فقط 2 درصد از جمعیت دانش‌آموزی برای مدارس سمپاد انتخاب می‌شوند/ انتظار کارکرد ویژه‌ از سمپادی‌ها

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید فراموش کنیم 2 درصد از جامعه دانش‌آموزی در مدارس سمپاد انتخاب می‌شوند و طبیعی است که از این ۲ درصد انتظارات خاصی داشته باشیم.

فاطمه مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به برگزاری جشنواره «من و آینده» که در راستای کاستن از مهاجرت دانش آموزان سمپاد در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: جشنواره «من و آینده» زیرساختی است که دانش‌آموز به وسیله آن می‌تواند تصور کند در آینده کشورش چه سهمی خواهد داشت، برنامه‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش در این راستا مد نظر قرار داده شده است.

وی‌ادامه داد: طبیعی است که دانش‌آموزان بخواهند احساس هویت کرده و تصور کنند در آینده تا چه اندازه‌ای در ساختن کشور خود سهیم هستند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: جشنواره من و آینده از جنس رویدادهای زیرساختی و ترویجی در مسیر هویت ملی در نظرگرفته شده است، مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تاکید بسیاری داشته‌اند.


مهاجرت دانش‌آموزان در کشور وجود ندارد

مهاجرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در زمینه آمار مهاجرت دانش آموزان سمپاد گفت: متولی آمار خروج نخبگان از کشور، بنیاد نخبگان است. همانطور که می‌دانید مهاجرت دانش‌آموزی در کشور وجود ندارد، این مهاجرت در دوران دانشجویی یا پس از آن اتفاق می‌افتد به همین‌منظور برای دستیابی به چنین آماری باید به بنیاد ملی نخبگان مراجعه کرد.

راه‌اندازی مرکز مشاوره سمپاد در باشگاه پژوهشگران جوان

وی در زمینه مرکز مشاوه سمپاد گفت: معمولاً اگر بخواهیم برای قشری از جامعه جداسازی انجام دهیم، باید برای آن تمهیدات خاصی در نظر بگیریم، به‌ همین دلیل ما برای اولین‌بار برنامه‌ای برای تاسیس مرکز مشاوره سمپاد را در نظر گرفتیم. این مرکز به طور تخصصی مشاوره دانش‌آموزان سمپاد و المپیادی را برعهده دارد، این مرکز در محل باشگاه پژوهشگران جوان راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش افزود: امیدواریم این مرکز بتواند به‌طور تخصصی خدمات مشاوره ارائه کند، این خدمات شامل مشاوره در زمینه هدایت تحصیلی و خدمات فردی است که دانش‌آموزان مدارس سمپاد به آن نیاز دارند.

الگوهای آموزشی مدارس سمپاد در مدارس دولتی قابل اجراست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره پتانسیل اجرای الگوی آموزشی مدارس سمپاد در مدارس دولتی بیان کرد: الگوی آموزشی این مدارس را می‌توان در مدارس دولتی نیز اجرا کرد این موضوع دور از ذهن نیست، فقط کافی است مباحث آموزشی که در مدارس استعدادهای درخشان با روش پژوهش‌محوری پیش می‌رود را در مدارس دولتی نیز محقق کرد. پژوهش‌سراها نیز می‌توانند بستر مناسبی برای عملیاتی‌سازی این اقدام به شمار روند.

مهاجرانی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم 2 درصد از جامعه دانش‌آموزی در مدارس سمپاد انتخاب می‌شوند و طبیعی است که از این ۲ درصد انتظارات خاصی داشته باشیم یعنی ما اعلام می‌کنیم از تمام جمعیت دانش آموزی پایه هفتم تنها دو درصد را انتخاب خواهیم کرد، جمعیت دانش آموزان سمپاد در پایه دهم زیر ۲ درصد است، طبیعی است اگر بخواهیم از این ۲ درصد دانش آموزان انتظار کارکرد ویژه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: چندان عجیب نیست اگر دانش‌آموزانی از این مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند بتوانند در کنکور رتبه خوبی کسب کنند، اتفاقاً زمانی که دانش‌آموزان مدارس سمپاد از جمله رتبه‌های تک رقمی هستند، بیانگر آن است که مسیر به درستی تعریف شده است با تمامی این تفاسیر می‌توان الگوی آموزشی این مدارس را در مدارس دولتی اجرا کرد، در این صورت کیفیت آموزشی در این مدارس افزایش پیدا خواهد کرد. من مدعی نیستم که کیفیت آموزشی در مدارس دولتی پایین است؛ اما این کیفیت می‌تواند افزایش پیدا کند.

تفکیک ظرفیت ذهنی دانش‌آموزان در مدارس سمپاد

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خدمات آموزشی مدارس سمپاد منجر به طبقاتی شدن خدمات آموزشی خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم صرفاً در زمینه طبقاتی صحبت کنیم می‌توان گفت معنای تفکیک در مدارس سمپاد در قالب تفکیک ظرفیت ذهنی معنا می‌شود. طبقاتی شدن بیشتر به جامعه اطلاق می‌شود، طبیعتا زمانی که در سند تحول بنیادین برای مدارس سمپاد مشخص شده است که باید برای ویژگی‌های فردی هر شخص برنامه‌ای در نظر گرفته‌ شود، مدارس سمپاد می‌تواند یکی از روش‌های تحقق این سند به‌شمار رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025888

وب گردی

وب گردی