یک میلیارد و 373 میلیون دلار به واردات دارو اختصاص یافت

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: سال گذشته یک میلیارد و 373 میلیون دلار ارز برای واردات دارو اختصاص یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امیر حسین معینی زندی امروز در نشست خبری کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با موضوع «تخصیص ارز 4200 تومانی برای تولید و واردات دارو و تجهیزات پزشکی و تبعات آن» گفت: براساس آمار منتشر شده از سازمان غذا و دارو در سال 1397 برای واردات دارو یک میلیارد و 373 میلیون دلار به شرکت‌های دارویی پرداخت شده است.

وی گفت: برای مواد اولیه دارویی و داروهای بینابینی 918 میلیون دلار پرداخت شد که پیش‌بینی می‌شود از این رقم حدود 120 میلیون دلار مواد بینابینی است که برای تولید مواد اولیه دارویی استفاده می‌شود به عبارتی حدود 800 میلیون دلار مواد اولیه دارویی توسط شرکت‌های دارویی خریداری شده است.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: 89 میلیون دلار ارز به تجهیزات بسته‌بندی دارو تخصیص شده است که در مجموع یک میلیارد و 100 میلیون دلار ارز به مواد اولیه، واسطه‌ای و تجهیزات بسته‌بندی اختصاص یافته است.

وی افزود: سال گذشته برای واردات شیرخشک 33 میلیون دلار ارز تخصیص داده شد و برای ملزومات دارویی هم 27 میلیون دلار تخصیص یافت.

معینی زندی گفت: سال گذشته براساس آمار 8 ماهه سال 97 از کل میزان واردات داروهای ساخته شده 14.6 درصد واردات بدون داروی مشابه داخلی بوده است.

وی گفت: 1.6 درصد داروهای فوریتی وارد شده و 8.6 درصد هم داروهایی بوده که مشابه آن در داخل تولید شده اما به دلایل مختلف وارد شده است و شرکت‌های دولتی که اتفاقا دولت می‌تواند به آنها اجازه واردات ندهد 1.15 درصد وارد کرده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: شرکت‌های دارویی برای واردات باید 32.5 درصد تعرفه برای واردات دهند و این امر موجب افزایش قیمت دارو می‌شود.

معینی زندی گفت: ارز بری داروهای وارداتی که مشابه آن در داخل وجود دارد حدود 89 میلیون دلار است.

وی گفت: سال گذشته 350 میلیون دلار موز به کشور وارد شده است.

مهرآمیزی مدیرعامل شرکت داروسازی تهران شیمی در ادامه این جلسه گفت: هر وقت که می‌خواهیم تصمیم بگیریم نیاز به اطلاعات داریم در حالی که اطلاعاتی که در حوزه دارو رسانه‌ای می‌شود اطلاعات درستی نیست و اطلاعات خام است و در نتیجه این اطلاعات منجر به مسائل می‌شود که این روزها در مورد تخصیص ارز در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دارویی که ارز دولتی برای واردات می‌گیرند گاهی به صورت ناخواسته بخشی از وارداتشان معوق می‌شود ، افزود: این مسائل طبیعی است و درست نیست که به خاطر این مسائل اسامی برخی از شرکت‌ها را به عنوان اینکه ارز گم کرده‌اند مطرح شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی تهران شیمی در مورد اینکه آیا صنعت دارو علاقمند به واردات با ارز 4200 تومانی است، گفت: اگر سندیکا در این مورد رای گیری انجام دهد به احتمال زیاد اعضا خواهان ازاد سازی ارز هستند تا متهم به این مسائل هم نشوند.

وی با بیان اینکه به دلیل الزامات و حساسیتی که مساله دارو دارد ما ملزم به واردات به ارز 4200 تومانی هستیم، گفت: ما در حال حاضر با توجه به اینکه درآمدمان با ارز 4200 تومانی است در نتیجه به کارمندان خود با ارز 4200 تومانی حقوق می‌دهیم.

حسام‌الدین شریفی نیا هم در نشست با دروغ خواندن آمار مصرف بالای سرانه دارو گفت: براساس آمارهای جهانی ارزش بازار دارویی کشورمان در سال 2016 معادل 6 میلیارد دلار بوده که این آمار در مقایسه با متوسط جهانی کشورهایی مانند ترکیه، عراق و عربستان کمتر است.

عضو انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی گفت: میزان مصرف داروهایی مانند داروهای ضد فشار خون، ضد دیابت و ضد چربی در کشورمان به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا کمتر است.

وی افزود: 65 درصد از داروهای وارداتی به کشور داروهایی هستند که یا امکان تولید آن در داخل وجود ندارد یا تولیداتشان صرفه اقتصادی ندارند و یا هنوز فرآیند تولید آنها به نتیجه نرسیده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1025889

وب گردی

وب گردی