مناطق محروم استان لرستان میزبان دانشجویان جهادی دانشگاه علامه طباطبایی/ اعتیاد و بیکاری مشکل اصلی مردم منطقه

مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مردم منطقه موسر بوتاعلی استان لرستان در شبانه‌روز تنها پنج دقیقه آب آشامیدنی و هفت ساعت برق دارند.

سید مجتبی هاشمی‌نکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ابتدا قرار بود کرمان مقصد این اردو باشد، گفت: گروه ارزیابی بسیج دانشجویی بعد از بازدید از منطقه مورد نظر در استان کرمان، به جمع‌بندی رسید که دیگر کار یدی و جهادی دانشجویان در آن منطقه پاسخگو نیست.

وی اضافه کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از سال گذشته به ساخت مدرسه در منطقه کرمان اقدام کرده است، با بررسی انجام شده مشخص شد این مدرسه بدون حضور دانشجویان نیز ساخته می‌شود. در نتیجه هزینه در اختیار کارفرما برای ادامه ساخت مدرسه قرار گرفت.

مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر انقلابی مبنی بر اهمیت بازسازی مناطق سیل‌زده و نام‌گذاری سال با شعار رونق تولید، بسیج دانشگاه علامه طباطبایی استانی که بیشترین نرخ بیکاری را دارد به عنوان منطقه هدف خود انتخاب کرده است.

وی منطقه هودر بساط علی استان لرستان معروف به ته دنیا را محل خدمت دانشجویان جهادگر دانشگاه علامه طباطبایی معرفی کرد و گفت: این روستا از حداقل امکانات رفاهی برای زندگی، محروم است به عنوان مثال در یک شبانه روز تنها پنج دقیقه آب دارد، مدرسه ندارد و تنها 4 ساعت در روز از نعمت روشنایی برخوردار هستند.

هاشمی‌نکو درباره زمینه‌های فعالیت دانشجویان جهادی گفت: دانشجویان با ایجاد کانال‌کشی برای آب و چشمه؛ ساعت برخورداری مردم از آب را به 6 ساعت در روز رساندند. همچنین ساخت یک مدرسه دو کلاسه برای دانش آموزان را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حوزه فرهنگی نیز آموزش فرهنگ خانواده‌داری، رسیدگی به تحصیل، ارتقای مهارت و استعداد بچه‌ها در فعالیت‌های جهادی گنجانده شده است.

این فعال دانشجویی گفت: 50 نفر از دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های جهادی متشکل از 35 دانشجوی آقا و 15 دانشجوی خانم در اردوی جهادی استان لرستان حاضر هستند.

وی اردوی جهادی دانشگاه علامه طباطبایی را دو مرحله معرفی کرد و گفت: اردوی عمومی از 24 مردادماه آغاز و تا 7 شهریورماه ادامه دارد و اردوی تخصصی از 7 تا 28 شهریور برگزار خواهد شد.

هاشمی‌نکو درباره تفاوت اردوی عمومی و تخصصی بیان کرد: دانشجویان در دوره عمومی کارهای غالباً عمرانی نظیر حفر چاه و ساختمان‌سازی انجام می‌دهند؛ اما در دوره تخصصی افرادی که در زمینه‌های بنایی، لوله‌کشی و برق‌کاری داراری مهارت هستند برای تکمیل پروژه‌ها به منطقه اعزام می‌شوند.

مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه امسال کمک مادی اندکی به اردوهای جهادی نکرده است، گفت: بودجه برگزاری اردوی جهادی امسال با کمک خیرین مردمی و دانشجویان داوطلب تأمین شد.

وی درباره مشکلات اصلی منطقه روستای موسر بوتاعلی استان لرستان عنوان کرد: کمبود آب آشامیدنی مشکل اصلی مردم این منطقه است و اعتیاد مسئله مهم دیگری است که در این منطقه به صورت چشمگیری زیاد است. مردم به دلیل بی کاری و نبود مسائل رفاهی به اعتیاد رو می‌آورند که آمار نگران کننده‌ در این زمینه وجود دارد.

هاشمی‌نکو بر اشتغال‌زایی و رفع بیکاری در این منطقه تأکید کرد و گفت: بسج دانشجویی قصد دارد در دوره جهادی تخصصی برای کارآفرینی و اشتغال درون زا برای مردم دوره‌های آموزشی برگزار کند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: دانشجویان خانم رشته‌های رواشناسی برای کاهش اعتیاد و افزایش امید به زندگی در مردم کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان خانم همچنین برای مردم جشن عید غدیر را برگزار کردند که با حضور گسترده مردم و به طور ویژه بانوان مواجه شد، همچنین روز سه شنبه جشن تکلیف افرادی که به سن تکلیف رسیده‌اند برگزار خواهد شد.

هاشمی‌نکو میزان استقبال مردم از دانشجویان را بسیار گسترده بیان کرد و گفت: مردم با درک این مسئله که دانشجویان برای کمک به آنها از تهران آمده‌اند به گرمی پذیرای گروه جهادی بودند.

مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علامه طباطبایی مطالبه‌گری دانشجویان از مسئولان استانی برای حل مشکلات مردم منطقه اشاره کرد و گفت: دانشجویان برای حل مشکلات منطقه با سپاه پاسداران استان لرستان، فرمانداری؛ بنیاد مسکن و ارگان‌های مختلف جلساتی را برگزار کرد که برای حل مشکلات آب مطالبات به نتایج مطلوبی رسید؛ اما برای برق‌رسانی مسئولان حاضر به کمک و همکاری نشدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال برنامه داریم تعدای مرغ تخم‌گذار را در کارگاه‌های کوچک مرغداری قرار دهیم تا با زاد و ولد حیوانات و افزایش تعداد آنها، زمینه برای اشتغال افراد بیشتری نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025739

وب گردی

وب گردی