دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم کار کنند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی هر دو باید با هم باشد، گفت: آنهایی که فکر می کنند یک دست بس است، اشتباه می کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وزارتخانه‌ها در توسعه روستایی که صبح امروز(دوشنبه) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: به نظر من بعد از انقلاب اسلامی تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد، در واقع در کنار فاصله ها یا شکاف های اجتماعی به لحاظ مرد بودن، زن بودن، ثروتمند یا فقیر بودن، باسواد یا بی سواد، با مهارت و بی مهارت بودن، یکی از طبقه بندی ها هم طبقه بندی میان شهر و روستا بود.

وی گفت: روستایی بودن قبل از انقلاب کمی توام با خود کم بینی بود و فرد با شرمساری می‌گفت که من روستایی هستم و شهرنشینی و شهری بودن به خصوص مرکز نشین بودن به عنوان یک افتخار به حساب می‌آمد و فرد می گفت که من اهل فلان شهر هستم یا اینکه تهرانی هستم و اصلا در تهران متولد شده ام، یعنی یکی از افتخارات این بود که آدم در شهر تهران متولد شده باشد.

رئیس جمهور با بیان این که چنین تفکری پیش از انقلاب حاکم بوده و در مجامع ما گویی شهری بر روستایی از لحاظ فکری، علمی و تمدنی برتری داشت، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه ما به وجود آورد یکسان بودن مردم روستانشین و شهرنشین بود. پس از انقلاب روستایی بودن نوعی تقدس هم پیدا کرد.

روحانی افزود: یک عامل مهاجرت از همین تفکر شروع می‌شود یعنی آنکه فرد فکر می‌کند اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی آن فرد بلندتر و اگر در روستا باشد جایگاه اجتماعی آن فرد پایین تر خواهد بود اما امروز ابداً چنین تفکری در جامعه ما وجود ندارد.

وی بیان کرد: تمام مردم ما فکر می کنند که شهر و روستا شمال، جنوب، شرق و غرب نه تنها از لحاظ قانون مساوی هستند بلکه از نظر جایگاه و منزلت اجتماعی هم برابر و مساوی هستند و همه ما احساس می کنیم که نسبت به آبادانی و توسعه روستاها وظیفه سنگینی را بر دوش داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: سابق بر این فاصله میان شهر و روستا زیاد بود یعنی شهر نشینان از مراکز بهداشتی، علمی و فضای کسب و کار بیشتر، همچنین از رفاه بیشتر در زندگی خود برخوردار بود، اما فردی که در روستاها ساکن بود از این مزایا بی بهره بود.

روحانی با بیان اینکه ممکن است برخی فراموش کرده باشند، اما کسانی که در روستاها بزرگ شدند و زندگی کردند حرف من را خوب درک می کنند، اظهار داشت: شما می دید که وقتی گفته می‌شد فلان روستا قرار است دو سال دیگر برق داشته باشد چه نشاطی میان مردمان آن روستا به وجود می آمد.

وی گفت: این مسئله مهمی بود برای آن فرد روستایی که هیچ وقت در زندگی خود چیزی را به عنوان برق ندیده بود. حتی جاده معمولی و نه حتی جاده آسفالت شده، این هم یک آرزوی بزرگ برای فرد روستایی بود.

رئیس جمهور افزود: موضوع دیگر گاز رسانی به روستاها است، اصلاً در بین مردم روستا گاز نبود، کپسول گاز و وسایل گاز هم در آن زمان در روستاها وجود نداشت و بیشتر یا با هیزم بیابان یا با نفت سفید که به بعضاٌ به روستاها می‌رسید به زندگی خود ادامه می‌دادند.

روحانی بیان کرد: ممکن بود سالی یک بار، یک پزشکی در فلان روستا می رفت و آنها می گفتند که قرار است این هفته دکتر به روستای ما بیاید و ما را درمان کند. در واقع روستاهای ما شرایط کاملا متفاوت و سختی را نسبت به شهرها داشتند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی این مسیر را برای ما هموار کرد اما یک مقدار هم تکنولوژی این موضوع را پیش برد، امروز به کل جهان می گویند دهکده جهانی، در واقع همه به هم متصل هستند و نزدیک شده اند. شما در انتخابات می بینید که مردم زمانی که پای صندوق ها می‌روند اولین علامت پیروزی در انتخابات سراسری را روستاییان اعلام می کنند، چرا که هنوز آرای شهرها شمرده نشده، اما اولین نتایج ارائه شده برای روستاهای بسیار کوچک است.

رئیس جمهور بیان کرد: شما می‌بینید که همان نتایج اولیه انتخابات که از روستاها اعلام می‌شود معیاری می شود تا زمانی که آرا در شهرهای بزرگ هم اعلام شود، بنابراین می‌بینید یک روستا ممکن است ۹۷ درصد آرای آن به فردی داده شده که پیروز انتخابات شده است، در واقع آگاهی مردم روستایی ما امروز به اندازه شهر و گاهی بالاتر از شهرهای ما رسیده است.

روحانی ادامه داد: بسیاری از استعدادها در دانشگاه ها، مراکز علمی و حوزه های علمیه از میان روستاییان ما هستند، بسیاری از مراجع تقلید بزرگ ما از روستاییان بودند و همینطور بسیاری از استادان بزرگ دانشگاه هم از روستاییان ما بوده و هستند.

وی با بیان اینکه بنابراین، کمبودها و مشکلات بسیاری در روستاها وجود داشت و می بایست خدمات و امکانات زیادی به روستاییان داده می‌شد، تصریح کرد: کار عظیمی از ابتدای انقلاب برای توسعه روستاها آغاز شد. در آن زمان جهاد سازندگی در خدمت‌رسانی به روستاها از جمله ایجاد جاده و بسیاری دیگر از خدمات پیشتاز بود.

رئیس جمهور گفت: من بسیار افتخار می کنم که در دولت های یازدهم و دوازدهم یکی از دستاوردهای ما توسعه روستاها بوده است، قبلاً هم این کار انجام می‌شد اما در این دولت سرعت بیشتری را شاهد هستیم ما امروز در سالن مجاور که از نمایشگاه بازدید کردیم این آمار را دیدیم که ۱۴ هزار روستا پیش از دولت یازدهم یعنی تا سال ۹۲ گازرسانی شده بود و بیش از ۱۴ هزار در این ۶ ساله اخیر گازرسانی شده است.

روحانی ادامه داد: روستاییان، برادران و خواهران ما و همه ایرانی هستند، اگر بیشتر در این زمینه فکر کنیم اگر روستاها آباد نشوند شهرها ویران خواهند شد، روستاها اگر آباد نشوند آن فرد روستایی ناچار به مهاجرت به شهرها می‌شود و به ناچار باید حاشیه نشینی کنار شهرها را شروع کند.

رئیس جمهور بیان کرد: برای آنکه شهرهای ما در مسیر خود درست قرار بگیرند باید این روستاها را آباد کنیم، اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را آباد کنیم چه مرد و چه غیر از مرز. آن روستای آباد یک پایگاه بسیج است، یک پایگاه نیروی انتظامی است، یک پادگان ارتش یا سپاه است که از کشور حفاظت و حراست می کند به ویژه در نقاط مرزی و البته در نقاط غیر مرزی همین موضوع صادق است.

وی افزود: روستاهای ما مرکز تولید هستند، اگر قرار است ما تولید را بالا ببریم به ویژه در بخش کشاورزی، زراعت و دامپروری باید روستاها رو آباد کنیم، روستاییان ما تولید گران بزرگ هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در قدیم شیر، ماست، میوه و گوشت همه از روستاها به شهرها می‌رسید، در واقع فروشندگان شهری فروشنده محصولات تلاش روستائیان و دهقانان عزیز ما بودند، گفت: در تهران میوه ها و سبزیجات از کجا می آمد؟ همه این ها عمدتاً از روستاهای کشور به تهران می رسید و در واقع روستا مرکز تولید ما بود.

روحانی گفت: در این همایش جای وزیران کشور، کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری خالی است. خدمات آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روستاها بسیار عظیم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اتصالی که روستاها به دنیا پیدا کرده اند بسیار خوب است، اظهار داشت: فرد روستایی میتواند با یک اینترنت پرسرعت به فیلم، عکس و خبرهای مختلفی از سراسر جهان دسترسی داشته باشد. بنابراین کار بسیار بزرگی در توسعه زیرساخت ها از طریق ارتباطات تلفن، تلفن همراه و اینترنت به وجود آمده است.

وی ادامه داد: امروز روستایی ما از طریق اینترنت یک گردشگر خارجی را دعوت می‌کند، آن گردشگر خارجی به آن روستا می‌رود، آن خانه را می‌بیند و غذای روستایی را می‌خورد. آن فرد روستایی هم صنایع دستی خود را می‌تواند از این طریق معرفی کند.

روحانی بیان کرد: این که روستاییان می توانند از خانه خودشان محصولات تولیدی خود را ارائه کنند در واقع توسعه کسب و کارهای جدید یا همان استارت‌آپ‌ها است و این کار عظیم امروز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات کشور از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی نمی کند و دریغ نمی کند، اظهار داشت: بنده معتقدم برای منافع ملی کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم. من اگر بدانم به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود، دریغ نخواهم کرد، زیرا اصل منافع ملی ملت ما است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفتیم که یک سال گذشته شدیدترین تحریم را بر ما وارد کردند، تصریح کرد: ما در عین حال که در برابر این تحریم می ایستیم و مقابل به مثل می کنیم و تعهدات خود را کاهش می دهیم و با وجود اینکه دو مرحله تعهدات را کاهش دادیم و ممکن است باز هم کاهش بدهیم اما همیشه بین آن دو ماه وقت میذاریم تا فرصت دیپلماسی و فعالیت سیاسی و مذاکره داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خواست مردم ما عزت، افتخار و استقلال توام با کاهش زحمت و فشار و یا توام با رفاه است، گفت: اگر قرار باشد کشور را با زحمت مردم و با فشار به مردم اداره کنیم، هر کسی بلد است کشور را اینگونه اداره کند. ما دشمن داریم، قبول؛ دشمن به ملت ما فشار می آورد، قبول؛ حالا ما اینجا بنشینیم و بگوییم ما می ایستیم؟ می ایستیم که به اهداف، منافع، امنیت و عظمت برسیم؛ مگرنه با ایستادن آدم هم پایش درد می گیرد، هم کمرش.

روحانی با بیان اینکه جایی باید بایستیم که برای آدم منافع داشته باشدف اظهار داشت: باید برای منافع ملی، استقلال و ... می ایستیم و خسته هم نمی شویم بلکه لذت می بریم و البته از همه ابزار هم برای حل و فصل مسائل استفاده می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به توقیف کشتی گفت: کشتی را یک جا بگیرند، هم مذاکره می کنیم که کار غلط آنها را بگوییم و هم با دلایل قانونی کشتی را بگیریم؛ هر دو کار باید انجام شود، با دو دست باید کار کنیم و البته خیلی با زحمت می شود کار کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی هر دو باید با هم باشد، گفت: آنهایی که فکر می کنند یک دست بس است، اشتباه می کنند. هم از قدرت باید استفاده کنیم؛ از قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی باید استفاده کنیم و هم از قدرت سیاسی باید استفاده کنیم و حرف بزنیم و باید مشکل را کم کنیم.

وی با طرح این سئوال که با یک مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودی بردیم؟ گفت: بعضی ها مثل اینکه در گوششان پنبه است و پنبه را هم در نمی‌آوردند؛ می گویند مذاکره کردید چه خاصیتی داشت؟ ما بعد از مذاکره بود که به جای فروش یک میلیون بشکه، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم. میلیاردها دلار دلار برای کشور پول آوردیم و هر ماه حدود یک میلیارد را آزاد کردیم، چه خاصیت داشت؟ خاصیت این بود که قطعنامه هایی که آمریکا 30 سال برای آنها زحمت کشیده بود، مثل بتی که ابراهیم شکانده بود، آن بت را شکستیم؛ چه کار کردیم؟

کد خبر: 1025777

وب گردی

وب گردی