برای مقابله با زمین‌خواری  و باستی هیلز وظیفه ای نداریم

وزیر دادگستری گفت: در حوزه مبارزه با زمین خواری و باستی هیلز برای وزارت دادگستری مسئولیتی تعریف نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدعلیرضا آوائی وزیر دادگستری در برنامه «سلام صبح بخیر» با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و ابراز امیدواری برای ادامه دادن مسیر آنها گفت: وزیر دادگستری تنها وزیری است که با انتخاب سه قوه انتخاب می شود و نقش رابط را بین سه قوه دارد. وزارت دادگستری هم تنها وزارتخانه ای است که در قانون اساسی مطرح شده است. جایگاه آن ویژه است و کار آن خیلی بیشتر از آن است که جامعه تصور می کند.

وی افزود: شخص وزیر یا نماینده اش در بیش از 60 شورا و کمیسیون باید حضور پیدا کند که ستاد مبارزه با پولشویی، ستاد مبارزه با قاچاق و... از جمله آنها است.

آوائی تاکید کرد: زمانی مشکلاتی با خودرو پیش آمد و مردم پول داده بودند و ضرر کرده بودند. در آن مقطع سازمان تعزیرات وارد عمل شد و 3800 شکایت منجر به صلح شد و یا خودرو را تحویل گرفتند یا جبران ضرر و زیان شد. درباره مسئله ارزی هم بیش از هزار پرونده تشکیل شد که سازمان سهم اندکی در کنترل آرامش نسبی بازار ارزی داشت. گرایش سازمان هم در این یک سال اخیر به ویژه درباره پرونده های مختلف با توجه به محدودیت امکانات، گذاشتن عمده وقت روی پرونده های مهم است و برای پرونده های جزئی وقت نگذاشتیم.

وزیر دادگستری تاکید کرد: درباره پرداخت دیه از بیت المال نیز در قانون مواردی وجود دارد و ظرف یک سال گذشته انصافا تلاش فراوانی برای این موضوع شد و اکثر خانواده های ضعیفی که مدت ها در نوبت بودند پیگیری شد و سال گذشته 90 میلیارد تومان به این خانواده ها پرداخت کردیم. شرایط اقتصادی و وضعیت این خانواده را می دانستیم و حرکت جهادی انجام شد.

آوائی درباره بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی گفت: وزارت دادگستری عملیاتی نیست منتها ما چون این جزو وظیفه مان بوده کارهای ستادی و برنامه ریزی را سال گذشته فعالانه جلو برده ایم. در سطح استانها بیش از 100 جلسه با نهادهای مختلف درباره آموزش حقوق شهروندی داشته ایم. بیش از گذشته تبدیل شدن این به یک فرهنگ در مسئولان برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: چند مورد از مسئولان سراغ دارید که قول و قراری با کسی بگذاریم و اگر 5 دقیقه دیر رسیدیم عذرخواهی کنیم؟ مسئولان این را حق خودشان می دانند که دیر برسند. باورمان این است که من رئیسم و دیگران باید خودشان را با من تنظیم کنند و همه باید به من احترام بگذارند و احترام یک طرفه است. اینگونه حقوق شهروندی محقق نخواهد شد.

وزیر دادگستری در رابطه با مبارزه با بحث فساد گفت: اصل قضیه را مبارک می دانم. باورهای شخصی و تجربی من بر این است و کامل منطبق بر دیدگاه های قوه قضائیه نیست. اصل قضیه را به این جهت مبارک می دانم که هیچ کشوری تا زمانی که موفق نشود بحث فساد را در کشورش تقلیل دهد نمی گویم نابود کند چون خیلی سخت است به توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی برسد. این یک رکن است و اصل قضیه را باید به فال نیک بگیریم.

آوائی یادآور شد: هیچکس در هیچ رده ای نباید احساس امنیت کند و اگر خلاف کرد به او رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا واقعا اکنون شرایط اینگونه است، تصریح کرد: به نقطه مطلوب و ایده آل نرسیده ایم و داریم تلاش می کنیم تا این به یک باور تبدیل شود. تا زمانی که در جامعه مان این مطرح می شود که فلانی آدم زرنگی بود و بارش را بست یعنی جامعه ما آماده به فساد نیست و خیانت به مردم زبلی و زرنگی و هوشمندی است. بنابراین این بحث فرهنگی است و کل مجموعه های فرهنگی باید با آن کار کنند. اگر مبارزه ما با فساد و محکومیت ها چندین برابر شود اما روی بخش فرهنگی کار نکنیم و از دوران مهدکودک روحیه بچه ها را مبارزه با فساد قرار ندهیم مشکلمان حل نخواهد شد. درباره مواد مخدر ما مجازات اعدام را داریم که بالاتر از آن نیست اما پدری داشتیم که اعدام شد و پسر راه او را رفت! بنابراین نیازمند کار فرهنگی هستیم.

وزیر دادگستری در پاسخ به اینکه در حوزه مبارزه با زمین خواری مثل باستی هیلز وزارت دادگستری چه همکاری با قوه قضائیه می کند، تصریح کرد: در این حوزه برای وزارت دادگستری مسئولیتی تعریف نشده است اما در قوه قضاییه و دولت برای این قضیه اراده می بینم که از قبل هم بوده و اکنون قوی تر شده است. وقتی من دادگستری تهران بودم جلسات ماهانه ای داشتیم و همه موارد رصد می شد اکنون نیز دولت خود پیشگام است و ورود پیدا کرده است و در ستاد مبارزه با مفاسد زیر نظر معاون اول همه هستند. من این مبارزه را اکنون در بخش فساد ومبارزه با زمین خواری مبارزه هماهنگی بین همه قوا می بینم. اما این مسیری که می رویم یک آسیب هایی هم ممکن است در آن وجود داشته باشدکه اگر فرصتی شد پرداخت به این آسیب ها هم مهم است.

آوائی در پایان گفت: دولت خیلی ایام سختی را سپری می کند و تحت فشارهای خارجی زیادی است اما انصافا مصمم و پای کار است و من بر طبق آن چیزی که در این دو سال دیدم شهادت می دهم . تقاضا و استدعا از همه رسانه ها خصوصا رسانه ملی این است که مثل همیشه قدری هم بیش از همیشه کمکمان کنید بتوانیم وظیفه نوکری مان را برای مردم انجام دهیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1025701

وب گردی

وب گردی