لزوم تلفیق مبانی نظری و عملی در نظام آموزشی/ مدارس و اولیا از آموزش‌های مهارتی حمایت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در سیستم آموزشی مدارس مبانی نظری و علمی آن‌طور که باید با یکدیگر تلفیق نمی‌شوند، این امر یکی از چالش‌های نظام آموزشی کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهارت‌آموزی از جمله مواردی است که در نظام آموزشی کشور بر آن تاکید می‌شود. این حوزه با چالش‌های بسیاری روبرو است، اخیرا طرحی تحت عنوان «تکالیف مهارت محور» در بسیاری از مدارس پیگیری می‌شود. از جمله اهداف این طرح می‌توان به پرهیز از حافظه محوری و توسعه یادگیری مادام العمر و کاهش استرس مخرب ناشی از تکالیف سنتی، کاهش وزن کیف دانش آموزان و تقویت مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان اشاره کرد.

احمدرضا نصر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تاکید بر لزوم مهارت آموزی در سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: در سیستم آموزشی مدارس مبانی نظری و علمی آن‌طور که باید با یکدیگر تلفیق نمی‌شوند، این امر یکی از چالش‌های نظام آموزشی کشور به‌شمار می‌رود. باید دانش‌آموزان بتوانند به مبانی نظری که توسط معلمان مطرح می‌شود، به خوبی عمل کنند. در صورتی که این امر به طور کامل محقق شود، آموزش مهارت‌آموزی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: مهارت‌آموزی در دبستان‌ها باید جدی گرفته شود. معلم کلاس اول زمانی که می‌خواهد به دانش‌آموزان ریاضی و زبان فارسی آموزش دهد، می‌تواند از در مهارت آموزی وارد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: به عنوان مثال فرض کنید معلم بخواهد در درس ریاضی یک جمع ساده را به دانش‌آموزان یاد دهد. در همین راستا می‌تواند از دانش‌آموزان بخواهد که در منزل به آشپزخانه بروند و بشقاب‌هایی که هر روز استفاده می‌کنند را در کنار بشقاب‌های مهمان بشمارند و در جمع بگویند چند بشقاب دارند. همین روال را می‌توان برای سایر وسایل آشپزخانه پیش برد تا برای دانش‌اموزان نیز تنوعی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموز با انجام این اقدام درمی‌یابد آموزش‌های کلاس درس تنها به صورت نظری، روی کاغذ و تخته نیست، بلکه در زندگی خود نیز می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

نصر در زمینه مهارت آموزی زبان فارسی دانش‌آموزان ابتدایی با ذکر مثالی یاد‌آور شد: پس از آموزش الفبا به دانش‌آموزان می‌توان از آن‌ها خواست که در مسیر خانه به مدرسه نام 10 تابلو یا مغازه را یادداشت کرده و به معلم ارائه دهند. در چنین شرایطی فرد در می‌یابد آنچه که در مدرسه به آن‌ها آموزش داده می‌شود، در زندگی‌ کاربرد بسیاری دارد.

وی افزود: مهارت آموزی به دانش‌آموز باید از کلاس اول آغاز شود، مهارت آموزی باید متناسب با مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و میزان آن نیز به همان تناسب افزایش پیدا کند. به‌گونه‌ای که باید ارتباط مباحث آموزشی و عملیاتی کردن آن، در مقاطع تحصیلی بالاتر به بیش‌ترین میزان خود برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اوج این مهارت آموزی باید در مقطع دبیرستان رخ دهد. تصور کنید در آموزش مباحث زمین‌شناسی می‌توان از دانش‌آموزان خواست که در مدت دو تا سه ماه هر نوع سنگی که در اطراف محل زندگی خود مشاهده‌ می‌کنند جمع‌آوری کرده و با توجه به مباحثی که در کتب درسی آموخته‌اند، به تحلیل و بررسی آن‌ها بپردازند.

وی بیان کرد: در پایان مقطع دبیرستان و حتی دانشگاه‌ها، باید انجام پروژه‌های میدانی را به افراد واگذار کرد، دانش‌آموزان باید کارآموزی کنند تا بتوانند علاوه بر کسب مهارت در رشته تحصیلی، از نزدیک با چالش‌های بازار کار آشنا شوند. افرادی که در رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اند، وارد بازار کار شده و آنچه که به صورت نظری آموخته‌اند را در قالب کارآموزی اجرا کنند.

نصر اظهار کرد: مهارت آموزی فقط مختص این نیست که فرد چند ماه در یک محیط مشغول به کار شده و حرفه‌ای را یاد بگیرد. تلفیق مبانی نظری و مبانی عملی در دروس نظام آموزشی از ابتدایی تا دبیرستان کم است، باید اقداماتی در راستای تلفیق این دو بخش در دروس ایجاد شود.

وی با اشاره به تکالیف مهارت محور که در مدارس پیگیری می‌شود، گفت: ما باید موارد این چنینی را در آموزش و پرورش گسترش دهیم در حال حاضر اقدامات خوبی در راستای تکالیف مهارت محور آغاز شده است؛ اما روز‌به‌روز باید افزایش پیدا کند، در این مسیر باید از روش‌های پیچیده‌تر و به‌روز‌تری استفاده شود تا نظر با عمل عجین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: معمولا معلم‌های قدیمی و باسابقه در نظام آموزشی، مطالب را به همان روشی که خودشان درس خوانده‌اند، به دانش آموزان یاد می‌دهند. در صورتی که بخواهیم در روند مهارت آموزی به دانشجویان اقدام جدیدی صورت گیرد، باید نحوه انتقال مهارت‌آموزی به معلمان آموزش داده شود.

وی در پایان تاکید کرد: برخی از معلمان تصور می‌کنند آموزش مهارت آموزی بر اساس علم روز جهان دشوار است، این در حالی است که اگر معلمان این آموزش‌ها را فراگیرند در می‌یابند که انتقال آن به دانش آموزان اصلا دشوار نیست. البته مدارس، اولیا و آموزش و پرورش نیز باید از آموزش‌های مهارتی حمایت کنند، بعضا مشاهده شده است برخی از اولیا در مقابل آموزش‌های مهارتی به فرزندانشان مقاومت می‌کنند، باید اولیا توجیه شوند که لازم است دانش‌آموزان تکالیف مهارتی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025686

وب گردی

وب گردی