی وجود ندارد و ما برای ارتقای سلامت جسم و روان دانشجویان فعلی تلاش می‌‌کنیم.

لاری خاطرنشان کرد: تعداد تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی رشد کمی چند برابری داشته است و اکنون به سمت کیفی‌سازی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: ما جامعه‌ای دانشگاهی هستیم و به دانشجویان محدود نمی‌شویم؛ به همین دلیل توانمندسازی استادان و کارکنان را هم مد نظر داریم. یکی از برنامه‌های ما حرکت به سمت تعامل بیشتر با دیگر نهادها و هم‌افزایی است. اگر تعامل مناسبی برقرار نشود، دچار مشکل خواهیم شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای شور و امید در شرایط تحریم و آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد: در حال حاضر از فضای باز دانشگاه‌ها راضی نیستیم و امیدواریم با بی‌تفاوتی سیاسی مقابله کنیم که لازمه آن ایجاد فضای باز سیاسی برای اعتمادسازی بین دانشجویان است.

لاری تصریح کرد: 151 تشکل دانشجویی در وزارت بهداشت وجود دارد که ممکن است هر کدام طیف‌های فکری متفاوتی داشته باشند. قبل‌تر در دانشگاه‌ها تک‌صدایی بود؛ اما معتقدیم فضا باید برای تمام تفکرات باز باشد که اتفاق بزرگی در دولت محسوب می‌شود. هرچند رشدی ۱۵۶درصدی در تشکل‌ها داشته‌ایم؛ اما همچنان فضا ایده‌آل نیست و باید تضارب آرای بیشتر و بهتری صورت بگیرد تا مشارکت دانشجویان در انتخابات بیشتر شود.

وی با اشاره به آمار دانشجویان پزشکی سراسر کشور یادآور شد: ۲۰۷ هزار دانشجو داریم که حدود ۶۰درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند؛ اما آماری به تفکیک رشته نداریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی تصریح کرد: هنوز قیمت نرخ غذا و خوابگاه‌ها به ازای هر دانشجو برای سال جدید تحصیلی مشخص نشده است. تقریبا ۱۰درصد قیمت غذا را دانشجو پرداخت می‌کند و قیمت غذای امسال از هزار و ۳۵۰ تومان در سال گذشته به حدود هزار و ۷۰۰ یا ۸۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

لاری تاکید کرد: هیچ دانشجوی دختری وجود ندارد که به او خوابگاه ندهیم. درباره پسران هم برنامه‌ریزی داریم و طبقه‌بندی می‌کنیم. یک عده را به خوابگاه‌های مشارکتی می‌فرستیم که مسئولیت آن خوابگاه‌ها با ما نیست؛ اما بعد از مدتی به خوابگاه‌های دولتی منتقل می‌شوند.

وی در پایان گفت: دستورالعمل پوشش و اخلاق حرفه‌ای سال ۹۱ ابلاغ شده است. با همراهی محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت برنامه‌ای را پیش می‌بریم تا حجاب و عفاف را از طریق آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی نهادینه کنیم. باید با سایر نهادها به وحدت رویه و الگوی مشترک برسیم تا دچار چالش نشویم.

توجه به دانشجویان کم‌بضاعت در دستور کار وزارت بهداشت

بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه این نشست اظهار کرد: سه هفته است در صندوق رفاه مشغول به کار شده‌ام و امیدوارم بخشی از نگرانی دانشجویان را کم کنیم. سازمانی که شفاف و شیشه‌ای رفتار کند، حاشیه و چالشی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در اساسنامه صندوق رفاه، تنها چند وظیفه ذکر شده؛ اما این وظایف از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. توجه به دانشجویان کم‌بضاعت از جمله مهم‌ترین وظایف ماست.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره وام‌های دانشجویی تصریح کرد: هشت نوع وام داریم و می‌خواهیم امسال تعداد وام‌ها را به ۲۵۰ هزار برسانیم. وام‌های تحصیلی همچنان در دستور کار ماست و طرح وام تغذیه هم در برنامه‌های صندوق رفاه قرار دارد.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۴۰درصد دانشجویان ما که بیش از ۸۰ هزار نفر هستند، متقاضی خوابگاه محسوب می‌شوند. ۳۲۹ خوابگاه ملکی داریم که ۴ متر مربع در اتاق به ازای هر دانشجو به شمار می‌رود.

کد خبر: 1025667

وب گردی

وب گردی