لزوم توجه به تفاوت‌های فردی‌ دانش‌آموزان در حوزه مهارت‌آموزی/ معلمان خلاق به میدان بیایند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی‌ شده است که تفاوت‌های فردی‌ دانش‌آموزان‌ در‌ حوزه مهارت‌آموزی تا حد ممکن در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهارت‌آموزی یکی از مواردیست که در نظام آموزشی‌ کشور همواره بر آن تاکید شده است. در‌حال حاضر آموزش مهارت‌های مختلف در‌قالب طرح تکالیف مهارت‌محور از مقطع دبستان آغاز شده است.

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره برنامه تکالیف مهارت‌محور در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: برنامه تکالیف مهارت‌محور همانند سال گذشته ادامه می‌یابد و براساس گزارش بازخوردهای این طرح که از استان‌های مختلف برای ما ارسال شد، با استقبال خوبی همراه بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم تکالیف مهارت‌محور در سال جدید تحصیلی در مدارس بیشتری برگزار شود،‌ ادامه داد: طرح تکالیف مهارت‌محور با توجه به نمونه‌ کارهای دانش‌آموزان قابل ارزیابی است و نتایج آن از پیشرفت مطلوبی حکایت می‌کند. این طرح، به تحقق اهداف مورد نظر برنامه‌های درسی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تاکید شده، اشاره دارد؛ همچنین به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان نیز کمک کرده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش بر لزوم توانمندسازی و آموزش معلمان تاکید کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق تکالیف هدفمند در گذشته برنامه‌های توانمندسازی در نظر گرفته است که براساس آن بسیاری از معلمان آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

حکیم‌زاده اضافه کرد: برنامه آموزش مهارت‌های زندگی طرح کرامت و مهارت‌های زندگی ایرانی و اسلامی نیز برای هر 6 پایه دبستان اجرا می‌شود. برای معلمان این برنامه نیز، دور‌ه‌های توانمندسازی برگزار‌ شد تا آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی بیان کرد: معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده است مهارت‌های مورد نظر را در فرصت‌های یادگیری خارج از کلاس محقق کند و این مهارت‌ها را با فعالیت‌هایی که با اهداف متن کتاب درسی و آموخته‌های دانش‌آموزان وابسته است، مرتبط کند و در قالب تکالیف مهارتی ارائه دهد.

حکیم‌زاده با اشاره تحقق مهارت‌آموزی در نظام آموزشی ابتدایی تصریح کرد: تکالیف مهارت‌محور هدفمند هستند، به عنوان مثال دانش‌آموزان به جای رونویسی مهارت نوشتن را تمرین می‌کنند. در مهارت نوشتن یاد می‌گیرد چگونه باید گزارش تهیه کرده یا نظر و احساسات خود را بیان کنند،‌ به این نوع نگارش، نوشتن فعال می‌گویند. به همین ترتیب مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن که مد نظر وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، به صورت مهارت پایه دوره ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: مهارت‌های مکملی که در سند برنامه درسی ملّی تحت عنوان حوزه یادگیری و مهارت‌های زندگی ذکر شده، همان موضوع مهارتی دوره ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه به شخصیت دانش‌آموزان در مهارت‌آموزی گفت: پیش‌بینی شده است که تفاوت‌های فردی تا حد امکان درنظر گرفته شود. به‌رغم تفاوت‌های فردی، آموزش‌های کلاسی و برنامه‌های درسی با در نظر گرفتن تنوع دانش‌آموزان تهیه می‌شود. تا حدودی این امکان وجود دارد که تفاوت‌های فردی در این نوع آموزش در نظر گرفته شود، باقی این امر به خلاقیت معلمان مدارس بستگی دارد که تا چه اندازه‌ای می‌توانند با توجه به نیازهای فردی دانش‌آموزان و ویژگی‌های آن‌ها تکالیف مهارتی خاصی به آن‌ها آموزش دهد.

وی در پایان تأکید کرد:‌ علی‌رغم تفاوت‌های فردی، باید مهارت‌های نوشتن در تمامی دانش‌آموزان تقویت شود، این موضوع امری عمومی است و در‌این راستا آموزش‌های پایه و مشترک برای تمامی دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، آموزش خاص بیشتر نیز در مراحل بعدی رشد مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در دوره کودکی مخصوصاً در سه سال اول دوره ابتدایی باید دانش‌آموزان برخی مهارت‌های مشترک را یاد بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025715

وب گردی

وب گردی