ارتباط امگا 3 با بیماری‌های قلبی

دانشمندان با تحقیقات انجام شده روی افراد، پی بردند که داروهای اسید چرب امگا 3 سلامت قلب و عروق را تقویت می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هم‌‌زمان با افزایش موارد چاقی و دیابت، عوارض آن‌ها نیز زیاد می‌شود. یکی از عوارضی که اخیراً مورد توجه کانون قلب آمریکا (AHA) قرار گرفته، میزان بالای تری‌گلیسیرید است.

دانشمندان اعلام کردند که مصرف کنترل شده اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند برای درمان تری‌گلیسرید بالا موثر باشد.

طبق نظر دانشمندان یک دوز 4 گرم روزانه می‌تواند سطح تری گلیسیرید 200-499 میلی گرم در دسی لیتر را بین 20 تا 30درصد کاهش دهد. این امر در مورد بیشتر افراد دارای سطح تری گلیسیرید بالا اعمال می‌شود.

تری گلیسیریدها چربی‌های موجود در خون هستند. برخی از آنها به طور طبیعی توسط کبد تولید می‌شوند در حالی که برخی دیگر از کالری دریافت می‌شوند که بدن بلافاصله نیاز به استفاده آن ندارد. هرچه بدن کالری بیشتری به خود اختصاص دهد، احتمال تری‌گلیسیرید بالا وجود دارد.

مقادیر بالاتر از 200 میلی گرم در هر دسی لیتر با باریک‌تر کردن عروق باعث ایجاد خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی می‌شود.

برآوردها نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از جمعیت بالغ ایالات متحده ممکن است سطح تری گلیسیرید بالای 150 میلی گرم در دسی لیتر داشته باشد.

مقادیر بسیار زیاد (بالای 500 میلی گرم در دسی لیتر) می‌تواند منجر به التهاب لوزالمعده شود. خوشبختانه، چند روش برای کاهش سطح تری گلیسیرید وجود دارد. ورزش منظم و از بین بردن قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند کمک کند.

تری‌گلیسرید(triglyceride) نوعی لیپید است که در بدن انسان نقش مهمی ایفا می‌کند. در بافت‌های چربی بدن، تری گلیسرید نقش عایق‌بندی و ذخیره انرژی را دارد. تری گلیسرید یا تری آسیل گلیسرول از ترکیب یک الکل سه عامله (گروه هیدروکسیلoH-) به نام گلیسرول و سه اسید چرب ایجاد می‌شود. نام اختصاری آن T.G است.

.T.G شکل مهمی از ذخیره انرژی است و نسبت به قندها دارای میزان انرژی نهفته(انرژی پتانسیل) بیشتری است. همچنین این مولکول ازنظر شیمیایی مولکولی بی‌اثر (inert) است و خصلت آب‌گریزی (چربی دوستی) آن نیز از وجوه متمایزکننده آن نسبت به کربوهیدرات‌هاست. تری گلیسرید جزو اصلی لیپوپروتئین‌های با دانسیته خیلی کم (VLDL) و شیلومیکرون (CHY) است.

اسید چرب امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده است که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین و چهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌ است. اسیدهای چرب امگا ۳ برای تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند؛ ولی در بدن انسان ساخته نمی‌شوند.

امگا ۳ از سه اسید چرب تشکیل شده که عبارت‌اند از: آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA). آلفا-لینولنیک اسید در گردو، دانه‌های چیا، برخی از انواع لوبیا، سبزیجات و در روغن سویا، روغن کانولا، بذر کتان/ بزرک و روغن زیتون یافت می‌شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوزا پنتانوئیک اسید(EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) در ماهی‌هایی همچون سالمون، در روغن ماهی و مکمل‌های ماهی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025691

وب گردی

وب گردی