بهره‌مندی ۱۷ هزار کسب و کار خانگی روستایی از بستر شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروزه بیش از ۱۷ هزار کسب و کار خانگی روستایی با استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات محصولات خود را تنها از طریق یک استارت‌آپ به نام «با سلام» به متقاضیان عرضه می‌کنند که این اتفاق مهم و بزرگ است .

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی همزمان با سومین روز هفته دولت و در حاشیه همایش و نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص شکافی که بین مناطق شهری و روستایی وجود دارد و منجر به ناعدالتی اجتماعی می‌شود صحبت کرد.

وی با تاکید براینکه تمام تلاش و انگیزه‌‌اش در وزارت ارتباطات از بین بردن این شکاف است، گفت: در گذشته کمتر به حوزه خدمات توجه می‌شد. شرکت‌ها و حتی دولت‌ها متناسب با درآمدهایی که وجود داشت برای توسعه بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کردند که این کار باعث ایجاد شکاف در بین مناطق شهری و روستا می‌شد، همین شکاف زمینه‌ساز خدشه‌دار شدن عدالت اجتماعی و ایجاد حاشیه‌نشینی می‌شد. تبعاتی که نه تنها مردم مناطق محروم، بلکه مناطق شهری و شهروندان را نیز با چالش روبه‌رو می‌کرد.

وزیر ارتباطات افزود: توسعه عدالت اجتماعی به درستی از ابتدای انقلاب اسلامی در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است، دولت‌های مختلف بنا به مسئولیتی که داشتند در این عرصه کار کرده‌اند. دولت یازدهم و دوازدهم نیز توسعه زیرساخت‌های روستایی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن با عدد و رقم قابل مشاهده است.

وی درباره نقش وزارت ارتباطات برای از بین بردن این شکاف گفت: درباره پوشش تلفن همراه که حوزه کاری ماست، قبل از دولت یازدهم سالانه ۹۰۰ روستا به تلفن همراه متصل می‌شدند، در دولت یازدهم و دوازدهم این عدد پنج برابر شد و سالانه ۴۹۰۰ روستا به پوشش تلفن همراه مجهز شدند.

آذری جهرمی با اشاره به این که پیشرفت پوشش تلفن ثابت نیز همین وضعیت را داشته است، افزود: توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز از دیگر مسائلی است که برای از بین بردن این شکاف بر آن بارها تاکید شد. تا قبل از این سال ۹۲ میزان اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات صفر بوده و اکنون بیش از ۳۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، به این شبکه متصل شده‌اند و تنها ۱۲ هزار روستا باقی مانده است.

وی با اشاره به این که در حوزه راه، گاز، برق و دیگر زیرساخت‌ها خدمات زیادی به مناطق محروم ارائه شده است، گفت: از بین رفتن این شکاف زمینه‌ساز رونق روستاها، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، مولد شدن روستاها برای ارائه خدمات به سایرین و تولید ثروت برای خودشان و کاهش فقر و رفع آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد که همواره در نظام اسلامی و به طور خاص در این دولت مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: امروزه بیش از ۱۷ هزار کسب و کار خانگی روستایی با استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات محصولات خود را تنها از طریق یک استارت آپ به نام «با سلام» به متقاضیان عرضه می‌کنند، این اتفاق مهم و بزرگی است که روستاییان به واسطه آن می‌توانند اقتصاد خود را فعال کرده و زندگی راحت‌تری را برای خود و خانواده‌شان ایجاد کنند.

او افزود: البته همچنان این شکاف است اما با وجود فشارهای بین‌المللی و محدودیت‌هایی که در منابع مالی دولتی وجود دارد، عزم رئیس جمهوری و دولت این است تا کاری که با شدت و حدت و تاکید مقام معظم رهبری آغاز شده در این دولت به پایان برسد و تمام تلاش و انگیزه ما نیز در همین راستاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025856

وب گردی

وب گردی