نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلوواتی دانشگاه ارومیه به بهره‌برداری رسید

نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلوواتی دانشگاه ارومیه در سومین روز از هفته دولت، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی حفاظت از محیط‌زیست توسط مقام معظم رهبری و همچنین در جهت رعایت ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ابلاغ دستورالعمل مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری 12 مرداد 95 با امضای مشترک معاونت توسعه آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌منظور دستیابی به شاخص‌های ۹گانه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها در بخش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، دانشگاه ارومیه اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی با توان تولیدی سالانه حدود ۸۳۹۰۰۰ کیلووات ساعت برق کرد.

این نیروگاه به‌منظور تأمین حدود دوسوم برق مصرفی دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی دانشگاه ارومیه در پردیس نازلو به مساحت ۲۲۰۰۰ مترمربع بوده احداث شد. با بهره‌برداری از دانشکده یادشده تأمین برق موردنیاز این مجموعه مطرح بود که باید از طریق خرید و افزایش توان برق پردیس نازلو تأمین و این امر نهایتاً باعث افزایش دیماند می‌شد.

با توجه به سیاست‌ها و ابلاغیه‌های هیئت‌وزیران و به‌منظور حل مشکل، تصمیم بر احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۰۰ کیلووات برای تأمین بخشی از برق مصرفی پروژه و نهایتاً برق کل پردیس نازلو گرفته شد. ۶۷ درصد برق پروژه مذکور و یا ۲۰ درصد مصرف برق کل پردیس نازلو دانشگاه ارومیه از این طریق تأمین می‌شود. هزینه احداث این نیروگاه حدود ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

مساحت محل احداث نیروگاه ۷ هزار مترمربع و مدت‌زمان احداث آن ۶ ماه بوده است. در این نیروگاه ۱۳۴۴ پنل و ۷ اینورتور به کار رفته و میزان تولید سالانه نیروگاه ۸۳۹.۳ مگاوات ساعت است. ازجمله اثرات زیست‌محیطی ساخت این نیروگاه می‌توان به کاهش آلودگی، جلوگیری از انتشار حدوداً ۵۰۳ تن co2 در هوا و صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025870

وب گردی

وب گردی