لغو معاهده اطلاعاتی سئول و توکیو، واشنگتن را نگران کرد

وزارت خارجه آمریکا درباره تاثیرات لغو معاهده دوجانبه اشتراک‌گذاری اطلاعات نظامی کره جنوبی با ژاپن بر امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، روز بعد از اقدام کره جنوبی در لغو یک معاهده اطلاعاتی-نظامی دوجانبه با ژاپن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز ناامیدی و نگرانی درباره این اقدام سئول، از افزایش خطر برای نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه سخن گفته است.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صبح امروز دوشنبه به اقدام پنجشنبه ۳۱ مرداد ماه کره جنوبی در لغو معاهده دوجانبه اشتراک‌گذاری اطلاعاتی نظامی بین این کشور با ژاپن واکنش نشان داد؛ اقدامی که در ادامه تنش‌ها بین سئول و توکیو انجام شده است.

«کیم یو گئون» معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کره جنوبی در نطقی تلویزیونی گفت: «با توجه به شرایط جاری، دولت (کره جنوبی) تصمیم گرفته است که حفظ این توافق به نفع منافع ملی‌مان نیست».

پیشتر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، لغو این معاهده را مانعی در برابر تلاش‌های آمریکا برای تقویت همکاری‎‌های امنیتی با این دو کشور که مهم‌ترین متحدانش در آسیا هستند، خوانده بود (جزئیات بیشتر).

تنش‌ها بین کره جنوبی و ژاپن با رأی سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی آغاز شد. این دادگاه به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

به دنبال این حکم، دولت ژاپن ابتدا این حکم را رد کرد و سپس بعد از گذشت چند ماه از صدور این حکم، تحریم‌هایی علیه کره جنوبی اعمال و صدور برخی کالاها به این کشور همسایه را لغو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که پیش از این کشورش برای کاستن از تنش‌ها بین این دو متحد آسیایی واشنگتن تلاش‌هایی کرده بود، در بیانیه‌ای از تصمیم کره جنوبی برای لغو معاهده اشتراک گذاری اطلاعات نظامی با ژاپن «به شدت ابراز ناامیدی و نگرانی» کرده است.

اورتاگوس افزود: «این اقدام (لغو معاهده) دفاع از کره جنوبی را پیچیده‌‌تر می‌کند و خطر برای نیروهای آمریکایی را افزایش می‌دهد».

اظهارنظر این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که روز گذشته دولت ژاپن به برگزاری رزمایش نظامی ارتش کره جنوبی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه این دو کشور شدیدا اعتراض کرده است.

وزارت خارجه ژاپن این رزمایش‌ها را غیرقابل قبول دانسته واز کره جنوبی پایان دادن به این اقدامات را خواستار شده است.

کد خبر: 1025803

وب گردی

وب گردی